HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bygga elektrostater - tips?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2006/06/03 :  13:51:33  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Hej,

Tänkte ta tag i ett projekt som legat i träda ett tag nu och sätta igång och bygga ett par elektrostathögtalare.

Tänkt material:

- Statorskivor av aluminiumhålplåt
- Mylarfilm 2um och/eller 5um behandlad med grafitpulver
- HV 3-5 kV

Någon som har byggt och har erfarenheter om vad man bör tänka på, rekomenderad audiotransformator o.s.v. ? ?

/R


The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

icewall
Member

242 Posts

Posted - 2006/06/03 :  14:44:59  Show Profile Send icewall a Private Message
Hej!

Jag har inte byggt några själv men om du inte kollat här tidigare så gör det. Tror det finns en del matnyttigt...

http://quadesl.com/diy_esl1.html

- never stop exploring -
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8271 Posts

Posted - 2006/06/03 :  15:37:19  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
- HV 3-5 kV

Oj,vad är det för säkerhets avstånd på 5Kv?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7541 Posts

Posted - 2006/06/03 :  15:43:32  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag försökte sätta mig in i det där med DIY-stater ett tag och om jag minns rätt är det ganska problematiskt att åstadkomma ett lagom ledande ytskikt som inte väger någonting (nästan).
Grafit lossnar tydligen med tiden.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2006/06/03 :  16:35:09  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Tack för svar!

Icewall:
Tack för länken!
Har läst den ett par ggr när jag lusläste nätet om allt jag hittade i ämnet!

Ryssen:
-Vet ej hur långt det är! Man närmar väl sig dem långsamt och ser när det bildas en ljusbåge mot nästippen - där klistrar man varningstejpen på golvet!

Fuling:
Har läst om att belägga mylarfilmen med upplöst [edit] nylon [skall det ju vara], diskmedel, grafit o.s.v. men tycker att grafit är det som verkar vara "enklast" att få till och även att det skall hålla ganska bra.
En ny mylarfilm kostar inte många kronor, så man kan väl leva med att de är färskvara, om man inte behöver byta dem allt för ofta dock!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2006/06/03 19:02:59
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7541 Posts

Posted - 2006/06/03 :  18:22:40  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag hade någon tanke ett tag på två lager mylarfilm med grafit mellan så att den inte kan "blåsa bort", men jag kom mig aldrig för att prova.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/06/03 :  19:32:17  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det går att köpa mylar med ett tunt metallskikt på ena sidan. Ett exempel är räddningsfiltar som om jag inte minns fel har ett aluminiumskikt på ena sidan.

Det går dock att köpa tunnare mylar film och med andra metaller. I ett projekt på jobbet används mylar med platina på ena sidan men det är troligtvis för dyrt och bitarna är för små för att bygga högtalare av (observera dock att det inte är mycket metall som behövs för att lägga en tunn film, så det är inte säkert att kostnaden har så mycket att göra med materialet).

Fast frågan är vad som är "lagom ledande" i det här fallet? En tunn nickel-krom film borde ha ungefär samma resistivitet soom grafit, om det nu finns att köpa.
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2006/06/03 :  20:01:53  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Man vill ha ganska hög resistans (vad jag läst) på typ 100 kOhm för membranet. De metallbelaggda filmerna skall tydligen ha för låg resistans => de brinner upp snabbt om det blir överslag någonstans p.g.a. dam, fluga eller annat skit som kommit in mellan stator och membran, men det ser säkert häftigt ut!
Jag kommer nog att prova grafit först, så för man se hur länge de fungerar.

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Goffe
Member

409 Posts

Posted - 2006/06/03 :  20:16:26  Show Profile Send Goffe a Private Message
kolla gärna runt här
http://www.eraudio.com.au/Components/components.html
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/06/04 :  00:20:48  Show Profile Send esl a Private Message
För att behålla låg distortion vid låga frekvenser bör ytresistiviteten ligga på 10^10 ohm
3um polyesterfolie (handelsnamnpå polyesterfolie är: hostaphan, mylar)

Med risk för att bara repetera det som står skrivet redan så hänvisar jag till:
http://user.tninet.se/~vhw129w/mt_audio_design/intlinks.htm

/esl


Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2006/06/11 :  12:20:05  Show Profile Send gongken a Private Message
Tror det var MatsT som tipsade om nån ledande ytbeläggning av upplöst fiskelina (nylon) som man sedan penslade på. Kan vara i nån gammal arkiverad tråd...

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/06/11 :  16:44:43  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag tror inte jag skrivit om nylon på HiFi-forum men jag kan ju ha glömt...

Här är i alla fall en beskrivning av den nämnda soppan:
http://user.tninet.se/~vhw129w/mt_audio_design/esl_original_coating.htm#

Det är den typen av coating som används i Quad ESL-57.
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2006/06/11 :  18:07:00  Show Profile Send gongken a Private Message
Aha! Hade för mig att du va med på ett hörn där... Kanske har du tipsat mig om länken tidigare eller nåt... tack!

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000