Author |
Topic  |
|
mangew
Semesterfirare

2297 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 01:25:53
|
Kom igen nu, ge mig tips på vilka försteg som är bra och prisvärda och borde gå att hitta i prissegmentet 5-10 000:-, jag tänker fram för allt då på beg. Ge gärna tips på egna erfarenheter.
Min övriga utrustning: Steg: Lc audio Zapsolute mk4 78w CD: Arcam cd72T Högtalare: Pro Ac klonerna |
*** Luleå Hockey *** *** Manisk flugfiskare *** *** Driver MW sportfiske ***
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 08:08:33
|
Advantage P1 |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
 |
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 08:12:53
|
Jag skulle titta nära på Morrisson ELAD, http://www.donmorrisonaudio.com/
Ful, minimalistisk men går aldrig sönder, är ljudmässigt helt neutral, transparant, dynamisk. Don är en verklig hedersman att göra affärer med. Vad mer kan man önska sig för 7.000:-?
se även photoalbum
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
Robis
Member

552 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 09:41:54
|
Audio Analogue Bellini är ett tips, fjärr och MM/MC-kort |
 |
|
svensson
många inlägg är det....

484 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 09:52:32
|
En Gamut C2R ska man nog kunna hitta för en tio papp. Mycket kompetent... |
Det börja tidigt, så tidigt jag minns.... |
 |
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 09:59:41
|
NLE 19. |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 12:52:10
|
quote: Originally posted by Micke Y
Jag skulle titta nära på Morrisson ELAD, http://www.donmorrisonaudio.com/
Ful, minimalistisk men går aldrig sönder, är ljudmässigt helt neutral, transparant, dynamisk. Don är en verklig hedersman att göra affärer med. Vad mer kan man önska sig för 7.000:-?
se även photoalbum
Micke
Det verkar vara ett intressant försteg. T o m DC-kopplat! Lite synd att det har så få ingångar.
Har du ett själv?
/Johan L |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 13:03:28
|
Ja det har jag (beskrivet både i profil och fotoalbum). Har du fler källor? Själv använder jag bara en av två ingångar. Ingen fjärr heller men vad gör lite motion?
Jag har hört mycket få som hittad något som är tydligt bättre och aldrig någon för samma pengar. DinZap (jag har samma) har ganska låg ingångsimpedans (c:a 20KOhm om jag kommer ihåg rätt)vilket gör att många rörförsteg får problem. Vissa klarar att driva, vissa inte. Alla transistorsteg klarar detta och i den här prisklassen är de flesta Opampbaserade så det är inga problem.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 13:16:26
|
Nå Linn-försteg kanske? då kan du köra samma fjärr som till cd-n. En ny eller beggad Kollektor/wakonda ryms finfint inom din budget. Fanns en wakonda med inbygd radio på hifimagasinet för 8000, om du är intreserad av att ha radio. |
 |
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 13:22:07
|
Linn Kolektor eller beg Linn Wakonda. Skivspelaringången avgör ditt val. MC har bara Wakondan. 3 st pre out. Kolektorn har systemfjärr, 10 ingångar varav en kan konfigureras som phono. Programmerbar med fjärren. Väldigt neutralt, tranparent försteg. Spelar bara rakt upp och ner. Allround. Utgångsimpedans 300 ohm. Finns numera i olika färger om man inte gillar den gamla svarta lådan.
mvh Johan |
Hifiarkeologen |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 14:54:47
|
quote: Originally posted by Micke Y
Ja det har jag (beskrivet både i profil och fotoalbum). Har du fler källor? Själv använder jag bara en av två ingångar. Ingen fjärr heller men vad gör lite motion?
Jag har hört mycket få som hittad något som är tydligt bättre och aldrig någon för samma pengar. DinZap (jag har samma) har ganska låg ingångsimpedans (c:a 20KOhm om jag kommer ihåg rätt)vilket gör att många rörförsteg får problem. Vissa klarar att driva, vissa inte. Alla transistorsteg klarar detta och i den här prisklassen är de flesta Opampbaserade så det är inga problem.
Micke
Var det svar till mig elle Mangew?
Jag räknade just ut att jag har 12 stycken olika ljudkällor som är inkopplade, några går dock bara digitalt. Fyra stycken försteg har jag samtidigt också . Ibland är datorn eller kassetdäck inkopplade också. Då är det bra med försteg som har många ingångar! Fjärr e bra också tycker jag. Fast just är det så många, jag har skaffat en hink att ha dem i, bra va .
Johan.
|
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
svensson
många inlägg är det....

484 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 15:00:58
|
Knoppen, kanske dags att investera i en model bättre switch? |
Det börja tidigt, så tidigt jag minns.... |
 |
|
krelle
Member

378 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 16:19:21
|
Hallo, vad tror du om ett Copland cta-mk2. hade ett sådant själv med fjärr förut innan jag uppgraderade, mycket fint försteg. Borde gå att få för 7 lopper... mvh Krelle |
 |
|
mangew
Semesterfirare

2297 Posts |
Posted - 2002/11/11 : 17:01:06
|
Tackar för förslagen hitills, känner inte till en del av dem men kanske värt att kolla efter.
Ang Copland cta301 MkII (om det är detta du menar) så har jag ett CTA 301 MkI till erbjudet pris 8000:-, enligt ägaren som kanske ser detta, så är det ett bättre steg är MkII:an. Hur det förhåller sig till min anläggning vet jag ej. Men intressant är det då jag förövrigt är lite nyfiken att testa ett rörförsteg.
Linn förkastar jag inte, men ett fel med dem är väl designen som bryter ut lite. Om det har någon betydelse.
Fler förslag? så man har lite att hålla ögonen efter :-) |
*** Luleå Hockey *** *** Manisk flugfiskare *** *** Driver MW sportfiske ***
|
 |
|
|
Topic  |
|