HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Konstmusik? Seriös musik?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/06/06 :  10:55:30  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Vad är ovanstående?
För mig är det en nedvärderande attitydstämpel på andra kategorier lyssnare som föredrager kanske något helt annat.
Vems smak är bäst?

mvh/harry

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2006/06/06 :  15:12:59  Show Profile Send TBA a Private Message
Skulle nog gissa att de flesta anser att deras musiksmak är bäst.
Go to Top of Page

IHiFi.se
Member

190 Posts

Posted - 2006/06/06 :  15:49:31  Show Profile  Visit IHiFi.se's Homepage Send IHiFi.se a Private Message
Begreppen "konstmusik" och "seriös musik" syftar till musik som fyller vissa komplexitetskrav och krav om konstnärligt djup och innehåll (inget sagt om vad som är bäst). Jag tycker själv att det är dumt att använda den typen av benämning eftersom de lätt uppfattas som nedvärderande om annan musik.

Uttrycken finns dock för att de behövs, de fyller en funktion. De ska ses som fackspråk från konstmusikaliska kretsar som beskriver just musik som har en högre komplexitetsgrad än populärmusik. Begreppet "klassisk musik" är för brett när man mer precist vill beskriva den musik som faller inom ramen "konstmusik".

När jag säger att jag lyssnar på klassisk musik använder jag uttrycket för att göra mig förstådd men det får ofta folk att associera till musik som jag inte lyssnar på eller musik som inte har det konstnärliga djup som orden "seiös musik" kräver. Man kan säga att det är som att någon som lyssnar på bebop och fusion kanske inte trivs med att säga att han lyssnar på jazz eller att en person som lyssnar på black metal tycker att det är missvisande att säga att han lyssnar på hårdrock.

Det behöver inte vara nedvärderande snobbism men kan mycket väl vara det, allt hänger på den som säger det.

Driver www.ihifi.se

Compact / Swans / G&W / Xindak / Original / E&T / Yarland

Edited by - IHiFi.se on 2006/06/06 15:50:21
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000