Varför har bussar och ibland lastbilar som har två bakre hjulpar ett nav som buktar utåt och ett som buktar inåt? En av de viktiga frågor jag länge grubblat över
Navreduktion har man väl bara på tyngre fordon?, minst 20 ton iaf, och knappast på bussar utan på mer terrängående fordon(?) Jag gissar på att den som "buktar ut" är axelväxeln (typ en liten växellåda i navet)
=okunnig, med många gissningar, -men nu fattar lilla jag oxå, "reduktion" som i "nedväxling".. Solklart Sickan!
Då skall vi nog påpasslig nämna att i en boggie där det ena hjulparet (axeln) som inte buktar ut så saknas "reduktionsväxeln" (nu har jag kanske myntat ett nytt uttryck?)
detta beror på en väldigt enkel sak.. at på en boggi bil så sitter de oftas bara ett enkelt hjul på varje sida medans på den drivande axlen sitter de dubbelt... där de sitter dubblar hjul är den ena fälgen vänd inåt därför blir de en djub kant...
jag har kört lastbil i sex år och dom drivaxlar jag har sett ser ut som vilken axel som helst med ett lager på..ni förstår nog vad jag menar om ni tittar på bilden som finns i länken.. http://138.106.100.14/Adpics/Truck74785big.jpg