HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 HF LS-1 lådkonstruktion, del II
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2002/11/26 :  17:28:19  Show Profile Send Jadde a Private Message
Ser ju bra ut!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/11/26 :  17:32:55  Show Profile Send marens a Private Message
Om det här med bafflar. Anledningen till att man vill ha en lagom bred baffel är att man oftast inte vill kompensera för hela baffelstödet fullt ut (6dB) utan kanske 2-3dB eftersom de flesta högtalare används inomhus nära väggar.

Om man då har en för smal baffel så kommer det att fattas i nedre mellanregistret/övre basen, om man inte kompenserar fullt ut dvs, med då får man för mycket bas och låg känslighet i stället. Kan gå på ett ut med små element med tunn bas men problemet med för låg käslighet finns kvar. Ett annat problem med små bafflar är att kantdiffraktionen blir mer problematisk eftersom dom både ligger närmre i tiden och får högre amplitud, vilket gör att dom får högre dominans och en maskerande effekt gentemot direktljudet.

Om baffeln är för stor blir problemet det motsatta. Alltså att man antingen får för lite bas eller för mycket nedre mellanregister. En för bred baffel kan man fixa i filtret men det blir lite krångligare eftersom det behövs en stor spole vilket gör att man får mindre utrymme att få delningsfrekvensen så högt man vill utan att öka antalet komponenter.

Det finns alltså en lagom stor baffel för ett visst element på en viss plats i ett visst rum.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/11/26 :  17:40:50  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hej,

väl formulerat!

Första satsen element är på väg hem, och trillar ner i nästa vecka.
Då är det dags att ta tag i lådan på allvar och börja spela in elementen! Sen mäta och börja simulera filter!

// Pär E
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/11/26 :  17:49:48  Show Profile Send celef a Private Message
Med all respekt, jag har hört och läst det resonemanget förr men har aldrig begripit, förklara gärna:

"Anledningen till att man vill ha en lagom bred baffel är att man oftast inte vill kompensera för hela baffelstödet fullt ut (6dB) utan kanske 2-3dB eftersom de flesta högtalare används inomhus nära väggar.

Om man då har en för smal baffel så kommer det att fattas i nedre mellanregistret/övre basen, om man inte kompenserar fullt ut dvs, med då får man för mycket bas och låg känslighet i stället."

Min erfarenhet, visserligen mkt liten, är iaf att högtalaren låter alltför tunn utan full baffelkompensering. Oxå, även en stor baffel nära vägg måste baffelkompenseras.

sound pollution
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/11/26 :  18:01:18  Show Profile Send marens a Private Message
"Min erfarenhet, visserligen mkt liten, är iaf att högtalaren låter alltför tunn utan full baffelkompensering. Oxå, även en stor baffel nära vägg måste baffelkompenseras."

Det är kanske en smaksak. Men med full (och äkta, noggrann) baffelkompensering så får man rak frekvensgång utomhus (mitt på en fotbollsplan). Men man får ett härligt fylligt ljud inomhus. De flesta jag har pratat med föredrar 0-3dB, över 4dB börjar det låta faddigt och mullrigt enl. många i de flesta rum. Kan ha att göra med att efterklangen är längre vid lägre frekvenser i normala rum. Mäter man på det (från 200Hz normal min.punkt) så landrar man också oftast på 2-3dB för att få rak frekvensgång.

Min egen personliga åsikt är att 3dB är lagom.

Edited by - marens on 2002/11/26 18:18:45
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/11/26 :  18:27:51  Show Profile Send celef a Private Message
Ett snabbexempel; på bild syns ofiltrerad och filtrerad tonkurva, ponera att jag bara skulle baffelkompensera hälften av nivåplatån över 400Hz - det skulle inte låta skoj vill jag lova! :-) Å andra sidan har jag inget fullt +6dB baffelsteg heller. Men visst är det smaksak och det är väl därför högtalare låter så olika, beroende på konstruktörens tycke å smak, framför allt som jag helst vill ha en svacka mellan ytterändarna. :-)


sound pollution
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/11/26 :  19:25:13  Show Profile Send Nagref a Private Message
marens: Vi verkar vara lite inne på samma sak (även om vi lägger oss några dB hit och dit). Har du några invändningar mot själva baffeln på den högtalaren som epkpeng (och jag) föreslår?

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/11/26 :  19:30:07  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Originally posted by Nagref

marens: Vi verkar vara lite inne på samma sak (även om vi lägger oss några dB hit och dit). Har du några invändningar mot själva baffeln på den högtalaren som epkpeng (och jag) föreslår?



Faktiskt inte. 21 cm bredd för en 6,5:a är vad jag har kommit fram till är optimalt också. Kör hårt.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/11/26 :  19:42:27  Show Profile Send Nagref a Private Message
Kul marens!
Det känns som om du får göra en insats när det gäller filterframtagning!
Jag kommer att göra ett filter men det behövs ju lite fler alternativ....

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2002/11/26 :  19:54:11  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Ey me funderar och har funderat ett tag på att bygga mig en 2-vägs TL-låda med ett 6,5" Morel element (MW167) samt någon lämplig, lite billigare, Seas diskant...

Kanske H534.... Den sägs ju fungera bra har jag hört.

Någon som har erfarenheter av hur TL-konstruktioner (som är veckade en gång, alltså en U-sväng) fungerar i mellanregistret? Har läst en del om att många TL-konstruktioner gärna blir "bumpiga" (hittar inget bra svenskt ord just nu) :( just i mellanregistret...

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/11/26 :  20:11:35  Show Profile Send marens a Private Message
"Det känns som om du får göra en insats när det gäller filterframtagning!"

Ja det kanske jag kan men jag behöver nog (göra/få) lite mätningar i så fall, annars är min gissning lika bra som någon annans om det ska bli riktig hifi av det.


Om TL, kortfattat. De kan låta väldigt definierat och bra i basen men det blir inte mycket mer bas än en sluten låda modell stor ungefär. Sen kan det bli problem med "pip"-resonanser i mellanregistret, varför den är bäst lämpad för enbart bas. Enkelt uttryckt så räknar man ut tvärsnitts arean av "porten" som minst membranets yta (helst dubbelt). Längden ska sedan vara samma som en kvarts våglängd av den resonansfrekvens volymen i "röret" och elementet får om det vore en sluten låda. Sen spelar dämpmaterialet roll också. Alla dessa fyra faktorer får man noga väga ut och prova tills man lyckas få bra ljud.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/11/26 :  21:06:18  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:
Originally posted by marens

"Det känns som om du får göra en insats när det gäller filterframtagning!"

Ja det kanske jag kan men jag behöver nog (göra/få) lite mätningar i så fall, annars är min gissning lika bra som någon annans om det ska bli riktig hifi av det.


epkpeng fixar mätdata med ordentliga filer där vi kan få ta del av amplitud och fas. Det bör väl duga?

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/11/26 :  21:20:08  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Originally posted by Nagref


epkpeng fixar mätdata med ordentliga filer där vi kan få ta del av amplitud och fas. Det bör väl duga?



Roligt. Det ställer jag gärna upp på. Går det bra epkpeng? Skicka ett mail om/när det blir aktuellt. Ni kan väl mäta med båda elementen inkopplade samtidigt också med mikrofonen på designaxis. Är användbart för att noggrannt kunna räkna ut skillnaden i akustiska centrat.
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2002/11/26 :  21:23:14  Show Profile Send Larsen a Private Message
En liten fundering bara:
Baseras lådans volym och avstämning på de av fabrikören uppgivna parametrarna på elementet? Har upptäckt att värdena verkligen kan skilja mellan uppgivna och senare uppmätta.
Nu kan väl "epkpeng" mäta upp just detta.
Någon fler som har mätt upp element och sett relativt stora skillnader?

Att mäta upp ett helt "nytt" element kan ju inte vara bra heller. Borde det inte hända en del under inspelning av elementet?
Hur förändras värdena på element som använts en längre tid?
Sker det större förändringar så borde ju, i teorin, låda och avstämning bli "felaktiga" med tiden. Fast allt är ju iof kompromisser.
Någon som har koll på detta?

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2002/11/26 :  21:25:05  Show Profile Send Larsen a Private Message
Sen som vanligt med att skriva...
Såg just att mätdata odl skall fixas

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/11/26 :  21:25:41  Show Profile Send celef a Private Message
Jag skulle oxå gärna vilja få ta del av mätningarna, det är kul att låta programmen löpa amok! :-) Gärna oxå från 30-graders vinkel. Får man fråga vad Marens kör med för program?

sound pollution
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/11/26 :  21:34:49  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Originally posted by Larsen

En liten fundering bara:
Baseras lådans volym och avstämning på de av fabrikören uppgivna parametrarna på elementet? Har upptäckt att värdena verkligen kan skilja mellan uppgivna och senare uppmätta.

Att mäta upp ett helt "nytt" element kan ju inte vara bra heller. Borde det inte hända en del under inspelning av elementet?
Hur förändras värdena på element som använts en längre tid?
Sker det större förändringar så borde ju, i teorin, låda och avstämning bli "felaktiga" med tiden. Fast allt är ju iof kompromisser.



Visst kör man en signal på 20-30 Hz i x antal timmar så sänks fs en ett par Hz kanske. Det kan också skilja en del från tillverkarnas mätningar. Men uppmätta ts-parametrar skiljer sig också beroende på hur stark mätsignal man har. Har man för liten mätsignal så kan man få ett högre fs värde t ex, det är ju inte direkt linjära komponenter högtalarelement. Men som tur är så är lådan inte så kritisk, man mjukar upp elementet i några dagar bara och sedan gör man lite beräkningar och justerar man lådan tills det låter som det ska. Sen om 30 år kanske magneterna har släppt greppet, men det är då det.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/11/26 :  21:43:12  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Originally posted by celef

Jag skulle oxå gärna vilja få ta del av mätningarna, det är kul att låta programmen löpa amok! :-) Gärna oxå från 30-graders vinkel. Får man fråga vad Marens kör med för program?



Inget märkvärdigt faktiskt. Spekerworkshop, men den har många väldigt bra inställningar och en del fördelar som jag gillar starkt, som att kunna rita nästan hur galna kretsar som helst helt på fri hand. Den är lika noga som andra program i simuleringdelen ändå. Kanske inte klår riktigt bra mätsystem men det är mest ljudkortet som begränsar. Ska nog skaffa sound easy senare kanske, om det motiverar kostnaden(i pengar och utbildning).

Själv då?
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/11/26 :  21:56:15  Show Profile Send celef a Private Message
"Men uppmätta ts-parametrar skiljer sig också beroende på hur stark mätsignal man har. Har man för liten mätsignal så kan man få ett högre fs värde t ex, det är ju inte direkt linjära komponenter högtalarelement. Men som tur är så är lådan inte så kritisk..."

Det där är intressant och en anledning till att många väljer sluten låda, som ju är mest tålig vad det gäller "parameterdrift", annars vad det gäller högre ordningar så är väl målet att välja storlek och avstämning som är mer tolerant, typ liten låda, lågt Fb (Carlsson!).

"Själv då?"

Jo tack bara bra! Annars svenskt så klart! :-)

sound pollution
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/11/26 :  23:13:51  Show Profile Send Nagref a Private Message
Sound easy? Var hittar man info om det? Har speaker workshop och det är inte lättanvänt. LSPlab har strulat för mig tidigare.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/11/26 :  23:25:52  Show Profile Send marens a Private Message
http://www.interdomain.net.au/~bodzio/

Fast SE sägs vara ruskigt svårt. SW är nog rena barnleken om man jämför.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/11/26 :  23:28:57  Show Profile Send Nagref a Private Message
Hmmm jag hittade själv. Stod att Golden Age var återförsäljare men hittade inget på deras hemsida. Vad kostar det?

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/11/26 :  23:44:05  Show Profile Send marens a Private Message
4.0 kostar ju 2k. Tror att 6:an kostar $300 så det blir väl runt 3kkr.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/11/26 :  23:49:02  Show Profile Send Nagref a Private Message
Lite mycket för mig som bara behöver ett vettigt mätprogram... Ska införskaffa en kalibrerad mikrofon först. Bör kunna fås för under 500kr med tull och moms.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/01/08 :  16:36:41  Show Profile Send henricsson a Private Message
Vad händer?

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000