Hur menar du? Alla har extremt låg dist. Men vissa går högt, vissa lågt. Andra någonstans i mitten Den här går bara ner till 80Hz (det är ett mellanregister ).
Kanske måste klargöra vad jag egentligen frågar... Ser ni några problem att dela en 15" vid 900Hz just på grund av att det sammanfaller så med konens storlek?
Kanske måste klargöra vad jag egentligen frågar... Ser ni några problem att dela en 15" vid 900Hz just på grund av att det sammanfaller så med konens storlek?
Jeg har brukt JBL 2226H opp til 1600Hz i en Pi 4 Pro konstruksjon. Det fungerte bra. Jeg vurderte lenge en slik løsning som du, men har nå Oris horn med LaScala basshorn under. Delefrekvensen er 200Hz.
Jag använder två JBL 2226H (15" PA-bas) upp till ca 600Hz vilket fungerar utmärkt. Tidigare använde jag dessa element upp till ca 800Hz vilket oxå fungerade utmärkt ...
En 15 tummare har ganska liten spridning vid 900 hz. Om man kombinerar den med ett mellanregister/diskant element med liten spridning(horn) vid denna frekvens så kan det nog låta riktigt bra, många studiomonitorer från 30 talet fram till idag använder ju 15 tums bas + horn. Om man däremot kombinerar basen med ett litet mellanregisterelement så kan man få problem pga den abrupta förändringen av spridningen vid delningsfrekvensen.
Pratar vi om hogtalare for hemmabruk?!? 15 mellanregister ar kanske lite onodigt=) Battre att gora en trevagare med ett 8" bas-mellan som man kan dela under 100 Hz! Sa slipper man problem med spridning dessutom.