HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 2-vägs Vifa
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

z96andh
Starting Member

6 Posts

Posted - 2002/11/12 :  20:38:44  Show Profile Send z96andh a Private Message
Hej alla glada!

Jag har lyckats sno ihop ett par 2-vägs Vifa golvhögtalare. Dessa består av en P17WJ-00-08 samt D27TG-35. Tycker om ljudet generellt men jag tycker att diskanten tar lite väl mycket överhand. Speciellt vid högre volymer. Lådan är på ca 28 liter och avstämd till 43 Hz. Detta skall ge en f3 på ca 40 Hz.

Jag antar att de mesta problemen sitter i delningsfiltret som är ett serie filter uppsnappat från http://home.iprimus.com.au/gradds/series_cross-overs.htm

Någon som har något tips om vad man göra av dessa pjäser. Annars hade jag tänkt åka till Power och köpa Audio Pros EGO-serie...

MVH
/Anders


Den som söker han letar...

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/11/12 :  21:06:58  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hur har du gjort filtret? Vilka värden?

Hur högt spelar du när det är "högt"?

Har du gjort några mätningar för att verifiera nivåerna mellan P17 och D27?

// Pär E
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2002/11/12 :  21:32:31  Show Profile Send henricsson a Private Message
Du ska nog inte ge dig med dem du har, EGO-serien låter generellt inte bra (har inte lyssnat på alla modeller men de jag lyssnat på lät inte bra)

Skriv så mycket info du kan om din högtalar-konfiguration, folk tenderar vara mycket generösa med sin kunskap här.


Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

mjon
Member

316 Posts

Posted - 2002/11/12 :  21:44:03  Show Profile Send mjon a Private Message
Om du bara får till ett riktigt filter så kan du nog glömma EGO-serien... Det finns eller har i alla fall funnits en hel del P17/D27 projekt på nätet så det bör inte vara alltför svårt att hitta ett bra filter.

/ Magnus
Go to Top of Page

mjon
Member

316 Posts

Posted - 2002/11/12 :  21:50:04  Show Profile Send mjon a Private Message
Om du inte redan har testat detta så kan det ju vara värt att inhandla lite billiga komponenter och koppla upp detta filter: http://www.geocities.com/kreskovs/P17D25system.html
Är i grunden gjort för D25 diskanten men det finns tips på vad man bör ändra om man vill använda D27:an. Kan ju i alla fall vara värt att testa innan du köper något nytt...

/ Magnus
Go to Top of Page

z96andh
Starting Member

6 Posts

Posted - 2002/11/13 :  12:14:47  Show Profile Send z96andh a Private Message
Hej!

Filtret är delat vid 2500 HZ och diskanten har en resistor för att dämpa den. Jag har aldrig gjort några mätningar på högtalarna.

Det jag saknar är bas (lyckades försvinna när jag flyttade till en större lägenhet) samt att jag vill dämpa skrikigheten på diskanten.

Eftersom jag har en hemmabioförstärkare vill jag också utäka antalet högtalare till en 5.1 arrangering. Just nu har jag mina vifa 2-vägfare som frontar och ett par gamla JBL TLX-8:or som surround-högtalare.

Jag har vasrit och lyssnat på Audio Pro EGO 414 samt 212. Tyckte om ljudet de presterade för de pengar de kostade. Samt att jag tyckte om basen i EGO Sub:en.

Alternativet jag har är att köpa 3 st P17SJ-00 samt 3 st D25ASG för att bygga frontar samt center. Skulle klangmatchningen med dessa passa P17WJ och D27TG? Isåfall blir det också att jag förminskar kabinetterna till ca 15 liter och bygger en lämplig Sub (Exempelvis NHT 1259 i 80 liter sluten låda).

Audio Pro - billigare
Vifa - kvalitet

Har lite ansträng ekonomi vad gäller högtalarbyggen...

/Rådvill Anders

Den som söker han letar...
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2002/11/13 :  12:58:56  Show Profile Send henricsson a Private Message
Högtalarna lär aldrig bli några basmonster, du ska nog kompletera med en subba i vilket fall.

Om du bara dämpar med en resitor i serie med diskanten så dämpar denna mindre ju högre upp i frekvens du kommer.
Testa att sätta en 10-25ohm parallellt med diskanten (Om du väljer 10 så bör du öka kondensatorn med c:a 30%)

Annars kör filtret i länken mjon gav dig, eller leta själv.





Du borde kanske ta mjons tips att testa filtret i länken han gav dig.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

z96andh
Starting Member

6 Posts

Posted - 2002/11/13 :  15:01:02  Show Profile Send z96andh a Private Message
Hej!

Tack för tipsen!

Skall nog ta och titta på den filterdesignen jag fick.

MVH
/Anders

Den som söker han letar...
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2002/11/13 :  17:36:27  Show Profile Send henricsson a Private Message
Gör så, jag hade svårt att få seriefilter att bli bra. Tycker det är enklare med parallellf.


Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

z96andh
Starting Member

6 Posts

Posted - 2002/11/13 :  20:39:28  Show Profile Send z96andh a Private Message
Hej!

Förresten, vet någon vad man skall använda istället för D27TG-35-06 om man vill ha en skärmad diskant till tex en center?

MVH
/Anders

Den som söker han letar...
Go to Top of Page

ZAC
Member

671 Posts

Posted - 2002/11/13 :  21:24:30  Show Profile Send ZAC a Private Message
Vifa D25ASG-05-06

Z

DIY högtalare RENEGADE http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26636
DIY slutsteg MOONLIGHT http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34076
DIY subwoofer SOHO http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42763
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/11/13 :  21:38:40  Show Profile Send brumel a Private Message
"Det jag saknar är bas (lyckades försvinna när jag flyttade till en större lägenhet) samt att jag vill dämpa skrikigheten på diskanten".

Jag undrar om problemen inte ligger tidigare i signalkedjan. Skrällig hembio har man ju hört (argh!). Bättre bas med annan stärkare. Odämpat rum?

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/11/14 :  01:09:34  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Jag undrar om problemen inte ligger tidigare i signalkedjan. Skrällig hembio har man ju hört (argh!). Bättre bas med annan stärkare. Odämpat rum?



Det tvivlar jag på faktiskt. Man vill gärna tro det efterom det är enklare att ändra på sådana saker men det går inte att kompensera för en mindre bra filterdesign så, tyvärr. Det handlar ofta helt andra saker än en förstärkares/rums basegenskaper. Har man t ex inte baffelkompenserat en högtalare så kommer den typiskt att ha 2-6dB lägre respons under 400Hz, finns ingen vettig förtärkare i världen som kan motverka det eftersom nästan alla har spikrak frekvensgång. Rumets boost i basen brukar börja runt 40Hz och neråt i ett normalstort rum och beroende på hur högtalarna är placerade.

quote:
jag hade svårt att få seriefilter att bli bra. Tycker det är enklare med parallellf.


Det ligger något i det eftersom det är betydligt enklare att bygga in baffelkompensering i paralellfilter och dessutom kanske utan att öka antalet komponenter. Standard-seriefilter låter ofta ljusa och skrikiga med framhävt mellanregister/nedrediskant pga detta.

Jag rekommenderar också att du provar John K:s filter.

Edited by - marens on 2002/11/14 01:12:14
Go to Top of Page

z96andh
Starting Member

6 Posts

Posted - 2002/11/14 :  17:18:22  Show Profile Send z96andh a Private Message
Hej!

Fråga: Hur baffelkompenserar man en högtalare???

MVH
/Anders

Den som söker han letar...
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/11/14 :  19:35:43  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Originally posted by z96andh


Fråga: Hur baffelkompenserar man en högtalare???



Det finns i huvudsak 3 sätt man kan gå tillväga på. Det första är att sätta en spole paralellt med ett motstånd i serie innan basfiltret. Då får man en hylla på -0 till -6dB ovanför en specificerad frekvens. Den metoden är ganska lätt att förstå sig på men kräver två extra komponenter i filtret vilket egentligen är onödigt.

Den andra metoden är därför att öka värdet på basens spole till ett lagom värde och utefter detta konstruera lågpassfiltret så att det får den funktion man vill ha. Man kan utöver det sätta ett stort motstånd paralellt med spolen om man inte lyckas med en så hög delning till diskanten som man önskar. Men vad man än ändrar på så kommer man att behöva justera och ändra allting annat i filtret, det är därför man helst ska använda sig av metod nr 3.

Den tredje och absolut bästa metoden är att helt enkelt mäta elementen monterade i lådan och sedan använda datan i ett simuleringsprogram där man kan optimera precis hur mycket kompensering man vill ha samt forma filtrets delning till diskanten på samma gång.
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/11/14 :  19:40:50  Show Profile Send celef a Private Message
Avstämningen på porten ligger alldeles för lågt, prova 50-55Hz för bättre balans.

sound pollution
Go to Top of Page

z96andh
Starting Member

6 Posts

Posted - 2002/11/18 :  21:44:33  Show Profile Send z96andh a Private Message
Fasen!

Simuleringarna ser bra ut vid en dylik avstämning. Problemet är att jag inte får loss rören... skall kapas till hälften.

Den som söker han letar...
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/11/18 :  22:01:56  Show Profile Send marens a Private Message
Tror lådan är för stor. Mindska lådan till 20 l istället. Testa att lägga i lite boule klot eller nåt.

Min låda till P17 landade på 14,5 l avstämt till 50Hz. Men har du en större låda så prova med 45Hz.

55Hz blir alldeles för mycket boom, möjligen lagom i små lådor på 10 liter.

Resten är filtrets fel.För lite baffelkomp.
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/11/18 :  22:43:37  Show Profile Send celef a Private Message
Jag håller med att lådan är för stor, men jag håller även med Ken Kantor att man måste "boosta" basen något (ett par dB) för upplevd bättre balans, allt annat låter "transistorradio"!

Jo jag vet att det är politiskt inkorrekt att hävda något som aviker från snörrät tonkurva! :-)

sound pollution
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2002/11/18 :  22:57:52  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Jo jag vet att det är politiskt inkorrekt att hävda något som aviker från snörrät tonkurva! :-)


Att 55Hz gav för mycket boom baserar jag på mina lyssningsintryck i olika rum, inte på någon kurva.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2002/11/18 :  23:00:39  Show Profile Send henricsson a Private Message
quote:
Originally posted by z96andh

Fasen!

Simuleringarna ser bra ut vid en dylik avstämning. Problemet är att jag inte får loss rören... skall kapas till hälften.

Sätt in ett till

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000