HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 8 tummare ??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

TNT
Member

204 Posts

Posted - 2006/08/20 :  19:59:33  Show Profile Send TNT a Private Message
Okey - så här ser det ut inuti ...



då börja vi kolla hur det passar ... jorå verkar ganska lovande



yepp OK - men sen kommer det att bli en liten glipa mellan elementet och sfären på en sida - det är OK - får täta med sikaflex - tanken är ju att det inte skall bli några vibrationer - men ett tajt förband är ju att föredra. En får si ...



Lyssning och mätning vid 22 snåret kanske ...

/

Jag postar, alltså finns jag
Go to Top of Page

TNT
Member

204 Posts

Posted - 2006/08/20 :  20:03:56  Show Profile Send TNT a Private Message
Jag tänker limma ett stålband (ses på golvet på en av bilderna) på ena halvan på insidan så att halva bandet sticker upp. Det får bli en guide till det andra locket.

Sen limmar jag nog så att element och sfärerna hänger ihop var och en för sig (med röret limmat på ena sidan) sen sätter jag iohop dom, tejpar run omkretsen och spelar på dom så att dom funkar. Om det verkar OK så blir det limmning av röret + omkretsen ! Sen är det nog ganska jobbigt att få itu dom ;-)

/

Jag postar, alltså finns jag

Edited by - TNT on 2006/08/20 20:05:19
Go to Top of Page

TNT
Member

204 Posts

Posted - 2006/08/20 :  20:12:51  Show Profile Send TNT a Private Message
Måste kladda på lite av detta så att det inte blir klockspel av det hela ... "Svara - det ringer ...." :-D



Ett hål för sladden måste fixas - hmm ..

/

Jag postar, alltså finns jag

Edited by - TNT on 2006/08/20 20:13:25
Go to Top of Page

TNT
Member

204 Posts

Posted - 2006/08/20 :  21:33:25  Show Profile Send TNT a Private Message
Limmet torkar på 15 min men det är bäst att ligga lågt ett tag till - listen som skall styra in skålarna mot varandra ...



Phuu - man blir varm av att bygga sub och simultan posta på hififorum ;-)

Röret limmat - nu till andra halvan ! .... springer ut i köket .....

/

Jag postar, alltså finns jag

Edited by - TNT on 2006/08/20 21:34:16
Go to Top of Page

TNT
Member

204 Posts

Posted - 2006/08/20 :  21:37:38  Show Profile Send TNT a Private Message
Visade jag foten ?? Den är gjord av en sån där lite klibbig PVC slang - om teorin håller så skall det räcka !



/

Jag postar, alltså finns jag
Go to Top of Page

TNT
Member

204 Posts

Posted - 2006/08/21 :  00:04:20  Show Profile Send TNT a Private Message
Missade deadlinen - nu ligger allt i press, basarna är (förhoppningsvis) ihoplimmade och skålarna är slutna. Lödde till slut dom där kontakterna - denna låda blir svår att öppna så jag vill inte ha några lossade kablar därinne.

Sen skall det tätas mellan basen och skålen - sen kan man lira - om 1 timma kanske ??

/

Jag postar, alltså finns jag
Go to Top of Page

TNT
Member

204 Posts

Posted - 2006/08/21 :  02:11:27  Show Profile Send TNT a Private Message
Ok - nu står den på rätt ända i sitt "stativ" - vågar inte spela på den än till sikan har satt sig ordentligt - men jag tror inte jag kan hålla mig mer en kvart till!



..........




OK - nuahare gått en kvart:


Sub en 1m från väggar, mic 10 cm framför ena basen:



Ingen sub riktigt ;-) Eq stundar. Har spelat musik fullrange en kanal - låter OK!

Gonatt /

Oops en bild ochså såklart:




Jag postar, alltså finns jag

Edited by - TNT on 2006/08/21 02:20:22
Go to Top of Page

NiclasLundberg
Member

231 Posts

Posted - 2006/08/21 :  13:53:38  Show Profile Send NiclasLundberg a Private Message
Så jäkla FRÄÄNT!

En tanke som slog mig är att köpa de mindre skålarna i samma serie, göra i samma stil som de du byggt fast använda Tangband bredbandare istället.


Edited by - NiclasLundberg on 2006/08/21 14:08:18
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2006/08/21 :  14:16:59  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Jag håller bara med! Detta är helfräckt och nyskapande!

Hur upplever du resonanser mm, hur låter det t.ex då du knackar på lådan?


Niclas, gör så och häng dem i taket i en lina, ge dem en smäll på sidan så får du ett par perfekta snurroundhögtalare
Go to Top of Page

TNT
Member

204 Posts

Posted - 2006/08/21 :  17:16:18  Show Profile Send TNT a Private Message
Två tangbandare byggda precis på samma sätt skulle nog vara kanon. Sen kan man sätta dom ovanpå en sån som jag byggt - cool och skulle säkert låta bra !

I kväll blir det mer mätningar, integrering i systeet mha el. delningsfilter...

/

Jag postar, alltså finns jag
Go to Top of Page

TNT
Member

204 Posts

Posted - 2006/08/21 :  23:51:14  Show Profile Send TNT a Private Message
En mätning från soffkanten bredvid lyssningspos med aktivt filer 4: ordn ca 55-60 hz. (DBX 223XL) Ingen EQ pålagd ännu - har lite problem med otäthet - men det skall vara fixat nu:



Här har man ju självklart fått både hjälp och problem. Dom låga registrerna är ju klart starkare men samtidgt så har vi ett par feta resonanser (eller är det en suckout?). I morgon - EQ!

Hur det låter det när man knackar med knogen på "lådan": (taget med mätmicken; mpeg-4)

http://hem.bredband.net/filmtva/knock_test_bboll1.m4a

Trots att det inte finns ett uns dämpmaterial så varken ringer eller spökar den - ganska död faktiskt - mycket nöjd!

Det roliga är att den är så lätt - man kan hålla den med en hand - vad kan den väga - kanske max 5 kg - sick !



/

Jag postar, alltså finns jag

Edited by - TNT on 2006/08/21 23:57:08
Go to Top of Page

TNT
Member

204 Posts

Posted - 2006/08/22 :  22:42:24  Show Profile Send TNT a Private Message
WOW :-D

Den ÄR en subwoofer. Har börjat EQa lite och den kan andas! Lattjo. Å bollen är helt still om man håller handen på den - perfa. Inga mätningar då det börja bli sent - får bli i morrn kanske. Otroligt vad som händer med återgivningen när man lägger till 20-45Hz. Brutal kraft i ljudet - även om man inte spelar så starkt. Börjar undra om jag verkligen behöver 2 st (25 kvm med högt i tak). Men man vill ju åt stereo och fas infon som finns i CD även i infra området. Skall se vad Ultrakurvan kan göra om man låter den ställa in rak frekvensgång automatsikt mha micen - spännande men inte för grannen :-/

/

Jag postar, alltså finns jag
Go to Top of Page

TNT
Member

204 Posts

Posted - 2006/08/24 :  00:09:13  Show Profile Send TNT a Private Message







i soffan!

/

Jag postar, alltså finns jag
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/08/24 :  01:25:13  Show Profile Send ohmega a Private Message
Oj...detta byggprojekt har jag missat.....matskålar...helfräckt.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2006/08/24 :  02:31:00  Show Profile Send hobbes a Private Message
Mycket läckert !
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2006/08/26 :  14:22:34  Show Profile Send Magoo a Private Message
... och snygga blev dom/den. Är båda klara?

comfortably numb
Go to Top of Page

TNT
Member

204 Posts

Posted - 2006/08/26 :  15:32:16  Show Profile Send TNT a Private Message
Brorsan till den första ligger halvbakad i köket. Det blev stopp i maskin igår för jag gjorde röret 1 m för kort dvs. elementet på andra sidan tog i metallen. Jag vill bara ha mekanisk kontakt mellan bollen och element på en sida. I kväll kan det bli spelning i stereo förhoppningsvis. DBX filtret låter OK men brusar en del tyvärr. Just nu kör jag:

drive-DEQ2496-D/A-DBX-slutseg-HT. Funderar på att gå tillbaka till att köra EQ på basen bara för att hålla signalvägen till huvudhögtalarna sås ren som möjligt. Men det är intressant att räta ut fel i hela frekvensområdet! Får se vad det bir till slut!

/

Jag postar, alltså finns jag
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/08/26 :  16:04:23  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Ett bygge i tyska Klang&Ton påminner en del om det här. TangBand-element och IKEA-grejjer som inte var menade som högtalarlådor:
http://www.pastisch.se/faktiskt/BamBoo.pdf

Edited by - soundbrigade on 2006/08/26 16:04:48
Go to Top of Page

TNT
Member

204 Posts

Posted - 2006/08/26 :  18:07:52  Show Profile Send TNT a Private Message
lattjo grej - jag gillar att hitta prylar som man kan använda till att bygga med som ursprungligen är ämnade för nåt helat annat. Jermigfasen på att om dom där 2 halvorna var gjorda av ett hifi byggstaskitföretag så skulle dom kosta en massa dollars. Gottalove massproduction ;-)

Jag postar, alltså finns jag
Go to Top of Page

TNT
Member

204 Posts

Posted - 2006/08/27 :  22:49:13  Show Profile Send TNT a Private Message


Så här kommer jag inte att köra men det är en kul bild (kanske).

Har inte spelat på den nya än men jag är övertygad om att dessa två gynnare kommer att ge mig all den låg bas som jag vill ha. Torr, djup och ren - kanske inte till kräk nivåer men mer än vad som är hälsosamt i en lägenhet.

/

Jag postar, alltså finns jag
Go to Top of Page

TNT
Member

204 Posts

Posted - 2006/08/28 :  23:35:13  Show Profile Send TNT a Private Message
Allt perfekt - det blev bättre än vad jag hoppats på. Har inte optimerat allt än men det låter så bra redan så blir det bättre än såhär - ja då blir dett RIKTIGT bra!

Stort Tack till alla som kommit med råd, dåd etc.

/TNT

Jag postar, alltså finns jag
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2006/08/29 :  17:19:05  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Tack själv för ett nyskapande och roligt projekt!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000