STOOOORA bafflar med elementen ganska ordentligt förskjutna mot ena kanten verkar ge ett fint resultat. Trodde de skulle sitta mer mot mitten. Baskompenseringen gör väl sitt jobb här. Bara inte konutslaget blir för stort.
Högtalarna är till min systers biorum o hon har en Cambridge Audio 540 (har jag för mig), den har visserligen preout 6.1 så visst går det med separata slutsteg men det vore trevligt om det gick att använda de inbyggda.
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker
Well. Då kan du göra som Jamo killarna. Dela passivt men då krävs högeffektivabasar med lågt Fs. Så du kan ta ner mellan o diskant i ampltud. På så sätt åstadkomma dipolkorrektion i basen.
Bardis, det är så jag försökt gjort. Provlyssning i början av september för min del eftersom elementen är hemma i Uppsala och jag är för närvarande 12 mil norrut.
Om du laddar ner det excelblad som Linkwitz tagit fram så kan du se vilka gränsfrekvenser som funkar för dina element.
Jag gjorde ett snabbt räkneexempel och förde in i excelbladet.
Med 6st TB 3tum. Antaget xmax=1mm (databladet ger 0,5mm...) för att spela 80dB i "free space" med effektiv baffelbredd 400mm vid 71hz krävs luftförflyttning med 31cm3. Med 6st TB 3tum så flyttas endast 19cm3.
Jag tror det blir mycket svårt att få dem till att spela ned till 80hz. Visst det går, men med mycket låg volym.
Vid 141hz så går det att spela 94dB med dina 6 TB. Det är kanske där någonstans man skall ligga. dB värden är ju som sagt i "free space". Jag gissar att rummet lägger till några dB. Men det är fortfarande inga våldsamma dB vi pratar om.
Verkar ju stämma rätt bra. De paneler vi har idag börjar falla runt 130Hz. Hade hoppats på att med lite bättre baffel utformning att man skulle kunna få ner dem till 80Hz men det verkar som att det inte går.
Man borde nog ta o jobba vidare på två elements nålarna. De låter inte helt fel men det är lite jobb innan de är upp i samma klass som originalen med notchfilter.
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker