HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Gramophone Awards 2002
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2002/11/14 :  10:07:33  Show Profile Send B Peter a Private Message
I tidningen Gramophone (engelsk tidning om klassisk musik) så har man utsett Leif-O Andsnes inspelning av Griegs pianomusik 1:a plats i "instrumentala avdelningen". Andsnes har spelat några av Griegs lyriska stycken på Griegs eget piano, i Griegs hem. Så långt så kan det ju onekligen låta intressant men tyvärr så är skivan inte mycket att hänga i granen. Andsnes lyckas spela Grieg på ett sätt som till stor del tar bort "magin" och känslan i Griegs lyriska stycken. Skivan är helt enkelt tråkig, det gäller förresten ofta de skivor som Gramophone rekommenderar.

Om någon frestas att köpa en skiva med Griegs lyriska stycken så rekommenderas faktiskt Naxos inspelningar framför den av Andsnes, eller varför inte BIS inspelningar med Eva Knardahl. Ljudkvalitén kanske inte är riktigt i samma klass men det är en helt annan musikalitet och Griegkänsla. Knardahls inspelningar är min personliga favorit.

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2002/11/14 :  11:52:47  Show Profile Send lindvall a Private Message
Gramophone har ju en rätt rejäl Hifiavdelning i slutet av tidningen, är det någon som brukar läsa den? (Själv kan jag ju inget om klassisk musik och har inte riktigt fastnat för det heller, så hifisidorna är det enda jag läser när jag stöter på den tidningen ibland.)
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/11/14 :  20:59:05  Show Profile Send brumel a Private Message
Hej!
Gammal bis-inspelning den där med Knardahl men bra spel även om ljudet är bastungt och lite snuvigt i brist på bättre ord.
Naxos är som alltid habila när det gäller mindre sättningar.

Gramophone är bra om än lite snipiga i sin kritik. Skall ju följa med en cd men hos Press stop kostar tidningen +100 spänn utan skiva.

Gramophone finns också på nätet. Recommended list på inspelningar om nån är intresserad. Verkar inte vara särskilt många klassofiler på det här forat.

BBC har också en tidning om klassisk musik (huvudsakligen) med cd och en liten hifiavdelning. Skivrecensionerna är väl den största anledningen till att man köper såna härna tidningar och cd:n (om den följer med).

mvh Johan

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2002/11/15 :  10:00:37  Show Profile Send B Peter a Private Message
Jo, nog så är "snuvig" en bra beskrivning av just denna BIS-inspelning, men musikaliteten är det inget fel på.

Jag brukar slöläsa hifiavsnittet i Gramophone. Det är lite speciellt eftersom de utvärderar det strikt efter hur grejerna presterar med klassisk musik. Jag har hört någonstans att det är mer eller mindre What Hifi som levererar recensionerna, men jag har inte kunnat jämföra för att se om det bara är en "repris", fast med klassisk inriktning, på recensionerna i Gramophone.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000