Finns det ingen bra sida där det står lite (mycket) om filter jag hittar bara sidor som förklarar kort och man blir inte klokare när man läser samma sak 5:e gången. Det skulle va skoj att kunna lite mer.
Jag har några tips till den som vill förstå mer om filter. Jag vet inte vad du kan och inte kan, så jag listar det som jag tycker man bör känna till.
1. Grundläggande ellära. 2. Kunskaper om elementens impedans. 3. Läs en bok om signaler. Tex: "signaler och system" av Anders Svärdström. 4. Kunskaper inom den del av matematiken som kallas Fourier analys. Speciellt Laplace-transformen. (en förutsättning för att läsa Anders bok) 5. Innbörden av dämpfaktor(Q-värde) samt sammbandet mellan frekvensplan och tidsplan.
6. Elektroniksimuleringsprogram kan vara bra att ha till reds då det underlättar att visualisera egenskpaer hos ett system. Man kan lätt "leka" lite och se vad som händer om man tex ändrar Q-värde mm..
quote: Vill man förstå fysiken bakom en högtalare är Vance Dickassons bok ej att rekommendera. Den är just en "kokbok" utan härledningar osv...
mvh Joe Morello
-Time Further Out-
Jeg ved ikke hvad "härledninger" betyder, men et hurtigt blik i indholdsfortegnelsen viser, at bogen omfatter såvel teori som praksis.
Desuden er der netop et afsnit som omhandler "Passive and active crossover networks". Afsnittet omhandler alt fra beregning til komponenter og deres indflydelse på frekvensgang, fase og meget mere.
Bogens første kapitel omhandler den fysiske opbygning af en højttaler og hvordan de enkelte dele arbejder sammen og hvilken indflydelse de har på højttalerens data.
Således kan jeg nok ikke give dig rett.....
Mvh. Jan Nielsen Editor HIGHfidelity "Don't worry. Everything is getting nicely out of control....
Hej tack för tippsen! Jag tänkte få tag på boken (signaler och system) men har inte hittat den på biblioteket är det någon som vet var man kan köpa den?
Skulle vara kul att kunna mer matte ochså var lär man sig den?