Back-loaded Horn med Fostex FE206E. (Ja, det fins en ritning som jag inte följer. Jag kortade ner hornlängden för att få rakare frekvenskurva mellan 100-200 hz.)
Jag har filat spånplattor ett bra tag nu...snart är det dags att limma ihop. Men jag har inte kunnat bestämma hur än.
Fråga 1 Hur påverkas ljudet av att ha veckningarna på hornet i början mitten eller slutet. (Veckningarna är till för att dämpa fekvenser över 150-200 hz.)
Fråga 2 Blir det någon ljudmässig skillnad mellan höger och vänster ritningsförslag nedan? Jag antar att den högra med vinklade väggar ger lite högre förstärkning. Men ger det även vackrare ljud?
finns det någon som testat eller har gott sunt förnuft?
Principen är den att all avikelse från den teoretiska påverkar ljudet. Det behöver inte vara negativ påverkan. Undvik avsnitt där hornet minskas ner så att det bildas ett avsmalnade parti. Ljudet påverkas mest om vecken är i början av hornet. Påverkan av ljudet minskar ju lägre ner i frekvens den skall jobba. I övrigt betyder veckan förvånansvärt lite på ljudet där vecken inte bildar en kavitet.
Du skriver att vecken är till för att dämpa frekvenser över 150-200hz. Varje veck på bilderna här ovan bildar en kavitet som bidrar till att minska frekvensgången uppåt. Tyvärr finns då också risken att påverka ljudet längre ner. Det bästa är att försöka undvika kaviteter efter hornets längd genom att använda lutande plattor i hörnen. Den kavitet som finns rakt bakom elementet räcker bra för att dämpa högre toner.
I rättvisans namn skall sägas att det finns kända ochj väljudande konstruktioner som inte använder särskilt mycket plattor i krökarna så frågan skall kanske inte överdrivas. Man kan säga att vikten av rätt utformat horn ökar med frekvensen. Över 300hz skall man absolut använda rätt radie i alla veck så att dessa bildar jämna utvidgande kurvor.
Fråga 1. Jag skulle inte använda den lilla tvärbrädan. Fråga 2. Sätter man bräder i hörnen spelar det ingen roll vilken man väljer.
Jag kör på bilden längst ner till vänster (här ovanför).
Som jag tolkar det så påverkas inte ljudet av att passera svängar i det smalaste området, bara jag fyller ut vinklarna där kavitation uppstår. Jag kan alltså ha kvar tvärbrädan om jag rundar till luftvägen. Jag tejpar rundningarna innan sista sidoplattan limmas fast, så kan jag testa med och utan rundningar
Och jag kan köra med raka vinklar eftersom det är toner under 200hz det är frågan om.