HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hififorums egna Raven R3 / ESg1 Ribbon projekt!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 18

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/14 :  17:17:34  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Vad säger ni grabbar?!
Målen är rak frekvenskurva från ca 500Hz-40'000Hz
Känslighet >99dB/1W 8ohm.

Driver forumet faktiskt.se

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/11/14 :  19:00:10  Show Profile Send n/a a Private Message
Tacka för det. Nu måste jag gå ned i hobbyrummet ett tag.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/11/14 :  19:04:15  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

ja tack!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/14 :  19:25:40  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Okej, nu behöver vi bara få lite formler att leka med och gärna massa länkar att läsa!

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/11/14 :  19:34:49  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message


Just det, länkar, formler och know how:s

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/14 :  20:29:21  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Här hittade jag en länk: http://mogens.proinco.net/lafolia/

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/11/14 :  20:46:03  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by Alexi

Vad säger ni grabbar?!
Målen är rak frekvenskurva från ca 500Hz-40'000Hz
Känslighet >99dB/1W 8ohm.



attans, när jag mäter på min nu går den bara från 2.5-16khz... den dör tvärt vid 16khz konstigt nog, faller som en sten... hmm

Det vore kul om man kan hjälpas åt och komma med idéer och teorier om banddiskanter!
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/11/14 :  21:00:00  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Originally posted by Alexi

Här hittade jag en länk: http://mogens.proinco.net/lafolia/



Det här var min inspiration när jag startade. Men nån rekord verkningsgrad får man inte, det framgår även av artickeln. Jag har väl lyckats få till lite högre output men det primära målet är fortfarande att få upp den ca:6db till.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/11/14 :  21:09:50  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message


får man högre verkningsgrad med kraftigare magneter??

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/11/14 :  21:27:19  Show Profile Send n/a a Private Message
Av vad jag har sett hitills så ger det inte några revolutionerande ökningar av output. Men en del andra positiva resultat, jämnare respons bl,a.
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/11/14 :  21:33:25  Show Profile Send norman a Private Message
Dahlberg: Vet du hur man räknar på små hornladdningar? om man vill runda av kanterna till baffeln för banddiskanten och samtidigt vill ha ett litet horn.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/11/14 :  21:49:17  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

Om, 1st "schysst"-rak frekvenskurva från ca 1000Hz-25kHz med
känsligheten: 93dB/1W 8ohm,-kunde uppnås så skulle iaf A bli...
... ka
aanooOn ,!!




Mvh A*.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/11/14 :  21:49:19  Show Profile Send n/a a Private Message
Tyvärr så kan jag inte hjälpa dig där. Men jag har hjälpt brorsan med ett system som har ett likadant band som det jag använder. Vad som skiljer systemen åt är att brorsan har den bubbla magnetmassan och en betydligt kortare radie i "hornet" dessutom så har han lite mer baffelstöd ca:10cm på bandsidan och ca:30cm åt andra hållet ungefär som på bilden.



Det gav en jämnare frekvensrespons, den stiger svagt från 400 till ca:14000 med 3db innan den faller av ganska flackt. Jag har inga jämförelser på verkningsgraden. Lite störande är det att brorsan klarar sig utan korrigering av frekvensgången men inte jag.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/11/14 :  21:54:52  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message


kan man fåtag på de finaste magneter och övriga
material för att bygga en "killer" ribbon, i detta
land (sverige)?

ELLER, måste man vända sig utomlands för att fåtag
på fina prylar?


Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/11/14 :  21:58:29  Show Profile Send n/a a Private Message
Klart det finns material i Sverige. Frågan är bara vad det får kosta.http://www.hyab.se/
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/14 :  21:59:43  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Hm Volvo borde ju använda endel eftersom bilinduistrin är största konsumenter av Neudymium magneter.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/11/14 :  22:14:07  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by Dahlberg

Tyvärr så kan jag inte hjälpa dig där. Men jag har hjälpt brorsan med ett system som har ett likadant band som det jag använder. Vad som skiljer systemen åt är att brorsan har den bubbla magnetmassan och en betydligt kortare radie i "hornet" dessutom så har han lite mer baffelstöd ca:10cm på bandsidan och ca:30cm åt andra hållet ungefär som på bilden.
Det gav en jämnare frekvensrespons, den stiger svagt från 400 till ca:14000 med 3db innan den faller av ganska flackt. Jag har inga jämförelser på verkningsgraden. Lite störande är det att brorsan klarar sig utan korrigering av frekvensgången men inte jag.



Ok, då är det kanske bara att testa sig fram.. det verkar göra rätt stor skillnad iaf hur det ser ut på dom få mätningar jag hunnit gjort.

(säg till om du vill ha mer hjälp med trafolindningen, har du arean på kärnan (i genomskärning) så kan jag nog räkna ut ungefärligt antal varv/volt)
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/11/14 :  22:29:21  Show Profile Send n/a a Private Message
Nu är det så att jag inte har någon kärna ännu och jag skulle gärna vilja ha tips på hur jag får tag i en bra sådan. Jag håller med dig om att det blir ganska olika resultat på olika lösningar. Det här är minst sagt ett trail and error projekt. Men nånting skall man väl syssla med i vinter. Jag har det mesta i materialväg för att kunna projektera i alla fall.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/11/14 :  22:36:55  Show Profile Send n/a a Private Message
Hyab's största neodymium är 120x50x15mm, den bör man hantera med varsamhet om man skall använda två st. Undrar vad den kostar
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/11/14 :  22:40:38  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by Dahlberg

Nu är det så att jag inte har någon kärna ännu och jag skulle gärna vilja ha tips på hur jag får tag i en bra sådan. Jag håller med dig om att det blir ganska olika resultat på olika lösningar. Det här är minst sagt ett trail and error projekt. Men nånting skall man väl syssla med i vinter. Jag har det mesta i materialväg för att kunna projektera i alla fall.



Testade att räkna ut volt/varv teoretiskt nu och jag får ungefär samma värde som jag fått praktiskt så teorierna verkar stämma.(det man behöver veta är arean på minsta stället i kärnan och material och lägsta frekvens)

Kärnan skall egentligen bestå av ferrit om man vill gå högt i frekvens, men min test-trafo verkar visa att det går bra med vanlig "blad"trafo-metall. Vart man får tag i kärnor vet jag inte, jag har slaktat gamla transformatorer (kan vara lite svårt att få isär plåtarna ibland men det brukar gå med lite våld)

Edited by - norman on 2002/11/14 22:43:41
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2002/11/14 :  22:43:57  Show Profile Send Björn N a Private Message
Vad tillverkar man banden av?
aluminiumfolie?!

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/14 :  22:54:21  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Dahlberg, varför inte använda ett 20m långt veckat band? Då kommer du ju upp i 6,22Ohm utan trafo!
Eller fungerar inte det?

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/11/14 :  22:55:52  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by Alexi

Dahlberg, varför inte använda ett 20m långt veckat band? Då kommer du ju upp i 6,22Ohm utan trafo!
Eller fungerar inte det?



får ha ganska högt till tak då...
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/11/14 :  23:04:13  Show Profile Send n/a a Private Message
Tagliatelle hette ett projekt som HF hade och med en sådan lösning så är det inte några problem att få ihop 20m. Dom band jag använder idag ger ca:6,5m "talspole" i magnetgapet och ett re på 6,5ohm.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/14 :  23:18:52  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Jag minns det projektet, dom använde aluminum folie som var till för klistras som larm på fönster tror jag.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/11/15 :  07:16:49  Show Profile Send n/a a Private Message
Skulle det här kunna vara något som transformatorkärna



Artikelnr: 58-735-18 hos Elfa.
Go to Top of Page
Page: of 18 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000