HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Veckans Skiva: Pet Shop Boys - Fundamental (636)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/09/04 :  18:44:06  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Pet Shop Boys - Fundamental



Titel: Fundamental (Special Edition)
Label: Parlophone
Bolag: EMI
Mediatyp: DubbelCD







Det var under det "glada" 80-talet som jag först stötte på Pet Shop Boys.
Polaren var total såld på dem, medans jag var fast hos dM. Dock hade jag svårt att inte tycka om deras klämkäcka refränger.

Första hiten, som jag har för mig, som bara satte sig i musikhjärnan var "West End Girls"*
Det var dock en B-sida som gjorde mig helt såld - Opportunities (let's Make Lots Of Money)
Som keyboardspelare och hobbymusiker var det dessa otaliga lager med effekter och små härliga slingor och basgångar som gjorde att jag fick kaputilera för dessa engelska synthpopare.


Nu 25 år senare så släpper Pet Shop Boys "Fundamental", nå hur har soundet förändrats över åren?
Både och blir givetvis det diplomatiska svaret. Jag ska dock försöka reda ut det lite mer.
"Produktionen" är lite snyggare, mer välputsad än för 20 år sen. Texterna har blivit djupare och allvarligare, även om de kan uppfattas ganska roande och kul. Lite mer om detta när vi kollar närmare på det första singelsläppet från skivan.



Vad är det så som inte har förändrats så mycket?
Hela imagen om att det är Neil som sköter allt prat och den utåtriktade - stämmer fortfarande . Chis är alltjämt den tysta, lätt tillbakadragna, men när han säger nåt så är det med en liten edge" och har givietvis in ordentlig innebörd. Allt detta avspeglar sig egetligen på samma sätt som Pet Shop Boys är...


Mitt exemplar av skivan är en dubbel skiva, med mixade versioner av några spår. Som det ofta brukar vara på PSB's skivor.
Innehållet är ganska varierande med rejält lugna stycken, med allvarlig känsla. Vi har även de garanterade hitsen, fast dock lite få då jag knappt hittar 3 st på skivan.
Texterna är enligt utsago klart med politiska än tidigare. Det klart tydligaste spåret är första singeln - "Im with Stupid"

Den handlar om relationen Tony Blairs relation med Mr Bush. Vem som är vem behöver nog inte förklaras.



"Im with Stupid"

See you on the TV
Call you every day
Fly across the ocean
Just to let you get your way
No one understands me
Where I'm coming from
Why would I be with someone
who's obviously so dumb?
Love comes
Love grows
every time you rise to meet me
take my hand to greet me
Love comes
Love grows
and power can give a man
much more than anybody knows

Oh-oh, I'm with Stupid
Oh-oh, I'm with Stupid



De som har följt PSB genom åren vet att de brukar ha lite ovanligare convolut och covers till sina skivor. Vem kommer inte ihåg "Go West" där omslaget såg ut som en LEGOask.
Fundamental är helt blanksvart med ett häfte som mestadels även det är svart. Ett svagt ljussattfoto är allt som syns på Convolutet.



Fortsättning "Im with Stupid"

Before we ever met
I thought like everybody did
you were just a moron
a billion-dollar kid
You flew up all the way
like a hawk chasing a dove
I never thought that I would be
a sacrifice in love
It comes
It grows
and now we're tied together
everybody knows


Oh-oh, I'm with Stupid
Oh-oh, I'm with Stupid



Den som har lyssnat lite mer på pop/synt under 80talet, finner flera ljudbilder, sound från den tiden. Spår 6 är en typisk "kvarleva", ett stycke med fullt med lager, instrument och sköna svep, allt gjort på ca 1.30 min
Skivan har en helt ok inspelningskvalite, Neils röst kanske känns lite VÄL tillputsad, men det kan lika gärna vara åren som har mjukat den.

Känner man att trummaskiner och ett helt synthar som ger dig en välfylld ljudbild från vänster till höger med den större delen av frekvensområdet använt så kanske man ska ta en lyssning på skivan.
Kort sagt kan man väl säga att detta låter så mycket Pet Shop Boys som det bara kan göra.
Jag tycker detta är deras bästa material på evigheter. Min personliga favorit är spår 2 - "Saddom and Gomora". Den största hiten på hela skivan. Enda svagheten är väl att man kan sjunga både Melody Club's "Im electric" och Blur's "Disco 2000" i refrängen,,, men så är det väl i bland.




http://www.petshopboys.co.uk
http://www.petshopboys-online.com (Där även bilderna kommer i från)

*West End Girls - Ett namn på en svensk tjejduo som enbart lirar PSB covers och har fått tummen upp från PSB.


Ps. Skivan finns nu för 99:- på CDon.se


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2006/09/04 :  20:36:02  Show Profile Send Roq a Private Message
quote:
Det var dock en B-sida som gjorde mig helt såld - Opportunities (let's Make Lots Of Money)


Hade du den som B-sida? Jag hade den som A-sida, ett silverfärgat konvolut med enbart titeln i vit text på.

Jag har också varit fan av PSB. Deras två första skivor är riktigt bra. Med åren har jag ändrat musiksmak men framför allt tyckte jag att PSB blev alltför slätstrukna och tråkiga. De har inte gjort mycket i min smak på sista tiden.

Den här skivan innehåller några riktiga popdängor men jag tycker att i princip alla lugna låtar på skivan låter som det de gjort senaste tiden.
Jag gillar också starkt "Sodom and Gomorrah Show" liksom singeln och sista "Integral".
Första låten "Psychological" gillar jag starkt och är inte så typisk PSB men är ett steg i rätt riktning (dvs bakåt ) och är dystrare och har bra känsla. Låten "Minimal" hamnar på 5:e platsen. En ojämn skiva för min del.
Tack för recensionen Zalve.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/09/04 :  20:46:32  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Hmm, måste fundera på det där med A och B sida. Undrar vad som låg på Bsidan då, för jag har ett bestämt minne av att jag gillade BSidan bättre.

Jag håller med om att skivan är lite ojämn, dock växer den med tiden. Den har spelats ganska friskt sen den släpptes i försommras och jag gillar den rätt bra, men som med ganska många skivor så är det humörsberoende. Texthäfte fram är nästan ett måste.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2006/09/05 :  12:25:36  Show Profile Send Mattias a Private Message

Innan och under tonåren gick det mycket PSB hemma. Tror det kan vara nåt för mig.
Tack zalve!

/Mattias
Go to Top of Page

johmi
Member

215 Posts

Posted - 2006/09/14 :  08:53:51  Show Profile Send johmi a Private Message
Opportuneties har släppts två gånger som singel. Första gången i juli 1985 och B-sidan var "In the night". Den andra releasen var maj 1986 och då med B-sidan "Was that what it was". "In the night" är den som är mest upptempo av de två.

/Mikael

Densen/Music Hall/Primare NP5 + Hegel HD11/Rega RP3 SE/Dynaudio
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/09/14 :  10:44:07  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Då måste det vara "In the night" som jag blandade ihop den med.

Mattias, du får ta dig förbi på en lyssning

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000