Spelar formen på högtalarlådan någon roll? Finns det former som är "bättre eller sämre" än andra former? Jag har en föreställning om att kuben borde vara den absolut sämsta formen och att "tändsticksasken" borde komma på tredje plats bland de sämsta.
=================== Ju mer skrot det finns på ett järnspett...
Pratar vi fyrkantig box så ska man försöka hålla sig efter det gyllene snittet 0.7/1/1.7 Andra former så är som sagt sfär bäst och cylinder på högkant tvåa. Sist kommer liggande cylinder med ellementen i kortändan.
Hmm, sfären är nog bra ur diffraktionssynpunkt, men invändigt där avståndet mellan "väggarna" är alla lika kommer kraftiga ringningar uppstå. Man skall (ed) ÄVEN (/ed) försöka unvika lådformer med dimensioner som är multipler av varandra. (ed) Med god dämpning kan man strunta i ovan! (/ed)
Spelar formen på högtalarlådan någon roll? Finns det former som är "bättre eller sämre" än andra former? Jag har en föreställning om att kuben borde vara den absolut sämsta formen och att "tändsticksasken" borde komma på tredje plats bland de sämsta.
- Dock endast ur baffelförlustssynpunkt. Var det det du ville veta? Fick en känsla av att du ville veta vad som händer inuti lådan... Eller? Då känns genast sfäriskt mindre lämpat
Om det inte var det du sökte då undrar jag, alltså vad som är lämpligast som interiör
Inte ens en sfär är av nödvädighet bra ur diffraktionshänseende. Rondo lär ha lidit av rätt stora problem i diskantområdet. En kubisk låda kan gå bra om man placerar elementet assymetriskt. Det ger en utsmetning av kantreflexerna i tidsdomänen så att frekvenskurvan blir jämnare. Det ger även mindre mängd problem med interna reflexer.
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Var inte Rondos problem att sfären var för liten, så diskanten inte kunde riktas rätt mot lysnaren? Den pekade väll snett upp mot taket! Fast jag tyckte dom lät mycket bra, med akustisk musik.
Hej! Har en idé om en konisk högtalare (tror JBL har en och en irländsk tillverkare som heter nåt som jag inte kan stava till men som uttalas O Hooka). Minipoden kommer också i mitt minne. Fulsnygg.
Kanske nåt företag kan göra en konisk låda i alu. Blir nog bra om den står på tre fötter. Borde inte bli så skrymmande i rummet.
Och så har vi ju cigarren eller pelaren men det kanske bli liknande problem som Rondo. För ett antal år sedan höjde h&m nån högtalare till skyarna med rundstrålande diskant/mellanregister. Lättviktig bas hade den iaf. Rundstrålande diskant kanske kan va nåt att sätta i toppen.
Nagref. Vad var konstigt med Rondo's diskantområde? De mätningar jag sett visade spikrak frekvensgång även i högsta diskanten (i EV). Dock var fyrkantvågen ej bra reproducerad pga av att elementen sitter lite konstigt.
Nagref. Vad var konstigt med Rondo's diskantområde? De mätningar jag sett visade spikrak frekvensgång även i högsta diskanten (i EV). Dock var fyrkantvågen ej bra reproducerad pga av att elementen sitter lite konstigt.
Det beror som vanligt i vilken vinkel man mäter men jag har för mig att det var problem vid övergången från den flata diskantfrontplattan till träsfären. Det åtgärdades efter påpekande om jag inte missminner mig.
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Japp tror dom hittade någon som passade bätre mot slutet, men hade nog blivit för dyrt med en custom frontplatta. Det är inte lätt att bygga den perfekta högtalaren.