Som HiFi intresserad så är det ju naturligt att intressera sig för hela kedjan från "ax till kaka" av återgivningen.
Exempelvis akustiken, placering av högtalare, apparatskillnader, samt själva mediet och jag menar inte CD kontra LP utan själva inspelningen.
Jakten på bra inspelningar måste börja vid att musiken är bra men bortsett från det är ju Mikrofonplaceringen helt avgörande för hur inspelningen skall bli, och hur sterobilden skall målas upp när vi sluter sluter ögonen för att fara in i musikens värld.
Jag vet att många med mig är intresserade av mikrfonplaceringar och dess betydelse för njutningen.
På stereophiles hemsida finns det en artikel som beskriver M-S tekniken. Man kan ladda hem lite olika spår för att höra skillnaderna själv!
En intressant CD om ämnet är "Demonstration of Stero Microphone Technique" by James Boyk, Mark Fishman, Greg Jensen & Bruce Miller PR-6-CD från Performance Recordings, utgiven 1990. Den har ett tjockt informationshäfte och verkar fortfarande kunna beställas från http://www.performancerecordings.com/albums.html rulla ner en bit på sifdan så hittar du mer info om CD'n.