Author |
Topic  |
|
Mackanl
Starting Member
34 Posts |
Posted - 2002/11/14 : 22:45:59
|
Satt och lyssnade på The Ocean med Led Zeppelin (Från Houses of the holy) och upptäckte två rätt intressanta missar på inspelningen. Först och främst gnisslar Bonhams baskaggepedal rätt friskt under hela låten. Sedan kommer det roligaste av allt, vid ca 1.38 och 1.41 hör man klart och tydligt hur en telefon ringer. Nån annan som upptäckt liknande missar?
Markus |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/11/15 : 01:20:14
|
Har några gånger hört när "stampatakten"-vibrationer* fortplantas upp i micstativet (gissar jag på) och yttrar sig som riktigt låga frekvenser...(nåt dom kanske inte hör i sina studiomonitorer) kan bli jobbigt att lyssna på då man knappt hör men känner dem.
* kanske nåt för LINN-folket
(lite biljud kan ju vara trevligt iof då det blir lite mer levande och inte så kliniskt som många studioinspelningar är..) |
Edited by - norman on 2002/11/15 01:23:42 |
 |
|
CoF
Starting Member
9 Posts |
Posted - 2002/11/15 : 04:19:00
|
Gnisslet från Bonhams kagge hörs även på låtar från 3an har för mig att det även ska finnas på 2an & 1an men inte helt hundra. Rykten som jag har hört säjer att de beror på att han vägrade smörja upp pedalen för hen tyckte den blev för lett då… Det dar med ringsignalen har jag inte reflekterat över ska no ta fram skivan å lyssna
|
 |
|
Mackanl
Starting Member
34 Posts |
Posted - 2002/11/15 : 21:18:52
|
På Alice Coopers Be my lover (Killer skivan) lyckas trummisen Neal Smith med manövern att tappa en av trumstockarna i slutet av låten, vid 3.02 hör man två tydliga klickanden när den ramlar ner och helt plötsligt hör man ingen virvel längre Han gillade visst att snurra på trumstockarna live och tog med sig det in till studion, vilket höll på att driva producenten Bob Ezrin till vansinne. I Be my lover gick det åt skogen.
Markus |
 |
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2002/11/18 : 10:12:51
|
Kan man räkna in svajande bandspelare som miss? I så fall är det lätt att höra den på Pink Floyds Dark side... Mycket tydligt på flera ställen i The great gig in the sky.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2002/11/18 : 11:09:22
|
quote: Originally posted by Micke Y
Kan man räkna in svajande bandspelare som miss? I så fall är det lätt att höra den på Pink Floyds Dark side... Mycket tydligt på flera ställen i The great gig in the sky.
Micke
Jag som trodde att det var mig det var fel på!!!!????
   |
//StefanZ
"..are all these your guitars..?" |
 |
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2002/11/18 : 13:55:19
|
Nä, det är det inte. Det låter hemskt.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2002/11/18 : 14:16:56
|
"Har några gånger hört när "stampatakten"-vibrationer* fortplantas upp i micstativet (gissar jag på) och yttrar sig som riktigt låga frekvenser...(nåt dom kanske inte hör i sina studiomonitorer) kan bli jobbigt att lyssna på då man knappt hör men känner dem."
Det där har jag hört väldigt tydligt på en live-skiva med Eric Clapton. Vissa låtar gick knappt att lyssna på. Systemet var för övrigt helt och hållet Linn, med de stora Keltik-högtalarna, Linns dåvarande flaggskepp. Man tycker ju att alla ljudproducenter borde ha vett nog att lyssna på sina inspelningar i fullregistersystem, men så sker nog tyvärr alltför sällan. |
 |
|
Mackanl
Starting Member
34 Posts |
Posted - 2002/11/18 : 16:52:36
|
Har själv Dark side of the moon men har inte tänkt på något svaj. Är det hela låten som svajar eller något specifikt instrument? Borde ju bli rätt kul ändringar i tonhöjd om bandaren sackar/går snabbare
Markus |
 |
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2002/11/19 : 08:47:34
|
Mackan
Sätt dig ner i fotöljen och njut av TGGitS men hör också hur tonhöjden ändras på flera ställen pga en dålig bandare. Det hörs mycket tydligt.
Micke |
 |
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/11/19 : 17:48:09
|
Jag tycker det ska va så, ger ju ett skönt intryck av att man e där=) mer levande..
sen när typ gitarrister håller takten med foten i golvet å det hörs tycker jag bara hör till! |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/19 : 18:44:48
|
skivan gish med smashing pumpkins lyssna på låten daydream som darcy sjunger och man hör tydligt på flera ställen i låten att hennes armband klirrar =) |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/19 : 18:45:51
|
och sen på låten spanish harlem med rebecca pidgeon så går det av en sträng halvvägs in i låten |
 |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2002/11/19 : 19:20:45
|
"sen när typ gitarrister håller takten med foten i golvet å det hörs tycker jag bara hör till"
Visst, för all del, om bara nivån är någorlunda normal! I mitt exempel ovan var fotstampet helt öronbedövande. |
 |
|
Mackanl
Starting Member
34 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 22:20:25
|
Lyssnade på The great gig in the sky och lyckades inte höra någon strulande bandare. Låten svajar lite i tempo här och där, speciellt märkbart när tjejen slutat vråla som värst , men det känns som om det är bandet som är skyldiga. Samma sak märker man på Money som stegras ganska friskt i tempo under låtens gång. Är det nått jag missat, har jag vax i lurarna eller?
Markus
Ps. Köpte Audioslave skivan i förrgår (Gamla Rage against the machine gänget men med Chris Cornell från Soundgarden på sång) och på låten What you are vid 0.49 hörs det som om någon försöker hålla sig för att skratta eller nysa... vad är det om egentligen? Hörs jäkligt tydligt och jag har svårt att tro att de har missat det när de spelade in skivan. De kanske har lagt in det bara för att jäklas med såna som mig... Nån annan som har hört det? |
 |
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 10:06:05
|
Mackan
Kanske är det så att vi hör samma sak "Låten svajade lite i tempo" är nog den där strulande bandaren. På ensamma pianodelar hörs det tydligt att tonhöjden ändras lite på vissa ställen pga bandaren.
Micke |
 |
|
lenwac
Member

244 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 16:55:17
|
Exakt 1,23 in i låten "Devil in the sky" hör man tydligt hur Jan Sparring råkar hosta till och tappar löständerna, samtidigt tar han ett steg framåt och med ett "kraaash" trampar på dom, resten av låten framförs i läspande baktakt.
mvh lenwac |
"Jag vakna i morse....å så va den da´n förstörd" |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 16:59:39
|
hahahaha =) måste nog köpa skivan bara för det helt lysande ju =) |
 |
|
poppop
Member

460 Posts |
Posted - 2002/11/23 : 12:29:49
|
På låten black celebration med depeche så ligger en väldigt brusande effektburk kvar från introt en bit in i låten för att sedan fimpas väldigt abrupt. Det var en lång mening... |
Mono är underskattat! |
 |
|
K-man
Member

795 Posts |
Posted - 2002/11/28 : 14:01:12
|
detta är mest irriterande men ändå en miss...
På Carolas julskiva som kom ut för typ 2 år sedan så distar hennes röst rätt rejät på flera av spåren.... pinsamt producerat av en annars mycket god ljudkvalitet....
Trodde att jag sabbat mina diskanter första gången jag hörde det...
\\K-man |
 |
|
jojje_guitar
Member

701 Posts |
Posted - 2002/11/28 : 14:27:49
|
På tal om stampa takten och klirrande armband: eftersom ingen tagit upp det än så får väl jag göra det; Glenn Goulds nynnande i bakgrunden... En del tycker det är störande jag tycker det är charmigt, speciellt om man har sett hur han spelar (DVD, ej live tyvärr). Snacka om inlevelse!!!
På tal om missar: Transatlantic - Bridge Across Forever, 2:a låten ("Suite Charlotte Pike"), precis innan sången skall börja klantar de till det och får börja om... :-) heh heh heh... |
"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo |
 |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/01/29 : 10:04:55
|
Apropå Audioslave. Jag lyssnade lite på deras skiva härom dagen och ljudkvaliteten är ju genomusel! Allt distar hela tiden, särskilt sången. Riktigt grötigt och ofokuserat låter det. Någon annan som lagt märke till detta, eller är mitt ex. av skivan trasigt på något sätt? |
 |
|
K-man
Member

795 Posts |
Posted - 2003/01/29 : 10:51:00
|
Kom att tänka på en av de första testskivorna som HighFidelity skickade med.... där fanns ett spår som var inspelat i en ...hmmm...kyrka...och där hörde man tydligt hur en lastbil startade upp och drog iväg utanför.....
\\K-man |
 |
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/01/29 : 14:00:03
|
Skivor med mellotroner brukar svaja men det beror på mellotronens band som inte går med perfekt synkad hastighet. Låter viiiiieeeuoeei. |
Hifiarkeologen |
 |
|
|
Topic  |
|