Jag önskar jag kunde komma med ett tips själv. Men nu handlar det snarare om en fråga.
Jag laddade hem en samlingsskiva som hette Romantisk Pianomusik. CD1 hette något i stil med Für Elise, Best of Romantic Piano Music.
Det verkar vara nyinspelningar av en och samma pianist (eller åtminståne samma studio eller konserthall). OBS, endast en spekulation från min sida.
Jag tyckte däremot att det lät så fruktansvärt bra redan vid 128kBit/sek komprimerad mp3, så jag undrar om någon hört skivan och kan säga hur kvaliteten är? Är den värd ett köp?
Pianomusik låter alltid mycket bättre på cdskiva! Det kan "låta" på mp3, men du får aldrig nån fingertoppkänlsa av musiken... Jag tyckte det var väldigt stor skillnad på "Lang Langs - Rachmaninov" skiva i 256kBit/sek å på cdskiva... går inte att jämnföra.
SÅ tycker du att musiken är bra så köp skivan på en gång
Det är lustigt faktiskt. Har inte en enda CD-skiva som lät lika bra som det där, dynamiskt och omfångsmässigt sett. Inte heller när det kommer till att högtalarna försvinner och man kunde se flygeltangenterna framför sig. Särskilt på Clair de lune, helt otroligt vackert.
Här skall köpas skivor!
Minns dock att min mors gamla NAXOS-plattor (klassiska favoriter-boxen) inte alls lät något vidare.
EDIT: Min Dark Side of The Moon låter faktiskt bättre