HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Tips! Pianomusik
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/09/14 :  09:01:18  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Jag önskar jag kunde komma med ett tips själv. Men nu handlar det snarare om en fråga.

Jag laddade hem en samlingsskiva som hette Romantisk Pianomusik. CD1 hette något i stil med Für Elise, Best of Romantic Piano Music.

Det verkar vara nyinspelningar av en och samma pianist (eller åtminståne samma studio eller konserthall). OBS, endast en spekulation från min sida.

Jag tyckte däremot att det lät så fruktansvärt bra redan vid 128kBit/sek komprimerad mp3, så jag undrar om någon hört skivan och kan säga hur kvaliteten är? Är den värd ett köp?

Tack på förhand!

Mvh Larsa

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2006/09/14 :  13:03:10  Show Profile Send Hornta a Private Message
Pianomusik låter alltid mycket bättre på cdskiva! Det kan "låta" på mp3, men du får aldrig nån fingertoppkänlsa av musiken...
Jag tyckte det var väldigt stor skillnad på "Lang Langs - Rachmaninov" skiva i 256kBit/sek å på cdskiva... går inte att jämnföra.

SÅ tycker du att musiken är bra så köp skivan på en gång

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/09/14 :  23:27:20  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
OK!

Det är lustigt faktiskt. Har inte en enda CD-skiva som lät lika bra som det där, dynamiskt och omfångsmässigt sett. Inte heller när det kommer till att högtalarna försvinner och man kunde se flygeltangenterna framför sig. Särskilt på Clair de lune, helt otroligt vackert.

Här skall köpas skivor!

Minns dock att min mors gamla NAXOS-plattor (klassiska favoriter-boxen) inte alls lät något vidare.

EDIT: Min Dark Side of The Moon låter faktiskt bättre

Edited by - MullBenkt on 2006/09/14 23:34:05
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000