HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Veckans Skiva: Emma Shapplin - Carmine Meo (637)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2006/09/14 :  17:58:30  Show Profile Send ztenlund a Private Message

Emma Shapplin - Carmine Meo





Recenserad utgåva:
Utgivningsdatum: 1997-12-08
Skivformat: CD
Etikett: Pendragon Records/EMI
Katalognummer: 07243 823 838 2
Speltid: ~42 min (12 spår)


Spårlista:
01. De L'abîme Au Rivage...
02. Spente Le Stelle
03. Vedi, Maria...
04. Carmine Meo
05. Cuor Senza Sangue
06. Favola Breve
07. Reprendo Mai Più...
08. Une Ombre Dans Le Ciel
09. Lucifero, Quel Giorno...
10. Ira Di Dio
11. Miserere, Venere...
12. À La Frontière Du Rêve...



Lite bakgrund...

Det här är en skiva jag ägt i ett antal år, faktiskt längre än vad den funnits tillgänglig i svensk skivhandel. Mitt exemplar är inköpt på Virgin Megastore på Champs Elysées och är således en fransk utgåva med enbart fransk text till skillnad från den version som återfinns i Sverige. Musiken är ju dock densamma.

Anledningen till detta inköp är att för ett antal år sedan när skivan var jag och faderskapet på semester i sydfrankrike och hade hyrt ett hus, vilket vi gjort många gånger förr och således har vi en ganska god relation med ägaren. Han tyckte att vi skulle ta och lyssna på det kassettband, som han lämnat i stereon, vilket han spelat in från en lånad skiva. ”Très bon” var budskapet. Jovisst var det mycket bra varför jag först försökte få tag på den här hemma men när det misslyckades utfärdade jag en ”beställning” på skivan som inköptes under tjänsteresa till Paris.


Vem, hur och vad?

Vem är då denna Emma Shapplin, eller Marie-Ange Chapelain som hon egentligen heter?
Emma föddes 1974 och växte upp i Paris förorter i en familj utan musikalisk tradition. Hon visade heller inget intresse för musiken förrän en vän introducerade henne till en sånglärare i 70-årsåldern. Det var först nu hon utvecklade ett intresse för att sjunga och hennes sopranröst upptäcktes men föräldrarna ansåg inte att sång var något hon skulle syssla med. De förbjöd henne helt enkelt att delta i sånglektioner och sjunga i skolkören. Att de förbjöd detta var dock inte något som hindrade henne från att fortsätta sjunga, men hennes dröm om att framföra en aria ur Mozartz Trollflöjten fick stryka på foten. Istället blev hon tillfrågad om att vara sångare i ett lokalt hårdrocksband där hon övergav sin sopranoröst och istället jobbade på att sänka den för att bättre passa musikstilen.




När hon flyttat hemifrån vid 19 års ålder tog hon chansen att åter träna upp sin sopranoröst. Nu passade hon även på att spela in en demo som, med hjälp från en vän, spelades upp för den franske sångaren Jean-Patrick Capdevielle som gillade vad han hörde och erbjöd sig att skriva ett album åt henne. Han experimenterade med lite olika musikstilar men beslut fattades om att basera det första albumet på klassisk musik och han skrev Carmine Meo även om Emma var delaktig i några .

Från början var texterna dock på franska men översattes till mestadels latin men även en gammal provençalsk dialekt (om jag inte är felinformerad) varför man inte förstår ett särskilt mycket av texterna. De finns dock, i min utgåva, översatta till franska vilket är ett språk jag endast innehar mycket mediokra kunskaper i. Jag misstänker dock att den svenska utgåvan har översättningar på engelska precis som efterföljaren Etterna.




Lite musik också kanske...

Musiken är baserad på italiensk 1800-tals musik men tro nu för guds skull inte att detta är en vanlig klassisk skiva. Tänk mera åt "crossover" hållet och lite Sarah Brightman för här finns en hel del

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2006/09/15 00:33:47

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2006/09/15 :  00:38:56  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Skivan finns att köpa på bland annat www.cdon.se och www.megastore.se.

För den som vill ha någon form av smakprov på skivan går det att söka på exempelvis youtube.com och hitta några videos, dock i medioker kvalitet.

Det finns förutom den tidigare omnämnda efterföljaren Etterna en liveplatta, Concert In Caesarea, som jag inte hört.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2006/09/15 :  18:09:57  Show Profile Send U1 a Private Message
Ska beställa ett ex. Tack för tippset.
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2006/09/16 :  08:27:08  Show Profile Send ninja a Private Message
Intressant, tackar för tipset!


Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000