Det står ett par nybyggda kvartsvågpipor här på kontoret och låter skräp. Jag har kopierat en ritning på audigon och tycker att det borde låta bättre. Om jag fattat rätt så skall hur man packar dämpullen i den spetsiga delen av pipan vara väldigt viktigt för ljudet, och jag har läst mig till att det skall vara tätare packat längst in i spetsen och sedan gradvis lättare fram till ungefär där högtalarelementet sitter. Däremot har jag inte någon aning om hur hårt packat det skall vara. Kan någon i ord uttrycka hur hårt packat det skall vara?
tror det ska vara tvärt om... hårt bakom elementet och lösare mot öppningen! kan också testa att bara dämpa väggarna, så du får en kanal i mitten helt utan dämp!
Jag skulle ha klätt alla väggar först med lite vågig skumgummi(finns billig på Biltema) sedan dämpa med ull från bakom elementet mot den slutna änden, har du ej möjlighet att mäta så får detta bli lite chansning. Prova dig fram med en densitet på mellan ca 4-16 gram/liter för denna sektion.
Kolla gamla nummer av High Fidelity (runt 1980) Där gjordes noggranna mätningar av utdämpningen av en voigtpipa. I den konstruktionen var det viktigaste faktiskt kilar av Rockwool i hörnen som dämpade en hel del av resonanserna utan att minska stålningsdämpningen av grundresonansen som man vill ha kvar. Ullen i röret från den slutan änden fram till elementet var vara trimmning av systemet
Har du både låda och element från samma konstruktion? Kombinationen påverkar dämpbehovet en hel del. I princip så skall element med låg Qes (<0.4) vara lätt dämpade som en basreflexlåda och en med högre Q värde skall dämpas betydligt mer.
Att dämpa hela lådan är döfött, resultatet blir då måttlig dämpning av 3 harmonin och för mycket dämpning av grundtonen dvs både bastunn (runt 40-50Hz) och en bullerbas runt 120-150 Hz. Mindre dåligt än en helt odämpad låda men långt ifrån optimalt.
1. Elementet är klart misstänkt, peerless har ju några kina tillverkadde element för runt 250 kr som säkert är mycket bättre.( vill jag minnas Ljudias hopplösa hemsida funger ju inte med Firefox så den kan jag inte kolla på från denna dator) Loppmarknader kan man hitta billiga små högtalare med element från Philips luxor peerless seas etc, slakta och installera!
2. prova att minska portöppningen sätt in några träribbor och minska till 50-40-30 cm2. En lagom tillsnörpning ökar både basnivån och sänker resonansfrekvensen
3. Dämpmaterial fungerar bäst där resonansen har ett hastighetsmaxima. Grundresonansen har det i portöppningen. en 4" driver behöver all hjälp den kan få så du skall inte ha någon dämpning alls i sista halvan av pipan. (en tät tockwool kil är OK men annars inget)