HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Veckans Skiva: Marit Bergman - I think it's.. 638
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fisherking
Member

351 Posts

Posted - 2006/09/18 :  10:35:08  Show Profile Send Fisherking a Private Message
Marit Bergman - I think it´s a rainbow




Etikett: RCA (Sony BMG)
Skivnummer: 62876 87825 2
Utgivningsdatum: 2006-09-06


Så äntligen är Marit Bergman tillbaka med sitt tredje album som soloartist. ”I think it´s a rainbow är den mest nyanserade Marit Bergman plattan hittils och trots att Marit fått en något orättvis indie-stämpel över sig tror jag att det här är skivan som tar Marit in i folkhemshjärtat. Jag anser inte att Marits musik varit mer indie (hatar uttrycket) än exempelvis Håkan Hellströms men hon har ändå haft svårt att hitta den riktigt breda massan av skivköpare som Håkan lyckats med.

Tillbaka till plattan.
10 spår med en sluttid på 39.30 får vi för pengarna. Hade det varit en Pink Floyd platta hade vi känt oss lurade av den korta speltiden men på en Marit Bergman skiva är det precis lagom. Hade den varit längre hade det på något sätt blivit ”too much of a good thing”. Att ta ut enstaka spår är svårt då jag faktiskt älskar de flesta låtarna på skivan. Just den låten man lyssnar på är den låten man just då anser vara bäst. Inledande ”You can´t help me now”, ”No party”, ”Alone together” och “green day” är verkligen popmusik när den är som bäst. Avslutande "Forever doesn´t live here anymore" har alla möjligheter att bli en Svensk klassiker att spela sönder och samman i bilstereon under vintern.



Om man jämför med hennes två tidigare soloskivor (3.am serenades & Baby dry your eye) så tycker jag att Marit verkar vara lite ärligare mot sig själv och inte bara gör det hon förväntas göra utan det hon verkligen vill göra. Nu känner jag inte henne utan det är bara min uppfattning. Lekfullheten får fritt spelrum och vem som kom på att använda instrument såsom såg, piska och mellotron vet jag inte men det är helt klart värt en applåd. Ljudmässigt är jag faktiskt överraskad över hur bra skivan låter. Den är inget under av välljud men om man jämför med hur de flesta nysläppta skivor låter idag får den klart godkänt.

Mitt tips till alla forumdeltagare är naturligtvis: Skaffa skivan och vad ni än gör, missa inte Marit live under hösten. Jag tänker inte göra det.



Läs mer på:
www.maritbergman.net
www.myspace.com/maritbergman

Fisherking lyssnar också på:
Frida Hyvönen – Until death comes
Håkan Hellström – Känn ingen sorg för mig Göteborg
Martha Wainwright – Martha Wainwright

Edited by - ztenlund on 2006/09/18 19:03:00

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/09/18 :  20:56:07  Show Profile Send B-200 a Private Message
denna blir ett köp

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Fisherking
Member

351 Posts

Posted - 2006/09/19 :  22:30:16  Show Profile Send Fisherking a Private Message
Marit tackade för äran att få skivan utsedd till veckans skiva via e-post i dag. Det är klass.
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2006/09/19 :  23:18:06  Show Profile Send hal a Private Message
quote:
Marit tackade för äran att få skivan utsedd till veckans skiva via e-post i dag. Det är klass


Instämmer ! Men det är ju klass på recensionen också, skall genast inhandlas.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/09/19 :  23:46:33  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Va kul med utövare som bryr sig!!!!
Vilken annorlunda hemsida!


(Dock blir det inget inköp för mig, då detta inte alls är nåt för mig)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/09/20 :  10:15:37  Show Profile Send B-200 a Private Message
köpte den igår den är grymt bra.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2006/09/20 :  18:58:35  Show Profile Send Hornta a Private Message
Synd att inte "Baby dry your eye" hade den här ljudkvaliten för den skivan är bättre musikmässigt men sämre ljudmässigt...

"I think it´s a rainbow" är en mycket bra skiva! Så handla på...

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

Jonasihm
Member

385 Posts

Posted - 2006/11/21 :  10:21:00  Show Profile Send Jonasihm a Private Message
Köpte skivan igår, och den är riktigt bra och lagom lång.

NAD C315BEE - NAD C515BEE - Boston Acoustics A40
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000