HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Byter namn! åsikter om div. Subbar!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2006/09/18 :  11:51:10  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
lämpliga subbar att lägga en lyssning på
i samma prisklass, ca 7000:-

Ska spela med en tvåvägar stativare med extremt
välupplöst och snabbt mellan- och inte minst diskantregister....

Ace Bass 2 från Audio Pro har jag även sneglat på...lite billigare tom.




Dont look back. Something might be gaining on you...

Edited by - Ledzepp on 2006/09/28 10:36:55

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2006/09/19 :  10:15:00  Show Profile Send Ledzepp a Private Message

Tystnaden är total.......




Hjälp!!!!

Dont look back. Something might be gaining on you...

Edited by - Ledzepp on 2006/09/26 12:21:55
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/09/26 :  12:31:50  Show Profile Send ljud a Private Message
Jag kanske ska säga att jag ägt en Ace Bass 2, den var verkligen inget vidare, Väldigt konstigt med alla lovord som östs över den. Nån äldre REL-sub kanske kunde vara nåt. Dessutom såg jag att Genelec har en sub med 8" som kostar runt 8 k. Jag vet av egen erfarenhet, då jag har Genelec på jobbet, att dom gör väldigt bra subbar, men dom kanske inte är så snygga i ett hem?

http://www.audioart.se/Shop/Index.php?Id=371

Edited by - ljud on 2006/09/26 12:33:55
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2006/09/26 :  12:50:16  Show Profile Send OcA a Private Message
Spana även in REL's sortiment. Extremt musikaliska subbor som integrerar perfekt med i princip vilka sidosystem som helst. I mitt system låter det inte som att jag ens har en sub så bra integrerar det. Låter mer som att sidosystemet spelar djupare. Köpte min Stampede för 7000:- som demoex. Håll ögonen öppna så kanske du ramlar över en liknande. Har inte hört en bättre sub i de här prisklasserna iaf. Slår Audiovectors K-Sub Super på fingrarna rätt rejält...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/09/26 :  14:21:46  Show Profile Send Manga X a Private Message
Jag personligen håller Quad's L-SUB främst.
Den spelar OTROLIGT bra och dess inställningsmöjligheter är mycket användbara.
Den har fjärr som du ställer in allt med.
Den kostar dock lite mer men det är den värd!


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2006/09/28 :  09:00:00  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Ljud: vad var det med Ace bass 2 som du inte gillade?

OcA: Rel är nog ett märke jag måste kolla upp, mycket lovord
om deras subbar...

Manga X: Quad har jag inte ens haft en tanke på, den får jag kolla upp!

Ska till Stockholm i helgen, så då får jag kolla upp vissa "sub-kulturer"!!

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2006/09/28 :  10:35:54  Show Profile Send Ledzepp a Private Message


Dom här verkar mycket intressanta! R 205, 9000:-

Gillar utseendet helt klart...

Någon som vet om dom finns i butik någonstans i Stockholm?

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2006/09/28 :  10:49:08  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Suben ska spela ihop med dessa.....

[imghttp://i48.photobucket.com/albums/f231/Ledzepp3/Volla.jpg][/img]

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2006/09/28 :  10:52:24  Show Profile Send Kilgore a Private Message
Hej,
Om du kan tänka dig begagnat, så är JMLab Electra SW900 trevlig, den är dock ganska stor.
Kanske kan funka till dina nya Volla :)
Har tyvärr aldrig hört Volla, men kan tänka att de låter mycket trevligt. Snygga är de oxå.
Grattis! :)

annars kanske beg REL elelr Velodyne kan vara intressanta.

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/09/28 :  11:04:36  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Ledzepp - om du ska till Stocholm och lyssna på Quad-subb på Audio Concept tyker jag att du även ska lyssna till Totems Dreamcatcher-sub i samma lokaler. Mycket mindre än Quad och därmed mer lättplacerad. Listpriset - 6500-7500 beroende på träslag - ligger rockså inom dina önskemål.

Totemsubben är enligt min erfarenhet rapp, bra tilll musik och relativt lätt att integrera. Svagheterna kan vara att den inte går avgrundsdjupt och att den enbart har lågnivå-ingång.

Huruvida den passar dig kan som vanligt enbart dina öron och din hjärna avgöra...

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/09/28 :  11:35:42  Show Profile Send ljud a Private Message
Ljud: vad var det med Ace bass 2 som du inte gillade?

Jo,den känns ganska slapp och ihålig till sin karaktär. Vid första intryck kan den kännas hyffsat bra till film, men det intrycket bestod inte. Jag ville hela tiden sänka den när jag lyssnade på musik. Men den ser ganska avancerad ut, det kanske gör att den lockat folk.

När det gäller REL så har jag själv Strata 5 den funkar väldigt bra, som jag har fattat det så är R-serien mer avsedd till bio, men jag är inte säker och har ej hört dem. Dessutom saknar dom fjärr vilket är ett stort minus tycker jag, då man kan inte göra kaibrering från soffan själv.

Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2006/09/28 :  11:51:16  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
För snabb torr bas titta på en beggad Audio-Pro B1-20. ca 2500kr. Klar musiksubb som dock inte välter huset, men det kanske inte var meningen ;-)
/Shaft
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2006/09/28 :  13:30:15  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Jag har själv en Audiovector (såklart ;-)) K-sub och det är den rappaste och torraste subben för 5000:- på marknaden. Dessutom är den handbyggd och har ett kabinett av äkta träfanér. Bra inställnings- och anslutningsmöjligheter också, dock saknar den fjärr.

http://www.audiovector.dk/default.asp?Side=151&Parent=79

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/09/28 :  14:32:20  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Mina erfarenheter är att det inte går att jämföra subbar mellan olika placeringar och särskilt inte mellan olika rum eftersom akustiken påverkar så mycket. Skulle påstå att så länge man inte skaffar en parametrisk eq eller har ett sensationellt bra rum så vet man inte hur en subb låter.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2006/09/28 :  14:38:15  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Nya Audio Pro Avanti SW-500 är nog helt rätt.
;)
Den demades på Arkenmässan vilket gjorde att jag var tvungen att beställa en som jag räknar med att få nästa vecka.
:)

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/09/28 :  15:36:14  Show Profile Send ljud a Private Message
Tyvärr, så ligger det nog väldigt mycket i vad Harry_up säger... Men jag tycker ändå att det är ganska stora skillnader på dom jag har haft. Med en mer distinkt/bättre sub låter även rummet bättre.
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2006/09/28 :  17:30:02  Show Profile Send n0p a Private Message
Xtz har ju en hel del olika alternativ vad det gäller subbar www.fyndborsen.se

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

El_D
Member

171 Posts

Posted - 2006/09/28 :  18:48:26  Show Profile Send El_D a Private Message
Har du tittat på Aurum Cantus SW10..? Borde ju kunna funka ihop tycker man...

Bättre en liten och rapp än en stor och slapp...
Go to Top of Page

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2006/09/28 :  21:27:22  Show Profile Send Pettersson a Private Message
Rel:s Quake är väldigt rapp och kan desutom köras liksom "alla" Rel subbar både på högninvå och lågnivå samtidigt. Har haft en själv och enda anledningen till att jag sålde den och köpte en REL 305:a var att jag ville ha mera blås/tryck i hemmabion. Annars spelade Quaken väldigt tajt ihop med mina Mingusar.
Quaken kostar typ 6000:-

Mvh

Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare
Go to Top of Page

jiha
Member

105 Posts

Posted - 2006/09/28 :  22:02:03  Show Profile Send jiha a Private Message
Hade jag pengar skulle en sådan här levereras senas i går.



8.990kr på soundvision.


Lite testsammanfattning:

Vad tycker testarna?

Testarna tycker att detta är en mycket kompetent subwoofer som presterar väldigt bra över hela frekvensomfånget utan att någonsin uppvisa några som helst problem. Och detta gäller både med film och med musik, oavsett testkälla. Att den dessutom är första baslådan vars inställningar går att kontrollera helt via fjärrkontrollen, går också hem hos testarna. Två testare upplever det som lätt att justera ljudet från enheten men den tredje skriver att det inte är något man lär sig över en natt.

What Hifi anser att REL Strata 5 tillgodoser behoven för både hifi och hemmabio då den klarar hela frekvensomfånget alldeles utmärkt. Återgivningen är precis och utan tillstymmelse av störningar. Subwoofern är dessutom lätt att använda tack vare att alla justeringar kan göras via fjärrkontrollen. Att det dessutom finns en upplyst LED-skärm på lådan underlättar. Strata 5 anses dessutom vara väldigt snygg och det är uppskattat att den kan fås i olika färger. En produkt väl värd fem stjärnor, enligt testaren.



What Video skriver att man inte ska låta sig skrämmas av att Strata 5 är en liten och platssnål baslåda. Den nätt designade basen har nämligen imponerande och intelligent teknik med mer än tillräckligt med kraft. Det går lätt att ställa in ljudet exakt och lådan kan vara inkopplad till både stereon och hemmabion samtidigt. Produkten gör ett mycket bra jobb för båda systemen och testaren tycker att det är mycket bra att det går att välja att nyttja båda ingångarna enbart för filmtittande, då det ger ytterligare dynamik till bildljudet. Presterar utmärkt över hela ljudsegmentet och dessutom ser den riktigt bra ut, avslutar What Video som tilldelar Strata 5 ett ”Best Buy”.


Home Cinema Choice gillar även de den rena, enkla designen och storleken på Strata 5. Framtill kanske den inte är värst imponerande, då lådan är helt försluten. Men baksidan, med sin silvriga och rena yta, ser ut som något hämtat från medicinteknisk utrustning. Att alla de kontroller och vred som normalt sitter baktill ”försvunnit” och ersatts av vredet och displayen framtill gillar man också. Trots det går det fortfarande att kontrollera alla inställningar med vredet och fjärrkontrollen som följer med. Ljudet som levereras är precist, med bra djup och imponerande kraft, utan att gå över gränsen. Även här upplevs ljudet gå från mycket bra till ännu bättre när båda anslutningarna används samtidigt vid filmtittande. Och detta intryck håller i sig från de låga frekvenserna upp till de höga. En snygg och väl låtande subwoofer, vars enda nackdel är att den tillför ännu en fjärrkontroll till soffbordet, summerar HCC.


Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2006/09/30 :  20:46:19  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
jag var på reference audio idag, där säljer de ut velodyne 800 miniwee för 6000:-, rek 8000:-, detta är ett mässpris, så passa på :)

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2006/09/30 :  22:57:33  Show Profile Send filkingian a Private Message
Om du kan tänka dig begagnat så tycker jag verkligen att du ska ge Jm Labs SW900 en chans. Listpris 14000:- och mellan 7-8000 begagnat. Snabbare sub i den prisklassen hittar du nog inte och jag får nog säga att den spelar i en helt annan klass än Audio Pro'n. Vill du provlyssna så skicka ett pm.

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2006/10/02 :  10:26:19  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Var själv på mini-mässan på Reference i lördags...
Velodyne med fjärr verkade mycket intressant...SPL-800R

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/10/02 :  11:52:02  Show Profile Send Musse80 a Private Message
Jag hade lätt köpt en REL Stampede eller Strata V. Ingen rumskorrigering som med Velodyne men ett otroligt musikaliskt och rappt ljud med bra djup.

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

megalomaniac
Member

130 Posts

Posted - 2006/10/06 :  08:55:06  Show Profile Send megalomaniac a Private Message
"Om du kan tänka dig begagnat så tycker jag verkligen att du ska ge Jm Labs SW900 en chans. Listpris 14000:- och mellan 7-8000 begagnat. Snabbare sub i den prisklassen hittar du nog inte och jag får nog säga att den spelar i en helt annan klass än Audio Pro'n."

---

Sen kostar subben som 3½ AB II också... inte så konstigt då kanske.
Ace Bass 2:an är riktigt bra för vad den kostar och funkar bra med både musik och film, men den är inte sensationell om man drar alla under ordet "sub" över en kam.
Däremot får man 2 AB II för 9 lappar och det ställer ju saken i annan dager.

Har man 9 eller 14 lappar eller liknande finns säkert bra mycket annat och bättre, däremot.

Good enough, är bra nog...

Edited by - megalomaniac on 2006/10/06 08:57:19
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000