HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Frågor om mediadator...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2006/09/22 :  09:55:53  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Jag funderar på att bygga om en av mina datorer till mediadator.
Jag har förstått att jag behöver ett bra ljudkort med digital utgång(förslag?).
Vad gäller grafikkortet undrar jag om det t ex finns nån adaptersladd el liknande från HDMI -> Scart så man kan koppla direkt till TV:n, eller om det är nån annan utgång man bör leta efter på kortet.
Jag har testat med S-VHS -> Scart med mindre framgång.

Alla råd och tips är välkomna

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/09/22 :  18:35:33  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
är inte hdmi ett annorlunda format än scart?

Finns annars scart adaptrar,där ena sidan har röd/vit rca + gul video-rca + s-video,samt en switch för in/out!
Kan det bli bättre?

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2006/09/22 :  18:58:56  Show Profile Send ztenlund a Private Message
HDMI är ett digitalt gränssnitt.
SCART används för att skicka analoga signaler så problemet med en enkel konverterare är uppenbart...

Enkel gul kontakt är ju kompositvideo vilket ju är det bästa om man vill ha usel bild, s-video är något bättre och komponentvideo är bäst men sådan utgång saknas på vanliga grafikkort.

Ett av problemen med att plocka ut analog signal till tv'n från datorn är även att man får fel upplösning på bilden. Den stämmer inte med tv'ns upplösning.

Det finns en lösning för ATI Radeon-kort, som jag dock inte testat. Vet inte heller om det fungerar på de senaste korten.
http://www.nada.kth.se/~feldt/vgascart/
Det är dock inte helt enkelt och kräver tydligen en del pill.
Nu var det länge sedan jag läste den där sidan men om jag minns rätt så är anledningen till att det inte fungerar på alla kort är att det inte går att få alla att skicka separata signaler för vertikal och horisontalsynk vilket krävs för att det ska fungera med en tv.


Jag har för mig att det ska finnas externa lådor att köpa som kan konvertera till en vettig signal också men kommer varken ihåg några namn eller priser.


Det som fungerar bäst är såklart att ha en LCD/Plasma-TV/Projektor som tar DVI signal men de har ju andra brister även om de är bättre just för detta ändamål.


Äsch, nu har jag pladdrat tillräckligt för tillfället.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/09/22 :  19:07:47  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
En sån däringa "scaler",ztenlund...?

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2006/09/22 :  19:28:52  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Jag tänkte på en sån här:
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010072855
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010081985

Ovanstående kräver inte lödning mm och har lite inställningar (iaf den ena) för att få bilden på rätt ställe på skärmen mm.
Hur kvaliteten blir i verkligheten från någon av dessa vet jag ju dock inte eftersom jag inte testat.

Oavsett kommer tv-bilden nog aldrig bli riktigt hundra från en dator men den kan bli bra mycket bättre än från den vanliga tv-ut'en.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/09/22 :  19:45:53  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
cool grej,nästan så man ska önska sig en i julklapp.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/09/22 :  21:25:19  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
Det finns en lösning för ATI Radeon-kort, som jag dock inte testat. Vet inte heller om det fungerar på de senaste korten.
http://www.nada.kth.se/~feldt/vgascart/
Det är dock inte helt enkelt och kräver tydligen en del pill.
Nu var det länge sedan jag läste den där sidan men om jag minns rätt så är anledningen till att det inte fungerar på alla kort är att det inte går att få alla att skicka separata signaler för vertikal och horisontalsynk vilket krävs för att det ska fungera med en tv.



En sådan kabel pillade jag ihop till brorsan, funkar helbra

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000