Jag har ägt QLN Classic Prestige. Min far äger ett par Reference.Han tycker att de är mycket bra och funderar inte på att byta upp sig.Han har haft dem sedan -97.Nu för tillfället så står mina gamla Prestige som surroundhögtalare i deras hemmabio.
För egen del så tycker jag att de var, dvs Prestige,varma i ljudet och hade ett mycket trevligt ljud där man inte blev lyssningstrött i första taget men nackdelen var å andra sidan att de inte är så upplösta i ljudet vad jag tycker. De var inte så detaljerade som andra senare konstruktioner från Mats Anderssen.Läs QRS. Mvh Kristofer
Har haft ett par Reference HDII. Klart prisvärda. HDII'orna har andra element (scanspeak?) och bättre filter. Tillverkades för HifiConsult i slutet av nittiotalet. Klart bättre upplösning än de "vanliga" Reference. Hade mina i rum ner till 20 kvm med gott resultat. Ganska lättdrivna (90db om jag inte missminner mig).
Har ett par QLN signature splitfield tillsammans mrd copland CTA 405 rör förstärkare och copland CDA 277 CD och jag kan bara säga att det låter grymt bra, till och med så att min kompis som spelar in musik i studio kommer och referens lyssnar lite då och då. Det bästa som jag haft på länge. Grymt nöjd.