Vad skall man ta i följande val; Canton Ergo <-> Energy Veritas Marantz 7000-serie <-> QUAD 99-serie eller har ni bättre förslag i samma prisintervall?
Många lovordar kombinationen Quad 99 CDP-2 (inbyggt försteg) och Quad 909. Har inte hört de tilltänkta högtalarna.
Ett lite udda alternativ skulle vara en Quad 99 CDP-2 med ett par aktiva studiomonitorer med "lyft" midband av model Dynaudio BM15a (inbyggda slutsteg och aktiva delningsfilter). Sedan skulle du behöva en RCA-XLR kabel (Du bör kortsluta pin 3 med jord men det kan säkert någon hjälpa dig med). BM15a är enligt mig själv den bästa högtalaren jag har hört. Aldrig tidigare har jag fått uppleva musiken utan att behöva tänka på "apparaterna".
Glöm inte att lyssna på de tilltänkta kombinationerna ordentligt innan du köper. Lycka till!
Price is what you pay. Value is what you get. Buffett
Nu verkar det luta åt ett annat koncept, nämligen Marantz PM-15S1 + SA-15S1. Vad väljer man då för högtalare? Energy Veritas V2.4i eller de billigare B&W 703:orna, eller kanske rent av Canton Vento 809 DC (min dotter har ett par små Canton LE-120 med ett grymt bra ljud!)?
Varför just dessa högtalaralternativ? Det finns ju många fler i prisklassen. Är det dessa du har möjlighet att lyssna på eller? Kan rekommendera lyssning på Monitor Audios nya Gold-serie, Dynaudio Contour eller Audiovector Mi3-serie.
Egentligen är man ju ganska rostad innan man lyssnat på sin egen musiksmak i högtalarna, helst på hemmaplan. Så lite grand går man ju på hörsägen och - som sagt - de små Canton-lurarna låter förträffligt. Men jag är tacksam för alla tips som ligger under 50-strecket.
Och sedan är man lite av freak typ big-is-beautiful. Hade en gång ett par Cerwin Vega ända tills gummit runt 15-tumsbasen torkade sönder. Så golv-högtalare får det allt lov att bli.