Author |
Topic  |
Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts |
Posted - 2006/10/07 : 14:22:24
|
Har en längre tid kört med supras nätlist, när jag kopplade in den var det en klar förbätring jämfört med den ordinära plastnätlisten ala´MAXI motsv. Av en händelse blev jag sugen på att köra nätkablarna från Nordost, en vishnu till cdn och shiva till förstärkaren, direkt från vägguttaget. Skilnaden var slående, bla dynamiken ökade markant, en kontroll med listen i bekräftade mina intryck med listen blev musiken lugnare och mer laidback inte lika mycket som med gamla tiders nätfilter men åt det hållet. Utan listen fick musiken mer driv, mer närvaro, mer mikrodynamik. Det blev flera snäpp roligare med musik igen.
Jag blev givetvis nyfiken på hur nätlisten såg ut innuti, så fram med skruvmejseln och skruva. Nu hade jag inte kameran i högsta hugg men till min förvåning visade det sig att det satt feriter till varje uttag men om jag minns rätt gick varje matning igenom alla ferritringar fram till sitt uttag. Nu är jag ju alergisk mot ferriter(dynamikdödare) så listen fick en enkel biljet till DVDhyllan över prjektorn dessa två har nu tillgång till ett ferrit-block, det blev iaf inte sämre kanske något bättre.
Är det någon annan som har liknande erfarenheter? |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
Edited by - Adagio on 2006/10/07 15:08:51 |
|
miaber
Member

1345 Posts |
|
G.M
Member

183 Posts |
Posted - 2006/10/08 : 01:02:14
|
Annars kan man ju låta det sunda förnuftet löpa fritt och kanske komma fram till att elen är densamma i en nätlist för 1500kr som i en för 20 spänn.  |
 |
|
miaber
Member

1345 Posts |
Posted - 2006/10/08 : 01:18:39
|
quote: Annars kan man ju låta det sunda förnuftet löpa fritt och kanske komma fram till att elen är densamma i en nätlist för 1500kr som i en för 20 spänn.
Njae.. Hur var det nu egentligen med högtalar och signalkablar. För att inte tala om DAC-kablar.
Det är inte alltid logik är precis det man hör.......Faktiskt. |
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098 |
 |
|
The Leafs
Member

387 Posts |
Posted - 2006/10/08 : 01:19:32
|
Håller med föregående talare. Men oj....farligt farligt....kasta inte bensin på en eld....;-)
Känsligt ämne detta |
"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves |
 |
|
Pettersson
Member

441 Posts |
Posted - 2006/10/08 : 07:33:18
|
Hur ska ett nätfilter vara konstruerat då Även jag har funderat på att köpa Supras nätlist som har verkat vara ett bra/biligt alt. Jag vill ju inte ta bort dynamiken och mikrodetaljerna.
Med en nätlist av ett annat fabrikat så fick en kompis betydligt bättre bild på sin tv (vanligt bildrör). Kanske är bildkällor mer stabila i sin strömförbrukning och drabbas inte av den (ev.) minskade dynamiken.
Jag tror faktiskt att det finns mycket att vinna på att försöka ta bort det nätbrum som finns i ledningarna. Det i kombination med skärmade nätkablar (skärmen på kabeln tar ju endast bort "magnetfältstörningar" som kommer från kabeln) kan göra lite när det gäller att få "svarthet" i musiken.
Så där, lite mer bensin 
Mvh
|
Marten svansen....mina åsikter är mina egna Det är resan som är målet....... Mina Spotify favoriter..pettersson Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare |
 |
|
B-200
fd. asimov66

4687 Posts |
Posted - 2006/10/08 : 09:37:17
|
jag har en supra nätlist och tycker det fungerar bra. Hörde ingen skillnad när jag kopplade in den men anser också att man ej skall ha nätlist på tex slutsteg (det låter inte bra). men till tv, dvd, cd så funkar det finfint |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
 |
|
Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts |
Posted - 2006/10/08 : 11:03:13
|
Som sagt, jag tycker listen är klart bättre än standarddito. En liten nackdel verkar den filtrerande effekten dock ha. När jag kopplade in den blev det bättre än standardlist men det blev bra mycket bättre att köra direkt från väggen. Min teori är att man begränsar trasidentegenskaperna med ferriter, har man problem med "smutsig" ström kan detta ge en possitiv effekt. Alla apparater smutsar ner elen i olika utsträckning, har man apparater som i sig är välskärmade kan extra filter påverka i negativ riktning. Digitala produkter "smutsar" ner mer än icke digitala, både via kablar och luften. Att använda listen till bild källor verkar vettigt då både dvd och tex DLPprojjar mm arbetar digitalt med hög bandbredd och säkert genererar störkällor, kan man eleminera störningarna via strömkabeln har man kommit en bit på väg. Tror dock att man uppnår olika resultat i olika anläggningar/konfig i olika miljöer men olika förutsättningar i form av "ond" el. Sunt förnuft är OK men generella sanningar existerar inte i vår hobby, ljudåtergivning och upplevelsen av ljud är för komplex för att man ska lita på fasta regler och sanningar. Själv har jag pendlat mellan att tro på allt(innom hifi) till en mycket skeptisk hållning där alla tweak har härletts till fantasi och inbillning, numera ligger jag någonstans mittemellan. Hobbyn blev så tråkig och meningslös med den puristiskt vetenskapliga inställningen, vidare kunde jag inte vifta bort mina subjektivt upplevda förändringar i ljud och klang med tweaks och olika kablar mm. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
Edited by - Adagio on 2006/10/08 11:05:34 |
 |
|
B-200
fd. asimov66

4687 Posts |
Posted - 2006/10/08 : 12:17:14
|
adagio, jag kan totalt förstå och köpa din förklaring pendlar där lite jag med. Har därför struntat i att köpa "feet of silence" eftersom jag anser att apparatfötterna skall klara av jobbet. lite OT men kan relatera till det du säger. |
 |
|
Jimmy
Member

245 Posts |
Posted - 2006/10/09 : 20:56:37
|
jag har också en supra nätlist mkII.. kan bara säga att den gör hela ljudbilden lite lugnare i mitt system, samt så tycket jag att den har lite bättre precision i ljudbilden. och det var precis va jag ville ha.men visst den kanske har lite sämre dynamik. Men den är mycket prisvärd. och är ett billigt sätt att börja labba lite med sitt system..
mvh jimmie |
 |
|
Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts |
Posted - 2006/10/10 : 12:10:46
|
Har också använt mig av Supras nätlist sedan ett tag tillbaka. Håller med Jimmy att ljudet blir lite lugnare och bättre precision. Provade att koppla in förstärkaren direkt i vägen när jag läste det här. I mitt rum och med min stereo blev ljudet yvigare och klangen blev "ljusare", vilket inte passar mig. Jag använder mig bara av Supras nätlist och JPC 2.5 strömkabel från vägen och vidare till förstärkaren. Hade tidigare Supras strömkabel också och då blev det lite för mycket av det goda för min smak. |
 |
|
kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts |
Posted - 2006/10/10 : 17:32:26
|
Slänger in lite nepalm i debatten:
Om nu en tingest som ENDAST splittrar 240V till fler eluttag kan påverka ljudet så mycket är inte det ett bevis på att all övrig utrustning ni använder er av inte alls klarar av sitt arbete?
Ty på vägen till eluttaget i er vägg kopplas trådarna samman/delas av i små röda plastpluppar som är metallfodrade. Det är alltså frågan om ren tvinning av strämkablaget. En nätlist i sig, oavsett feriter (som kan ha viss förmåga mot instrålning)torde alltså inte ha större funktion än att en ingående kabel kopplas till fler möjliga inkopplingspunkter. Alltså ingen påverkan alls!
Kan det inte vara så enkelt att en billigare nätlist har sämre kontaktdon än just en bättre? Att kabeln helt enkelt sitter bättre?
Och ve och fasa om det skulle innebära att man skulle kraftigt förbättra sin anläggning med hjälp av en kopplingsplint från Biltema för 16:- och lite röda plastpluppar med metallinsida (säg 50:- spänn för en bunt) samt en avbitartång.*
* rekommenderas inte av försäkringstekniska skäl. |
Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas! Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
|
 |
|
fatpipe
Member

264 Posts |
Posted - 2006/10/10 : 20:35:44
|
Har själv tyvärr ingen erfarenhet av Supran... Men det skulle vara intressant att höra vad den här ägaren tycker.
 Bilden är lånad ifrån Vassagohifi.com
Ser inte om blocken är kopplade till listen.
|
Edited by - fatpipe on 2006/10/10 20:36:12 |
 |
|
Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts |
Posted - 2006/10/10 : 20:50:37
|
hehe...  |
 |
|
Staffan
Member

714 Posts |
Posted - 2006/10/10 : 20:55:10
|
Det var ju en variant,störa av och sedan ställa på slutstegen. |
 |
|
Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts |
Posted - 2006/10/11 : 15:19:43
|
Har precis fått hem en sådan här:

Ska sprätta upp den ikväll och kolla vad som gömmer sej där inne, ferriter vill jag inte ha...
|
Dont look back. Something might be gaining on you... |
 |
|
widescreen4
Member

264 Posts |
Posted - 2006/10/12 : 01:36:26
|
Har precis beställt en likadan, nätfiltret från Vivanco får maka på sig.
Om man nu kör på nätlist av tvivelaktig kvalitet bör man väl korta kabeln så mycket som möjligt och sätta den produkt som drar mest ström i det uttag närmast väggutaget. ´
På så sätt garanterar man det flödet mellan vägguttag och t.ex förstärkaren. Ledarna i nätlisten kanske är lite vekare menar jag så om man har cd och annan produkt före förstärkaren försöker förstärkaren konsumera ström av tvivelaktig kvalitet genom ledare som inte pallar att leverera. |
Edited by - widescreen4 on 2006/10/12 01:37:13 |
 |
|
guldfisk
Semesterfirare

899 Posts |
Posted - 2006/10/12 : 08:31:57
|
Eh, nog kommer strömmen (50 Hz) fram i ledarna oavsett vilket uttag i listen man väljer.
Om ferriterna hindrar störningar från att komma in eller ut från besvärliga apparater kan de ju vara meningsfulla i många fall. Jag tycker det verkar dumt att avskriva dem rakt av. |
...perspektiv... . |
 |
|
MartinN
Member

1333 Posts |
Posted - 2006/10/12 : 12:46:05
|
Jag älskar ferriter ....
Jag har nätlist med ferrit, nätfilter med ferrit och nätkablar med ferrit och snap-on ferriter på signalkablage OCH högtalarkablage .... 
MartinN |
 |
|
widescreen4
Member

264 Posts |
Posted - 2006/10/12 : 14:57:05
|
Jag kör nu med en nätlist från Vivanco med någon form av filter i. När jag kopplade in den satt även sattelitreceivern till tv:n i den och jag fick massa problem med bakgrundssljus i tvbilden varierade i takt med musiken, detta va väldigt tydligt om man t.ex hade på Simpsons och spelade musik sammtidigt.
Senare fick jag gröna streck i bilden som kom och gick som dom ville. När jag satte sattelitreceivern på ett separat väggutag så försvann fenomenet. |
Edited by - widescreen4 on 2006/10/12 21:35:22 |
 |
|
Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts |
Posted - 2006/10/13 : 00:07:32
|
Bryston avråder i all info jag hittills läst om deras förstärkare, för användning av nätlister vilka KAN ge en försämring av återgivningen. Min tolkning är att de menar att det är skillnad på nätlist och nätlist och att ta det försiktigt med val av nätlister om man nu alls ska ha någon. |
J. Ullberg |
 |
|
B-200
fd. asimov66

4687 Posts |
Posted - 2006/10/13 : 09:15:39
|
jag tror som så att man ej skall använda nätlister vid bruket av slutsteg, så märker jag det iallafall att det som folk ratar som tystnad kan uppfattas som tråkigt och livlöst.
Sen finns det ju frågan om det är lönt med nätfilter överhuvudtaget, i huset jag bor i finns det stora problem med elledningarna ni vet blinkande lampor osv. då ser jag det som en nödvändighet med nätfilter (med inbyggt överspänningsskydd som supras) ifall strömspikar och skitig ström leds in. Men om man bor i ett relativt nytt hus/lägenhet med bra kontakter vet jag inte om nätfilter skall vara nödvändigt eftersom apparaterna är konstruerade att sitta i vägguttaget egentligen.
men nu när jag har mitt nätfiler kommer jag anv. det även om jag får bra lägenehet pga jag redan köpt filtret.
|
 |
|
Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts |
Posted - 2006/10/13 : 10:59:24
|
Varför kan inget vara lätt här i livet? Köp nätlist plugga in o va gla!!!?
Nej nu måste man dit med elektriker och få 6! nya uttag gjorda i väggen...sucksuck.... |
Dont look back. Something might be gaining on you... |
 |
|
peter_gbg
Member

529 Posts |
|
B-200
fd. asimov66

4687 Posts |
Posted - 2006/10/13 : 11:22:36
|
jag märkte direkt skillnad när jag skaffade nätlist men det är ju subjektivt med tycker det vara ett bra köp. |
 |
|
G.M
Member

183 Posts |
Posted - 2006/10/14 : 00:44:42
|
Det enda positiva en ny nätlist kan bidra med är om den är bra skärmad så den inte stör signalkablarna. Och att den kanske är snyggare en en vanlig vit plastgrunka. |
 |
|
Topic  |
|