Vet inte om det är en dum fråga, men ska det brusa lite från högtalarna om man läger örat emot när inget är påslaget förutom förstärkaren? Eller är det förstärkaren som spökar?
Klart det finns dumma frågor men är det så farligt? Vore ju ännu dummare att inte svara. Ännu värre ändå att inte ens ställa den dumma frågan.
Bruset du hör är förstärkarens "brusgolv". Att det hörs starkare i högtalare med högre känslighet beror på att högtalarna kvitterar mer ljudenergi för varje watt in...oavsett om watt'en är brus eller ljud musik!
Detta brus bör hållas på en låg nivå och man ska (!) inte kunna höra det i lyssningsposition utan först när man koncentrerat lyssnar och lägger örat till högtalaren.
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Förut,med mina Martin Logan kunde jag inte höra något som helst brus men nu med mina nya högtalare hörs det en del och jag har samma anläggning i övrigt. Nu så hör man även en massa andra saker på inspelningarna som man inte hört förut Så länge det bara hörs när man håller örat intill högtalaren så är det ju ingen fara.