Author |
Topic  |
|
Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts |
Posted - 2006/10/17 : 23:46:34
|
Har erfarit att en massa tvåkanalsförstärkare kan bryggkopplas och köras som monoslutsteg. En del hävdar t.o.m att man får "äkta" monoförstärkning. Är det verkligen så, förlorar man inte själva poängen med monoslutsteg när man bryggkopplar? |
J. Ullberg |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts |
Posted - 2006/10/18 : 00:04:36
|
Jag förstår inte själva frågeställningen här ?
Om bryggning Du får mer effekt vid bryggning , upp till 4 ggr effekten men stärkaren ser halva impedansen av den högtalaren har. Därför skriver många tillverkare att lägsta impedans vid bryggning får vara 8 ohm , rejäla slutsteg klarar 4 ohm.
|
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
 |
|
Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts |
Posted - 2006/10/18 : 01:35:26
|
quote: Jag förstår inte själva frågeställningen här ?
Ja, för att vara ärlig vet jag inte ens om jag själv förstått vad jag frågar om. Jag trodde att ialla fall en fördel med monoblock var att man bara skulle ha en signalväg så att säga, och vissa tvåkanalförstärkare är ju dual mono tror jag det kallas just av denna orsak? Min tanke var att när man bryggar skulle det bli som två kanaler blir en, och att grunidén med monoblock då skulle gå förlorad. Så kan det gå om man går vilse i ett teknikträsk där man inte ens kan stava till karta 
För behövliga antal watt, eller ialla fall inbillade behövliga watt kan man ju komma undan mkt billigare om man köper något som kan bryggkopplas i jämförelse med ett äkta monoblock som kan prestera samma uteffekt. |
J. Ullberg |
 |
|
johan.björklund

20859 Posts |
Posted - 2006/10/18 : 09:38:08
|
quote: Jag trodde att ialla fall en fördel med monoblock var att man bara skulle ha en signalväg så att säga, och vissa tvåkanalförstärkare är ju dual mono tror jag det kallas just av denna orsak?
Dualmono kan betyda många saker i HiFivärlden Allt från att ett stereo steg delar nätdel mellan kanalerna men resten är uppbyggt som 2 separata delar till slutsteg med 2 nätsladdar. Vid 2 kanalsdrift så måste man köra ju köra 2 ingångar men vid bryggning blir det bara 1 för steget körs i mono.
quote: För behövliga antal watt, eller ialla fall inbillade behövliga watt kan man ju komma undan mkt billigare om man köper något som kan bryggkopplas i jämförelse med ett äkta monoblock som kan prestera samma uteffekt.
I vissa fall Ja , men ett bryggat steg klara som sagt inte låga impedanser. Ska du köra i stereo (2 kanaler) med bryggade steg då behövs 2 st stereoslutsteg. Monosteg behöver absolut inte vara dyrare äne stereosteg fast beror mest på tillverkaren. Sen betyder inte bryggning heller att det låter bättre bara för att man får fler W |
|
 |
|
widescreen4
Member

264 Posts |
Posted - 2006/10/18 : 13:30:21
|
Som jag förstått det fick t.ex Nad problem med sina omkopplingsbara slutsteg, högre distortion osv. |
 |
|
johan.björklund

20859 Posts |
Posted - 2006/10/18 : 18:11:52
|
Det är ganska vanligt att slutsteg ändrar karaktär o får helt andra mätvärden vid bryggning även om det är synerligen stabilt vid stereodrift. |
|
 |
|
Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts |
Posted - 2006/10/19 : 00:54:23
|
Ja, aldrig får det vara lätt
Men nu vet jag lite mer ialla fall. |
J. Ullberg |
 |
|
johan.björklund

20859 Posts |
Posted - 2006/10/19 : 06:31:55
|
Nope 
Att köpa en produkt bara för att den är bryggningsbar är lite som att köpa grisen i säcken om man inte testar hur det låter o passar. Även dyrfi typ Accuphase som kostar skjortan o som fyrdubblar o är stabila i 2 ohm vid bryggning (stärkaren ser då 1 ohm i last) låter inte helt kanon enligt vissa fast dom är inte många att tycka det
 |
|
 |
|
|
Topic  |
|