Author |
Topic  |
|
Magils
Member

7061 Posts |
Posted - 2006/10/19 : 13:26:18
|
Eftersom tråden om Ica-kuriren håller på och spåra ur... så börjar jag en ny tråd...
Det nämns Molton-tyg att drapera med - "JJlabs Stage Absorb Backdrop, svart, flamsäker Molton, för scenbruk".
Någon som vet mer om denna typ av absorbenttyg, vad är det för material etc. Kan man gå på Ohlsons och köpa motsvarande? etc. eller har andra butiker sånt här också.
Fungerar det så bra som beskrivningen anger?
(en som utgår från kala tapetserade lättbetongväggar)
|
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2006/10/19 : 13:41:43
|
Jag kollade runt lite och insåg snabbt att erbjudandet från Jam.se var väldigt bra. Tyg är dyrt!
Ett annat tips som jag kommit halvvägs med själv är att kontakta din lokala teater/opera etc. De kan ha mycket som kasseras
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
 |
|
markih
LTS Göteborg

963 Posts |
Posted - 2006/10/19 : 14:48:14
|
Det jag funderar över är flamskyddsmedlet som finns i backdrop... Skulle nog inte chansa på att ha det hemma i dessa tider när ftalater mm hittas lite varstans i vävnader hos levande varelser. Inte bra. |
markih |
 |
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts |
Posted - 2006/10/19 : 14:51:37
|
Ftalater är väl ändå mjukgörare för plaster... Bromerade flamskyddsmedel är väl det som livet i luckan brukar gälla när det gäller sådant som inte ska brinna så lätt.
Båda sorterna kan dock återfinnas på ställen där de inte borde vara. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
Edited by - ztenlund on 2006/10/19 14:52:36 |
 |
|
markih
LTS Göteborg

963 Posts |
Posted - 2006/10/19 : 14:53:35
|
Det har du rätt i. |
markih |
 |
|
Twilighter
Member

590 Posts |
Posted - 2006/10/19 : 15:06:02
|
Hej
jag har precis det backdroppet du nämnder ( ej uppsatt i denna lägenhet men i förra ) det fungerade ganska bra för att få ner ringningar i de övre registren , nackdelen kan vara att att ljudet kan låta lite platt, så kombinera med basabsorbenter och diffosor är en bra ide |
Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5 --> Ino Audio pi60s
|
 |
|
Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts |
Posted - 2006/10/19 : 16:04:49
|
Hur hade du det uppsatt om du fick det resultatet, Twillighter? Det måste man ju nämna om rådet skall tillmätas vikt. Hur stor volym har ditt rum? Hur många kvadratmeter tyg hade du uppe? Hur långt fråg vägg var det hängt, och med hur stor draperingsgrad (procentuell hopknyckling)? Hur såg rummets övriga absorptionsegenskaper ut.
Saker och ting är komplexa. Ett tyg ger inte samma effekt oavsett hur man använder det. Man kan få schysst absorption nedåt i frekvens även med tyger, om man gör kloka överväganden! |
MVH /Morgan
*Men kanske är det inte sällan snarare precis tvärtom! |
 |
|
Merkurius
Member

1750 Posts |
Posted - 2006/10/19 : 16:17:56
|
Kul med så många aktiva Akustik-trådar här på #hifi 
Jag har för övrigt 39 kvm backdrop i min lägenhet och tycker det funkar perfa Dock så är ju den lösning jag har anpassat till mitt rum och kommer förmodligen inte ha samma positiva effekt i ett annat rum.
Edit: Alltså om man använder samma åtgärd i ett annat rum blir nog inte effekten densamma, men backdropen som sådan funkar ju bra även i andra rum. |
Edited by - Merkurius on 2006/10/19 16:20:17 |
 |
|
Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts |
Posted - 2006/10/19 : 16:18:32
|
För att besvara trådämnet och respektera dess önskan om icke-OT:
Jag vet mer om denna typ av absorbenttyg. Nu har jag ringt företaget, och de kan varken säga vilken densitet/vikt tyget har eller vilka dess absorptionskoefficienter är vid olika frekvenser vid olika applikationer, dessvärre, men man kan ju alltid be någon väga en snutt tyg och slå upp motsvarande sak i ett tabellverk.
När man hänger tyg för ljudabsorption beror den resulterande ljudabsorptionen mycket kraftigt av avståndet från väggen och hur mycket man låter tyget vecka sig (draperingsgraden). Vidare beror det förstås på tygets egenskaper vad resultatet blir. Sådant finns det en del tabeller för, men bäst är förstås om man kan få tillverkarens mätningar (om de är tillförlitliga, förstås).
Du kan hitta en mycket omfattande tabell över absorptionskoefficienter här: http://www.ptb.de/en/org/1/17/173/datenbank.htm
Här kan man exempelvis se koefficienterna för "Cotton curtains (0.5 kg/m2) draped to 3/4 area approx. 130 mm from wall":
63Hz: 0.30 125Hz: 0.30 250Hz: 0.45 500Hz: 0.65 1kHz: 0.56 2kHz: 0.59 4kHz: 0.71 8kHz: 0.54 Notera alltså att detta INTE är den sorts tyg som trådämnet handlar om. I alla fall vet jag inte det med säkerhet. man måste veta mer data om tyget för att kunna ge anvisningar om vilken tabellrad man skall titta på.
Hänger man det längre från vägg så förskjuts den goda absorptionen nedåt i frekvens. Hänger man det mer veckat så blir det bättre koefficienter och något ytterligare djupare utsträckning. Bilder på hur det hänger ihop kan man hitta i "master handbook of acoustics" av Everest, om man vill lära sig mer.
Hoppas jag kunde vara till hjälp  |
MVH /Morgan
*Men kanske är det inte sällan snarare precis tvärtom! |
Edited by - Morgan on 2006/10/19 16:21:29 |
 |
|
buris
Member

169 Posts |
Posted - 2006/10/19 : 18:17:25
|
tja!!! ring till alf på på ljudbalans, köpte en backdropp därifrån 4m bred å 2.90 hög, med upphängning 1200 kr för svart 1400 för andra färger. ljudbalans |
 |
|
Merkurius
Member

1750 Posts |
Posted - 2006/10/19 : 19:03:14
|
Min backdrop kostade 1800:- och då fick jag 13 meters längd och 3 meters bredd... så det verkar ju vara bättre pris på www.jam.se  |
 |
|
Magils
Member

7061 Posts |
Posted - 2006/10/19 : 19:19:39
|
Tack, det är jättebra svar, jag läser alla för att sedan kunna bilda en egen uppfattning och akustik är just nu nummer ett hemma hos mig, då senaste uppgraderingarna grymt avslöjade rummets tillkommakortanden. Såg även "extrem"-rummet som Morgan svarat i annan tråd och får inse att WAF redan i detta fall satt hinder för total nirvana. Men det där med svart tyg var superintressant då det även kan ge hopp om någorlunda bild med en projje också ( nu "svor" jag också). Det skall även in annat akustikjox, men nu var det tyget som var på tapeten :-) |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
 |
|
Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts |
Posted - 2006/10/20 : 08:30:53
|
Tänk på att det svarta tyget är brandskyddsbehandlat med någon form av salt! Kanske bäst att tvätta det innan det tas in i hemmet. I.o.f.s. så förstör du brandskyddet i tyget men det blir nog trevligare att ha hemma!
Mvh Magnus Eriksson |
 |
|
Twilighter
Member

590 Posts |
Posted - 2006/10/20 : 12:01:04
|
Oj, jag var nog lite hastig där, jag minns inte de exakta rums måtten då det som sagt var mitt gamla boende.
men ska man ta med all data, såsom du beskrev, etc så i slutändan hjälper inte det så mkt ändå eftersom det med största sannorlikhet då måste göras annorlunda hos "Magils"
det jag ville ha sagt var att det fungerade ganska bra som absorbent för högre frekvenser o en bit ner i mellanregister.
men på ett ungefär hade jag 5.5*3.2*2.4 spelandes mot ena kortväggen vid fönster och balkong , backdrops uppsatta i tak 1.5 ut mot vardera långväg , sammanlagt 9m tyg och från takfsten hela vägen ner på golvet, använde inga diffusor eller basabsorbenter.
( men kan tänka mig att det mkt väkl skulle gjort sitt till) |
Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5 --> Ino Audio pi60s
|
 |
|
|
Topic  |
|