Vi har sett några utmärkta coaxiala högtalare ta form här på forumet. De har ju varit med Tannoy eller Altec Lansing. Min fråga blir då: hur funkar moderna alternativ? På hifikit så har dom ju B & C 15CX40 och 12CX32. De ser ju väldigt fina ut. De finns även som 8 och 10 tummare. Det ser ju väldigt lockande ut att dela en 12 tumms coaxial till ett par 15 tummare i ett trevägssystem.
B&C 15CX40 har fått mkt bra kritik, likaså deras 12CX32, dessa används av ganska många tillverkare.
Jag har varit lite sugen på att bygga en fin svart trapetzoid låda av Pro standard och bestycka den med en 12CX32 på VGP samt en 18TBX100 undertill, detta tror jag slulle bli en fin all-around fullrange topp för mindre evenemang där kastlängden inte är så viktig, 3-vägs aktivt delad och processad såklart.
Jag har hört B&C's 15CX40 i flera sammanhang i prophons fina lilla multifunktionstopp, det låter verkligen kanon.
Jag har precis byggt en öppen baffel åt Silver Iris från Hawthorne. Börjar låta riktigt bra, särskilt med rockmusik (som låter helt otroligt bra) :o). Här är länken till min tråd: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54780