HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Subas hängandes i taket?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

soundet
Member

63 Posts

Posted - 2006/10/21 :  15:25:39  Show Profile Send soundet a Private Message
Tjena
Tänkte bygga mig en subas, men har ingen plats med den igentligen på golvet. Så jag tänkte mig att man borde kunna hänga den ovanför sittpositionen!. Borde väl inte vara en sämre lösning än någon annan eller?
Fördelen är ju att låda kan ha ganska stora mått runt(200*50*40+-)cm. Lådan kan ju sedan fördelaktigt hängas i gummibussningari taket.

Är fortfarande en nybörjare innom området, har byggt högtalare innan efter andras konstruktioner men ej beräknat någon egen. Kom gärna med förslag till element och konstruktioner, beräkningsprogram m.m.


Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2006/10/21 :  16:56:52  Show Profile Send Larsen a Private Message
Det jag ser som ett möjligt problem, är att en sub brukar kräva mycket flyttande innan man hittat den bästa positionen, speciellt om du bara har en sub. Det kan ge stora skillnader. Flytt av denna kanske inte är det enklaste...
Annars är det rätt bra ide att nyttja taket

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/10/21 :  20:30:38  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Hade ett liknande projekt på gång för nått halvår sedan som aldrig blev av men iden är inte alls dum så jag har inte skrinlagt det helt och hållet. Om du sätter upp två skenor som du kan hänga den i så får du ju dessutom möjlighet att justera placeringen en del.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se

Edited by - Dahlberg on 2006/10/21 20:31:19
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2006/10/21 :  20:48:38  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message
Ja eller varför inte två en i varje hörn, två är bättre än en och hörnrn hjälper till lite. Vet ej om lspcad klarar att räkna på basarna i taket skulle vara kul att se vad det ger för skillnad. Öppnade LSP och trycke upp högtalarna i taket i Room and cabinet och det gjorde ingen skillnad???

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

soundet
Member

63 Posts

Posted - 2006/10/22 :  12:28:26  Show Profile Send soundet a Private Message
Finns det något bra beräkningsprogram man kan tanka ner?
Ingen som har något tips på ett bra element?
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7704 Posts

Posted - 2006/10/22 :  17:42:24  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Det finns ju subbar som är konstruerade för att vara i hörn och det brukar ge det bästa resultatet. Två är bättre än en. Tro att LTS har en sådan som skulle kunna funka men det finns säkert andra med.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2006/10/23 :  08:58:56  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message
Visade min fru och hon tyckte att det var den sämsta ide hon sett hellre stora lådor på golvet än i taket.

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000