HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 En Silver Iris blir till ...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2006/10/29 :  01:41:43  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Hej!

Jag behåller högtalarna ett tag till ... De låter så d-a bra med viss musik att det vore f-n om de inte kunde få till det med annan också :o). Hade två vänner här idag både med musikkänsla och hifikunskap. Vi lyssnade på Hendrix, Bowie, Grateful Dead, the Who och Joni Mitchell. De satt bara tysta ... Och jag med ...

Johan

Edited by - Jolojl on 2006/10/29 01:44:25
Go to Top of Page

lum
Member

85 Posts

Posted - 2006/10/29 :  02:51:48  Show Profile Send lum a Private Message
Två coaxialer och två Augie på väg...kunnde inte låta bli.

Ska triampa med två Charlize till coaxialerna och nåt obestämt till Augin.

Vad som är värre att som student så fick man snåla med frakten och det kommer ta 4-6 veckor innan de kommer hit!

Nåja blir till att bygga en integrerad förstärkare till dem först eller nåt. Har ingen bra transport heller... sugen på en Squeezebox som man moddar lite och sen till en DIY DAC eller nåt liknande kul...spännande tider.

Ush plånboken blir tunn men förhoppningsvis så blir själen tjock och glad.

Måste fixa aktiva filter ochsånt med ju!

P.S. Tror jag har smilysjukan.

Close the world. Open the nExt.

Edited by - lum on 2006/10/29 02:52:52
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/10/29 :  11:02:05  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Lum:
Men du bor i skåne? :D bra nu blir det lyssning!
vad kostade frakten? enligt deras hemsida var den vansinnigt dyr.
Aktivt filter kan jag komma med för test om det nu är i skåne du bor i. Hade för mig lund. Stämmer det?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2006/10/29 :  14:12:42  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Lum
Kul! Låter som en välljudande set-up :o) Lång väntetid men som de säger, den som väntar på ... Spännande med aktiva filter också. Beträffande transport och Squeezebox, kolla upp Olive Music Server som RWA moddar (http://www.redwineaudio.com/Products.html). Den verkar folk vara nöjda med och man kan säkert köra den utan DAC tills man har råd med det (F.ö. kan vår lilla Charlize ses som en fattigmansvariant av Red Wine Audios Signature 30 :o)). Har läst alltmer om Altmanns The Attraction DAC (http://www.mother-of-tone.com/attraction.htm). Vet inte om den går att klona men den har fått översvallande lovord från folk lite här och var, också Dick Olsher i Enjoy the Music (http://www.enjoythemusic.com/magazine/equipment/0506/zero_oversampling_dac.htm).

Vemsom: konstigt att du inte fått svar från Hawthorne. Man brukar få svar "med vändande post" från Darrel (eller Diana) Hawthorne. Pröva den här adressen: Chartists(at)aol.com. De priser jag skrev i PM:et är säkert de som gäller (men de gällde ju bara två koaxelement).


F.ö. låter Irisarna bara bättre och bättre, tålamod är nog en riktig dygd med de här. Tänk på det Lum när du börjar spela på dem (det tar i alla fall 100 timmar innan det börjar låta bra, och då med rockmusik ...).

Johan
Go to Top of Page

lum
Member

85 Posts

Posted - 2006/10/29 :  14:31:16  Show Profile Send lum a Private Message
Skulle inte tro det kan bli nåt i år vemsom, fast man vet ju aldrig.

Riktigt rörigt här med inredning och annat strul som det är nu.

Har definitivt inte råd med en Olive Musica ($1099) och än mindre med uppgraderingen ($649).
Man är ju student trots alt. Squeezeboxen kan väl eventuellt i framtiden agera klockradio/köksradio så den är nog en bra startpunkt.

Sen är jag lite skeptisk mot att ha en hårddisk så nära resten av elektroniken, speciellt med tanke på att om man kör från batteri så är man ju ojordad och då funkar väl inte faradays bur principen?

P.S. Jo jag bor i Lund.

Close the world. Open the nExt.

Edited by - lum on 2006/10/29 15:27:20
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2006/11/16 :  21:51:00  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Tålamod ÄR en dygd med Silver Iris! De skall spelas åtminstone 200-250 timmar innan de bedöms (att man aldrig lär sig ...). Här är en uppföljning på Hawthornes forum: http://www.hawthorneaudio.com/forum/viewtopic.php?t=380.

Johan :o)

Edited by - Jolojl on 2006/11/16 23:03:55
Go to Top of Page

lum
Member

85 Posts

Posted - 2006/11/17 :  01:55:54  Show Profile Send lum a Private Message
Hi hi mina har legat på golvet och spelat i snart 100h. Får väl ta mig i kragen och se till att bygga (icke)bafflar till dem. Får se ifall man får tag på en billakerare någonstans också.

I like, I like...

Close the world. Open the nExt.

Edited by - lum on 2006/11/17 01:58:02
Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2006/11/17 :  09:40:16  Show Profile Send 80-talet a Private Message
lum, hur mycket gick alla element på inkl frakten? tycker detta projekt verkar hur bra som helst!

eoJeud
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2006/11/17 :  11:25:58  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Läckert Lum! :o) Vore kul att höra hela högtalaren (Iris + Augie)! Hur går det med de aktiva filtren? Eller använder du passivt till Iris?

80-talet: testa! Det är kul! Dessutom kan man variera genom att ha Augien i botten och byta ut Iris mot andra element, om man känner för det (Visaton, Hemptone (kommer snart), Fostex och de dyrare Supravox, PHY och Fertin). Jag kommer aldrig gå tillbaka till lådor ;o).
Go to Top of Page

lum
Member

85 Posts

Posted - 2006/11/17 :  16:25:51  Show Profile Send lum a Private Message
80-talet: $762.40

Det är alltså bara coaxen som spelar och då med det passiva filtret. Funderar på att köra de båda augisarna från LFE på min NAD reciever via en av dennas stärkare (75 NAD-watt) tills jag fått tummen ur och ordnar med aktivtfilter och en riktig stärkare till augina.

Fast jag håller nog på att bli INO frälst...

Men iaf så letar jag numera ett billig par UCD180/400 tills vidare. De ska förhoppningsvis drivas switchat(coldamp). Sen ska man ju ha en squeezebox också...saknar en duglig transport som det är...och julklappar...usch vad fattig man blir.

Close the world. Open the nExt.
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2006/11/18 :  15:17:56  Show Profile Send Jolojl a Private Message
OK, lum! Har bara hört lite körmusik på de minsta Ino-högtalarna och det lät bra. Men det är inte riktigt samma sak ... Hoppas du kommer att gilla dina Iris. Vore kul att se några bilder på dina högtalarhållare :o)
Go to Top of Page

lum
Member

85 Posts

Posted - 2006/11/18 :  15:44:21  Show Profile Send lum a Private Message
Det kommer nog en byggtråd när jag känner mig färdig. Har inte tillgång till verkstad så ofta sedan jag flyttad till lund så det kommer nog ta ett tag.

Jag gillar irisarna ändå. :)

Close the world. Open the nExt.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/11/19 :  18:13:51  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
F-n. Jag tyckte du skulle sälja dem billigt till mig :)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2006/12/10 :  22:26:49  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
Hej,

Har läst igenom tråden här samt TNT recension om singel Iris samt "part 2" med den tillhörane basen Augies och jag kan säga att nyfikenheten på en "Duet" är mycket stor :). Jag har planerat ett DIY högtalare bygge till sommaren/hösten men då främst varit inne på en ProAc 2,5 klon. Så jag undarar ju då såklart om någon av er som äger/lyssnat på Silver Iris (solo eller duet) kan direkt säga att man får mer välljud för pengarna med en denna OB högtalare än med klonen? Jag är även nyfiken på hur frekvens respnsen ser ut rent grafiskt. Efter att ha letat på nätet så har inga kurvor dykt upp :( någon av er som har mätt upp denna högtalare?

Innan jag bestämmer något om vilket som kommer bli mitt DIY bygge så skulle det var grymt kul att lyssna till Silver Iris och jag tror att skaparen av denna tråd bor i Umeå (?) så är ju inte vägen lång från min hemstad Luleå. Det som är synd (hifi mässigt sett) är att jag ska iväg till asien i 4 månader nu i slutet av januari så en prov lyssning kanske kan anordnas närmare sommaren och du fortfarande har kvar högtalarna då.?.

Jo en sista sak oxå, ang det övre diskant området så står det att Silver Iris koaxialen är specad till 18KHz vilket jag ser som den absolut största nackdelen med denna högtalre. Det är ju hela 2000Hz detaljer som man kommer gå miste om. Har ni någon reflektion ang detta?

MVH
Niklas
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2006/12/12 :  22:30:16  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Hej niklasmagnus!

Det är jag som dragit igång tråden Jag bor i Stockholm och du är välkommen när du vill att lyssna. Mina Iris har kommit för att stanna ett tag ... Jag har "bara" Silver Iris än så länge men kanske skaffar jag Augien (eller annat baselement) i framtiden. Lum tror jag har både Iris och Augie.

Jag kan inte svara på hur din ProAc-klon och Silver Iris låter bredvid varandra, sorry ... Men jag kan säga att Iris låter bra, riktigt bra (i mina öron). Hon är så avslappnad, naturlig och detaljrik i sin framställning att man bara lyssnar på musiken och mår bra . Men hon kräver ett par hundra (och lite till) timmar innan i alla fall jag var nöjd. Du kan läsa min recension (och (lilla) högtalarbakgrund) på http://www.hawthorneaudio.com/forum/viewtopic.php?t=380 (glöm inte att läsa uppföljningen lite längre ned i tråden).

Vad gäller frekvenskurva tror jag inte det finns någon offentlig. Det har också varit föremål för diskussioner på AudioCircle. Men fråga Darrel (Hawthorne) direkt på mail.

Jag har svårt att avgöra om 18 kHz är för lite eller inte. Jag kan i a f säga att jag inte saknar något (det är väl mest övertoner antar jag mellan 18 och 20 kHz). Men det skulle vara kul att jämföra direkt med en annan högtalare som gick upp över hörbart frekvensomfång.

Som sagt, du är välkommen att lyssna när du vill

(gillar de här smileysarna )

Edited by - Jolojl on 2006/12/12 22:31:05
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2006/12/13 :  23:30:11  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
Hej Jolojl,

Jag hade sett fel av gäller din hemstad, det var Trango som bor i Umeå samt ägare av Orion. Även dessa skulle vara kul att lyssna på .

Det du skriver om den över gränsfrekvensen kan nog stämma, jag har även studerat en del andra högtalares frekvens respons och de flesta rullar av någonstans vid ca 18KHz. Jag är fortfarande nyfiken på att se en graf över frekvens området, så jag ska maila Darrel ang detta. Tänkte dock be om en jätte stor tjänst , skulle du kunna köra ett sinussvep och bara lyssna om frekvens registret verkar någolunda rakt. Det finns svep att ladda ner på LTS hemsida (http://www.lts.a.se/teknik/ljud.html).

En lite fråga till bara. Hur mycket fick du betala för SI totalt (moms, tull, frakt, mm?) innan de var hemma?

MVH
Niklas
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2006/12/14 :  09:04:10  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Hej niklasmagnus,

Jo, Orion verkar ju vara sista högtalaren för många ...

Jag skulle gärna köra ett svep, det vore kul att veta för egen del också, men ... ... min DVD-spelare är första generationens och kan inte läsa brända skivor ... Väldigt irriterande ... Blir situationen annorlunda kör jag såklart ett svep, men inget DVD-/CD-spelarköp är planerat just nu ... Kanske kan lum hjälpa dig?

Jag betalade 278 USD för element (och delningsfilter), 5 USD försäkring, 125 USD för frakt (Global Express Mail), och fick sedan betala moms (ca 650 SEK) på det.

Johan

Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2006/12/14 :  20:52:22  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
Hej igen Jolojl,

Det var synd att din dvd inte kan läsa brända skivor, alternativet kan ju vara att koppla datorn till förstärkare eller ev en mp3 spelare.

Ang kostnaden att få hem den så tycker jag inte det är så blodigt, 3400kr med tanke på att det är komplett med filet, visseligen så fick du ju indroduktionspriset. Jag har aldrig hört OB högtalare tidigare så för det priset skulle det kunna vara värt att testa dem. Det tåls att ha komma ihåg i alla fall, mitt planerade bygget blir som sagt fört till sommaren/hösten.

Läste att du fått din nya förstärkare, hur låter den?


Lum, du skulle kanske kunna ge ett utlåtande hur du tycker att coaxialerna spelar.?. Du har inte möjlighet att köra ett sinussvep?


Hej igen Jolojl,

Det var synd att din dvd inte kan läsa brända skivor, alternativet kan ju vara att koppla datorn till förstärkare eller ev en mp3 spelare.




Lum, du skulle kanske kunna ge ett utlåtande hur du tycker att coaxialerna spelar.?. Du har inte möjlighet att köra ett sinussvep?

/Niklas

Edit: Jag glömde lägga in svaret jag fick av Darrel ang frekvens respons plotar.

"Hey Niklas,

Thank you for your interest in our work.

Yes we have been enjoying quite a bit of interest due to the recent reviews.
Regarding FR curves, I do not currently have the capabilities of generating FR curves that could be truly representative of their in field performance.

This is due in part to the nature of OB's and the fact that they were designed to be listened to in our rooms. The immediate problem we bump into would be how do we in fact standardize measuring these speakers and what would be considered a standard room to do this in?

It would be helpful if the industry could agree on a fair way for us to represent our drivers.
Using the conventional chamber plots falls far short of the needs of DIYer's and does not accurately enough depict the performance potential of OB drivers. Few other manufacturers would be willing to show FR plots for their full range drivers operating in a similarly modest sized baffle. In comparison to our Silver Iris drivers, these other full range drivers would look very poor in comparison and their manufacturers simply would not agree to releasing something this unflattering. I can of course sympathize with this but I also don't want to have an unflattering light shown upon our work with these apples and oranges comparisons.

I get this question several times a week and it really is a challenge on our end to come up with a good way of doing this. A plot taken from these drivers in my large well treated listening room would not be fairly representative of the results someone could expect to experience in their listening rooms. I don't want to get into a situation where I am over stating the typical performance that someone in a smaller untreated room may experience.

I would like to thank you for taking the time to enquire about our work, much appreciated Niklas.

Best regards,
Darrel
"

Edited by - niklasmagnus on 2006/12/14 20:55:44
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2006/12/14 :  23:47:48  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Hej niklasmagnus!

OK! Så det är därför Darrel inte vill ge ut ngn kurva. Låter väl inte orimligt men jag förstår att många vill ha en. Svårt det där ...

Min förstärkare låter otroligt bra (faktiskt ). Sitter som hypnotiserad timmar i sträck varje kväll. Så organiskt, helt och levande har jag aldrig hört musik på en musikanläggning (men jag har ju inte heller världens erfarenhet) . Enda nackdelen (/En fördel ) är att förstärkaren svarar ganska rejält på rörbyte, så nu provar jag olika rör. Det är kul, men dyrt och en never-ending-story verkar det som.

Meddelar dig om jag lyckas köra ett sinussvep.

Och förresten, det är värt att testa Iris (men glöm inte att köra högtalarna en 200-300 timmar innan du bedömer den).

Johan
Go to Top of Page

lum
Member

85 Posts

Posted - 2006/12/16 :  04:34:27  Show Profile Send lum a Private Message
Inte tid eller utrustning just nu, sorry. Ö.h.t. är projektet försenat men de låter väldigt bra i mina öron kan jag ju säga i.a.f. Bland annat är en NAD 208 på ingång för att driva augisarna. Just nu delar jag med min reciver men på lång sikt ska de trevägs aktiv delning till. Det är så illa att de inte har fått bafflar än...

Close the world. Open the nExt.
Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2007/03/21 :  17:58:04  Show Profile Send 80-talet a Private Message
hur står det till med projekten? är ni fortfarande nöjda? lum kanske skulle kunna slänga upp några bilder om hans har blivit klara än!

ingen annan som testat?

eoJeud
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/03/21 :  18:59:05  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Jag har försökt PMa Lum för nästan en månad sedan 4 dagar efter han senast var online. verkar inte vara så mycket aktivitet där, iaf inte på surffronten.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2007/03/22 :  00:27:00  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Tja vemsom och 80-talet!

Kul att ni frågar! Och jag kan bara svara, vet inte vad jag skulle byta mot (möjligen 10-tums Iris och Augie, tar mindre plats) ... Skaffade en liten rörstärkare till Iris och he, he ... nu är det bara musiken och jag i rummmet. Tweakar lite (olika rörkombinationer, ny strömkabel till stärkaren, nya högtalarkablar t.ex.) och det blir bara bättre och bättre Men det tog ett tag innan det lossnade ... Testa!

Konstigt med Lum, är också nyfiken på hur det går för honom ...

Edited by - Jolojl on 2007/03/22 00:28:38
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/03/22 :  08:22:58  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Ja. Antingen får Lum se till att svara eller får du (Jolojl) flytta närmre skåne. Jag vill lyssna!
Har mailat företaget som säljer elementen men har inte fått något svar.
Vad är priserna inkl. frakt till Sverige?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2007/03/22 :  09:56:28  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Hej vemsom!

De brukar svara med vändande post ... Konstigt om du fått vänta på svar ... (hawthorne@hawthorneaudio.com).

Från ett tidigare inlägg: "Jag betalade 278 USD för element (och delningsfilter), 5 USD försäkring, 125 USD för frakt (Global Express Mail), och fick sedan betala moms (ca 650 SEK) på det." Det finns olika fraktalternativ. t.ex. ett fyraveckorsalternativ som går på 60 USD (tror jag). Kanske kan du få dem skickade som "Warranty/spares/repair" för att slippa tull och moms?

Kommer uppgradera med Augie i framtiden men har inte ett jättestort behov av det (Iris går nog ned under 40 hz med några db minus (man hör nedstämda elbasar men ganska svagt). Hon verkar ha en dipp i området 150-200 hz (om det inte är mitt rum??), så jag tror en bra väg att gå är att endast köra Augien från 200-250 hz och nedåt).

Gillar Skåne men tror inte jag kommer flytta dit men du är såklart välkommen att lyssna om du är i Stockholm.

Johan

Edited by - Jolojl on 2007/03/22 10:03:37
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.84 sekunder. Snitz Forums 2000