Tänkte bygga ett rörsteg enligt Hoktunas beprövade konsept Problemet är att få tag i biasmotståndet på 10W 120 Ohm. Vilket är bäst parallell eller seriemotstånd? Tex 4st 470Ohm i parallell eller 100 + 20 i serie?
4 st 120R 4W i en serie-parallelkoppling kanske? Jag trodde det skulle finnas 120-ohmare på Elfa men jag kollade och det var faktiskt tunt med det i högre effektklasser.
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Hur bra är dessa effektmotstånd som ser ut som sockerbitar?
Min vision var att använda någon form av filmmotstånd för att undvika induktans. Men de verkar vara dyra o knepiga att få tag på i lämplig effekttålighet.
Elfa har Caddocks tjockfilmsmotstånd i olika effektklasser från 15 till 100W, tyvärr inga på 120 ohm. Vet inte hur kritiskt det är med induktansen heller, det är ju meningen att motståndet ska vara avkopplat för alla audiofrekvenser (vilket leder vidare till vikten av att ha en bra kondensator i den positionen).
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Jag körde caddock en 100R och en 20R i serie. Kondingen kanske funkar med Os-con som elfa har. Jag tror jag hade 22v där så 25v borde väl räcka? Det beror väl på motståndet,hur mycket ström man drar. Jag tror jag drog 95ma.