HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 "Drill file" i Eagle?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/11/06 :  12:30:20  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag skickade för första gången iväg ett gäng CAM filer genererade med Eagle till ett företag som tillverkar PCBs förra veckan (ett projekt på jobbet, så det är tyvärr inget hifi-projekt).

I fredags fick jag dock ett meddelande om att de inte kunde fortsätta då "the drill file" saknades. Frågan är vad de menar?
Jag antog att jag INTE behövde köra drillcfg.ulp när jag använde RS274X formatet, var det fel?
Är det i så fall .drl filen som genereras som avses när de talar om "drill file"?

Någon som vet?

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2006/11/06 :  12:57:23  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


"Drill file" är den gerberfilen som innehåller data om hålstorlekar och hål koordinater(till centrum på hålet). Hur Eagle gör har jag inte kommit till än. Jag trodde att man fick en komplett uppsättning gerberfiler ur eagle när man genererade filerna...

Vem använder du för kretskortstillverkningen?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Kari
Member

90 Posts

Posted - 2006/11/06 :  13:12:23  Show Profile  Visit Kari's Homepage Send Kari a Private Message
Du måste också "exportera" drill filen. Kommer inte ihåg riktigt men ska finns där du körde RS274X exporten och heter Excellon. De flesta pcbfab's stödjer excellon, men du kan ju alltid fråga först.

Jag rekommenderar att du också kollar in dina gerbers + drill med en sk. Gerber viewer före du skickar filerna för tillverkning. Det är alltid bra att dubbelkolla......Mr.Murphy finns överallt......

/Kari

Edited by - Kari on 2006/11/06 13:14:18
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/11/06 :  13:15:52  Show Profile Send f95toli a Private Message
Ett företag som heter Stevenage Circuits, det är ett företag som inte vänder sig till privatpersoner och informationen på deras hemsida är minst sagt bristfällig; tyvärr så är de dock standardleverantörer till stället jag jobbar på. Vi har några elektronikdesigners här men de använder annan programvara (PADS).
Att jag använder Eagle beror helt enkelt på att jag använt det för några DIY projekt där jag etsat korten själv.

Jag tittade på Olimex hemsida (som är mer informativ) och det finns några kryptiska kommentarer om att man ska använda drillcfg ULP för att generera en "drill rack file"; dvs. det verkar som om CAM delen av Eagle INTE genererar en "drill-file" utan man måste använda ett ULP program för det. Jag vet att "Drill file" INTE en fil med hålkoordinater för det har jag skickat dem.

Kör jag drillcg.ulp så får man följande textfil

T01 0.81mm
T02 0.90mm
T03 0.91mm
T04 1.02mm
T05 1.12mm
T06 2.10mm
T07 3.20mm





Go to Top of Page

Kari
Member

90 Posts

Posted - 2006/11/06 :  13:20:48  Show Profile  Visit Kari's Homepage Send Kari a Private Message
Ah, nu hänger jag med. Jo dom behöver ju denna för annars kan dom inte veta vilka mått borrarna ska ha! De ända dom vet att de kommer 7 olika borrar men inte storleken. Hoppas detta hjälpte.

/Kari
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/11/06 :  13:55:30  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det var mycket lättare när jag använde de medföljande CAM-jobben
OCH såg till att lägga CAM-filerna i samma bibliotek som BRD-filen
Gången för ett tvåsidigt kort med mask endast på komponentsidan är alltså:

*Köra drillcfg.ulp
*Starta CAM processorn och ladda jobbet gerb274x och sedan köra det
*Ladda jobbet Excellon och köra det.
Så länge man låter filerna hamna i samma bibliotek som BRD-filen så behöver man inte ändra något.

Detta bör generera 9 filer av vilka 7 används för tillverkningen.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2006/11/06 :  14:42:54  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


OK, Då var det altså borrdimensionerna som saknades. Jag blir ruggigt nyfiken på att göra ett enklare jobb i Eagle igen. Tack för steg-för-steg beskrivningen.

Mvh, Per

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/11/06 :  14:44:00  Show Profile Send f95toli a Private Message
Lite OT men det kan kanskve vara värt att nämna att efter att ha haft att göre med en "riktig" tillverkare som Stevenage Circuits så framstår Olimex och liknande företag som MYCKET prisvärda om man bara behöver vanliga 2-lagerskort.

Startkostnaden ("tooling cost") hos Stevenage Circuits är £150 oavsett vad man beställer, kostanden på kort beror på storlek, antal hål osv. I mitt fall är det ett helt vanligt 2-lagerskort som är 105x90 mm stort (iofs med en massa hål, 300 st) och jag behöver 4 kort; de kostar £85/st (alla priser exklusive moms). Inte direkt billigt.





Go to Top of Page

Kari
Member

90 Posts

Posted - 2006/11/06 :  18:02:34  Show Profile  Visit Kari's Homepage Send Kari a Private Message
Jag brukar använda mig av följande pcbfab: http://www.goldphoenixpcb.biz/
Du kan beställa protokort på endera 100 kvadrattum (kostar 79.99USD + 10USD för frakt) eller 155 kvadrattum (kostar 89.99USD + 10USD för frakt. Detta är dubbelsidigt kort då. Sen kan man lägga till någon annan färg på soldermasken, guldpläterat osv osv för en ganska rimlig kostnad. Kolla här: http://www.goldphoenixpcb.biz/special_price.php

/Kari
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/11/06 :  18:59:47  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jo, jag känner till flera bra tillverkare (ex.redan nämnda Olimex). Men det här var som sagt ett projekt på jobbet så det är inte jag som betalar
Av erfarenhet vet jag att det är ett långtidprojekt att övertyga inköpsavdelningen om att använda någon annan än våra standardleverantörer; skulle jag ex. föreslå Olimex så skulle de antagligen slå knut på sig själva.



Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000