Jo, jag har precis fixat ihop ett nytt försteg och slutsteg och jag har märkt en sak. Är bara slutsteget på och jag stänger av det så händer inget onormalt. Har jag däremot hela kedjan på (cd-försteg-slutsteg) och stänger av slutsteget så smäller det till i högtalarna. Eller rättare sagt, i den högra. Hur kommer detta sig och är det pga något enkelt fel som lätt kan åtgärdas eller är det nått man kan leva med? Är det skadligt?
Försteget är en OP-baserad sak medan slutsteget är en p2p-lödad gainclone med dubbla trafos. På denna har varje kanal en egen stjärnjord och de är inte sammankopplade med varandra, inte ens i nätbrunnen då detta orsakade brus samt att lägenheten ändå inte har jordade uttag.
Jag kan tillägga att en annan gainclone med enkel trafo samt kretskort och gemensam jord inte knäpper till.
Jag kollade DC-ofsetten under drift precis och den är 22mV i den vänstra kanalen medan den är 111mV i den där knäppandet uppstår. Kan det va nått? Den är ju fortfanande inte direkt oroväckande hög.
Det är numera fixat. Om andra skulle råka söka på detta så skadar det väl inte att skriva ner lösningen.
Det där dunset orsakas av ett hörge värde på DC-offset (svenskt ord?). Detta kan man få bort genom ett placera en kondensator i serie med ett av motstånden till jord. Värde och placering fragår av chippets datablan och den benämns Ci och i fallet LM3875 så är det en icke-elektrolyt med värdet 22uF. Detta verkar inte vara direkt spikat då jag satte dit en PP från elfa på 10uF som jag behändligt hade liggande.