Det är ju inte alltid så att s-ljuden nödvändigtvis ligger vid en viss frekvens. Dom här skarpa s-ljuden kan ha olika frekvens maximum som t.ex. Krallan, hon ligger som regel runt 6KHz. Det kan också finnas personer vars s-ljud ligger mellan 8-10KHz. Sedan är det ofta så att S-ljudet har en trumpetform, ett brett Q-värde. Om jag lyssna på röst med skarpa ess brukar jag använda mig av ett dynamiskt filter där man kan variera Q-värdet, frekvensen, threshold och djupet. Jag personligen skulle aldrig ge mig på att ändra en lyssning i hopp om att få bort skapa s-ljud.
Det som vi i regel uppfattar som obehagligt ligger ofta runt 4-5 khz. Det området skär jag ofta bort en del ifrån, när jag mixar dialog till film. Den är framförallt riktigt jobbig i biografsammmanhang.
Tack för mycket bra svar från båda. Egentligen tror jag det rör sig om små justeringar då det låter mycket bra i just denna bil. Killen som bygger är hifi intresserad och det låter inte "billjud" om ni förstå vad jag menar. Vi skall greja lite i morgon och se om det skall justeras eller om det kan vara en reflex från sidorutorna fram som ställer till det.