HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Högtalaren har tystnat - varför?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/11/13 :  13:11:57  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Kommer hem efter en månads vistelse utomlands, sätter igång stereohelvetet och noterar att ena högatalen är stum. Kastar om utgångarna på förstärkaren, kollar kabeln men finner att problemet ligger i högtalaren.
Kopplar in subben (vilken inte varit ansluten tidgare) och finner att den bara mumlar lite diskret.
Där finns inga synliga skador, inte fläckar av spillt blomvatten (tack kära grannar).
Vad kan ha hänt?

Inser genast att ingen rimligtvis kan veta vad som hänt men en rimlig teori kanske. Kan något hänt när jag slog av förstärkaren innan vi drog. Eller hände något när jag slog på den nu? (Förstärkare = 7W Se-steg med nFB)

Edited by - soundbrigade on 2006/11/13 13:45:41

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2006/11/13 :  15:17:57  Show Profile Send DrBoar a Private Message
1. Kolla om högtalaren har en säkring som gått
2. Skruva ut elementen och kolla med 1.5V batteri eller förstärkaren att de fungerar
3. Är elementen hela men tysta så är det dags att kolla kontakter och kablage att det inte lossnat eller glappar.

I detta sammanhang brukar jag använda så krokodilklämmor (Chlaes Ohlsson för 10-20 kr)fastsatta på högtalarkabeln och förstärkerne på låg volym med musik. Kopplar in direkt på högtalarna och går sedan bakåt genom delningsfiltret och kablar för att se var det bryts.
Detta har funkat hittils
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/11/13 :  16:50:25  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Det är ju löjligt enkelt. Högtalarna är inte färdigt färdiga varfär bakstycket bara är tejpat på plats . Det verkade så konstigt att sakerna hade lagt av under min bortavaro (och då var det inga barn i huset!!).
Tur att elementen är ett 4" TB och en billig struntdiskant från ELFA som ska bytas mot bättre (TB).
Meddelar resultat.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/11/14 :  19:51:39  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Man får skämmas.
Ohm-mäter högtalaren - massa Gigaohm!!!
Och så tittar jag in och hittar vaddå??
JO! ........

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7527 Posts

Posted - 2006/11/14 :  21:44:05  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ungefär lika kul som att förfasa sig över att en nybyggd apparat inte ger några livstecken när man glömt att stoppa i nätsladden i vägguttaget (Lord, läser du?)

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/11/14 :  21:46:05  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Upps

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/11/14 :  23:49:11  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message


Tack för att du bjuder på det!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/11/15 :  08:58:24  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Androm till varnagel ...

Slarvigt lött bara. Och ett exempel på Occams rakblad, vilket är en filosofisk metod eller verktyg som säger att när man ska söka en förklaring till något ska man "raka bort" alla krystade förklaringar (som spillt blomvatten) och ha kvar de enkla (dålig ködning som släppt).
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000