När man lyfter in en Aiff-fil från en CD i sin protool och lyssnar på den med halvhastighet. Då kan man se vid vilken frekvens som LP-filtret skär av musiken i en djup notch. Det är bara det att brus eller vad det nu är för något kommer tillbaka(30KHz)med samma nivå som musiken hade innan LP-filtret. Vad är nu detta för något?
Ja det är nog som du säger det är gamla gubben Nyquist som spökar...huuva. Jag lade två HP-filter efter varandra inställda 21,4KHz. När man lyssnar i normal speed så hörs det knappast någonting. Men när man lyssnar i halvhastighet då hör man bara en massa distortion. Det skulle nu vara kul att göra samma sak med DVD-A och en SACD inspelade med 96KHz & 192KHz.
Du har helt rätt i att man måste halvera frekvensen. Men även om man gör det så hör man bara en massa dist + lite musik. Meningen med det här var att ta reda på vad som finns över samplingsfrekvensen. Jag har version 6.7.
vilket filter använder du? Jag har aldrig stött på problemet och har kört protools i 11 år på daglig basis. Skicka ett PM om du har andra frågor. Jag tycker det låter mer som ett synk problem. Vad har du för synk?