Min frågeställning är ganska rakt på sak: Kan man skada baselementen om man pluggar basportarna med "skumgummiproppar"? Elementen är ju trots allt konstruerade för att sitta i portade konstruktioner.
De ljudmässiga fördelarna i mitt fall är uppenbara, rappare bas. Kan tänka mig att detta kan hjälpa många som har stora golvare i ett rum som mest liknar en betongbunker. (Vilket är fallet med alltför många vardagsrum)
Nja vad jag syftade på var att element som har parametrar som gör dem lämpade för basreflexkonstruktioner kanske inte tycker att livet är så kul om någon pluggar igen portarna och vrider upp volymen en massa... Men nåväl, allt verkar frid och fröjd, ville bara vara på säkra sidan.
I varje fall så fick jag subjektivt klart snabbare och "snyggare" bas efter att ha pluggat portarna. Beror säkert på det guldfisk poängterar. Jag har horribla rumsresonanser vid 45 Hz och högtalarna spelar nog inte riktigt lika djupt längre och undviker nästan helt de värsta problemen. Klart prisvärt tweak i alla fall med tanke på att råämnet till pluggarna var gratis...
Ingenting kommer att ta skada, och dessutom får du lite olika karaktär på klangbilden. Testa och lyssna. Återkom gärna med lite intryck efter "meckandet".
Är det inte vettigare att akustikreglera rummet än att plugga portarna? Lådan är (bör) vara optimerad med en viss portning, så även om du upplever ljudet som rappare och mindre störande, är det mycket du går miste om.
Jodå, akustikreglering är prio nummer ett även för mig.
Jag kommer att bygga minst ett "basabsorberingsrör" som beskrivs på DIY-forumet. (Har dock ofattbara problem att finna rätt rör...) Men jag kommer till slut att lyckas.
Under tiden började jag dock att experimentera lite med att plugga portarna med olika pluggar av olika densitet.