Author |
Topic  |
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 10:47:09
|
Det enda jag hört kan som kan vara av betydelse är att man har sin kabel kopplad så nära vägguttaget som möjligt. Vissa förgreningsdosor med tunna långa kablar kopplade i serie kan teoretiskt öka resistansen och påverka förstärkare. En fet förstärkare kräver fet kabel, samma dimension som i väggen kanske?
Jag undrar, om det nu är en skillnad, är det pga av att man kopplar in sin "esoteriska" nätkabel direkt in i väggen som ger en skillnad mot tidigare inkoppling?
Thomas |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
 |
|
plind
Member

1378 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 11:41:13
|
quote: Originally posted by micke76
WOW nu har bitarna fallit på plats, byggde mig en nätsladd modell monster, (jag som trodde mina intermezzo var styva) och WOW vilken skillnad, allt blev bättre speciellt, de övre registren, hör helt nya saker på skivorna, och stereo och djup förbättrades avsevärt, viss förbättring i basen också, rösterna mer naturtrogna.
En uppmaning, de som tror (var en stor skeptiker till för en liten stund sen) att nätsladden inte har någon betydelse,, tänk om...
skulle vara kul att jämföra mot märkeskablar, men för er som inte vill lägga ut 5000 kr på nån amerikansk värstingkabel, åk och handla lite vettiga prylar och sätt igång och bygg, efter ett par timmar och några svordommar var det klart
h micke
Kul Micke! Vilken modell valde du? Själv kör jag med hifisentralens styva solid-core kabel. |
 |
|
micke76
Member

454 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 11:55:08
|
var på clas ohlsson och inhandlade tre rullar 6mm2 kabel, samt kontaktdon samt en tjock armerad transparent pvcslang, hittade sen efter många om och men den skärmstrumpa i metall jag sökte,
virade ihop 2 ledare av varje, alltså 6 ledare totalt i kabeln, plus, minus och jord skärmades individuellt, virade sen ihop de tre skärmade kablarna, trädde på slangen och fäste kontaktdonen, vilket inte vär det lättaste, kontakterna var nog mer dimensionerade för 1,5 mm tråd, men efter några svordomar var allt klart, alltså inga specialgrejer egentligen, men jag tyckte det blev bra, det blev framförhallt mer luft i det hela.
h micke |
 |
|
Wolfie
Member

752 Posts |
Posted - 2002/11/22 : 08:08:12
|
Hihi... När jag läste på KAU så gjorde vi faktiskt en mätning på en nätkabel från Transparent, eller vad nu märket var, när en kille från en hifi-affär som sålde dessa kablar medverkade. Nätkabeln kostade ca. 18000 SEK. Killen från affären var precis lika skeptisk som vi var till så dyra nätkablar. Denna kabel mättes i en nätanalysator och jämnfördes mot en standard nätkabel. Visst Transparent kabeln var lite bättre enligt mätningarna, resistans (spänningsfall totalt, jämfört mellan ledare), induktans m.m. var väldigt exakt i alla 3 ledare, medan det på standardkabeln varierade lite granna mellan dem.
Dock bör sägas att 18000 kr kabeln endast var som BÄST 0.1 % bättre än standardkabeln då dessa olika parameterar jämfördes. Värt pengarna?
Vad som är synd är att vi inte sparade dokumentationen efter dessa mätningar =(
Visst nätkablar har säkert en viss inverkan på ljudet. Men då bör den ju anpassas efter det den kopplas in på (faskorrigering för att minska cos(phi)).
Att sen bygga sig egna nätkablar med solida kopparledare a´la kraftverk är ju aldrig fel ;P |
Ingen ordning utan kaos! |
 |
|
micke76
Member

454 Posts |
Posted - 2002/11/22 : 11:14:24
|
intressant med mätningarna, de borde ha mer såna i hifitidningarna, fast å andra sidan, sen går det ju aldrig att mäta allt heller, två högtalare med liknande frekvenskurvor kan ju låta helt olika, alla bilar med 200 hkr upplevs inte heller lika,
in tanka som slog mig, borde man inte mäta det ljud som kom ur högtalarna och analysera det på vetenskaplig väg, ex byt nätsladd och mät ljudvågorna istället för bara kabeln i sig, den är ju ganska ointressant, är ju resultatet som räknas...en tanke bara
h micke |
 |
|
Revisorn
Member

380 Posts |
Posted - 2002/11/22 : 11:34:24
|
Är väl fortfarande skeptisk till nätkablar, i alla fall om man bor i äldre hus där elen ej är bytt.
Vid några tillfällen har jag varit tvungen att gräva mig in i väggen ich rota fram kablarna. Det är gamla koppartrådar med tjärpapp run som smulas sönder vid oförsiktiga rörelser. Kan det verkligen vara mödan värt att lägga ned så mycket energi på metern från vägg till apparat??
/B |
 |
|
micke76
Member

454 Posts |
Posted - 2002/11/22 : 12:26:49
|
när jag knåpade ihop mina nätkablar så jordade jag inte skärmen, nån som vet om det blir bättre om man jordar den???
mvh micke |
 |
|
Wolfie
Member

752 Posts |
Posted - 2002/11/26 : 14:12:53
|
micke76: Jordar du inte skärmen i väggutaget (iaf) så har den praktiskt taget ingen verkan. Ok lite kanske men den kommer att fungera betydligt bättre när den är jordad, som den skall vara.
Du behöver egentligen bara jorda den i ena änden (väggutaget) om det skulle vara jobbigt att göra det i båda.
Samma sak gäller eg. balanserade signalkablar. Där måste ibland skärmen lyftas på mottagarsidan för att förhindra, vad det är nu heter, vagabonderande strömmar (tror jag de kallas) mellan jordpunkterna hos de 2 olika apparaterna. Skärmen fungerar precis lika bra som om den skulle varit kopplad i båda ändar. Har för mig att denna typ av kabel kallas för kvasibalanserad, semibalansered eller något liknande.
Så micke76 som svar på din fråga. Ja det blir bättre om du jordar den, i alla fall om ditt mål är att skärma kabeln mot störningar (eller att den stör andra elektromagnetiska fält). |
Ingen ordning utan kaos! |
 |
|
micke76
Member

454 Posts |
Posted - 2002/11/26 : 15:15:48
|
quote: Originally posted by Wolfie
micke76: Jordar du inte skärmen i väggutaget (iaf) så har den praktiskt taget ingen verkan. Ok lite kanske men den kommer att fungera betydligt bättre när den är jordad, som den skall vara.
Du behöver egentligen bara jorda den i ena änden (väggutaget) om det skulle vara jobbigt att göra det i båda.
Samma sak gäller eg. balanserade signalkablar. Där måste ibland skärmen lyftas på mottagarsidan för att förhindra, vad det är nu heter, vagabonderande strömmar (tror jag de kallas) mellan jordpunkterna hos de 2 olika apparaterna. Skärmen fungerar precis lika bra som om den skulle varit kopplad i båda ändar. Har för mig att denna typ av kabel kallas för kvasibalanserad, semibalansered eller något liknande.
Så micke76 som svar på din fråga. Ja det blir bättre om du jordar den, i alla fall om ditt mål är att skärma kabeln mot störningar (eller att den stör andra elektromagnetiska fält).
¨
tack för detta, hur funkar det om man jordar vid apparaten i jordterminalen i chassit, funkar det lika bra som att jorda i vägguttaget och hur gör man det rent praktiskt (jordar i vägguttaget alltså, bäst att fråga innan man gör nått dumt)
h micke |
 |
|
Topic  |
|
|
|