Hej! Förmodligen är det enkelt att lösa men jag har ett irriterande bekymmer. Jag har en "slussningsmapp"för mina bilder från kameran dvs att när jag för över dem från kameran lägger jag alla där o plockar sedan ut dom till olika mappar. Problemet är att det blir fel bild på thumbnailen,dvs den visar gammla bilder som haft samma namn från kameran men som är raderade från mappen. När jag sen klickar på bilden kommer rätt bild upp men det är alltså en gammal bild som thumb. Detta måste väl kunna rättas till
Säkerligen finns det en fil som heter "thumbs.dbf" eler liknande som använder dina gamla bilder och eftersom de har samma namn uppdateras den inte. Flytta den filen eller byt namn på den så borde det fungera igen.
Om du formaterar minneskortet varje gång efter du tömt det så slipper du det problemet.
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Nu bara jag tänker högt lite men jag tänkte på hur min kamera namnger bilderna. Min kamera (en enkel canon) namnger inte bilderna med samma namn. Har inte hänt hittills iaf. Jag har en stor mapp med alla bilder i och bilderna verkar med benämnas med någon typ av serienummer.
Man kanske kan angripa problemet från ett annat håll och kanske ändra i kameran hur bilderna benämns? Enligt datum eller nåt. Vet inte om en sådan funktion existerar i kameror men en idé iaf...
Så här hittar du thumbs.db Öppna en mapp Välj mappalternativ under Verktyg Välj fliken visning Ta bort bocken i rutan för dölj skyddade operativsystemfiler. OK eller verkställ. Klart!
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall