HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 eBay bedrägeri går ej att utreda enligt polisen...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2006/12/13 :  19:33:48  Show Profile Send ILLY a Private Message
Det är en fruktansvärt tråkig historia det här, drkim. Hoppas det känns som ett litet stöd att du förmodligen har hela forumet i ryggen vilka beslut du än fattar.

Vill minnas att Ryanair flyger till Genua via London, för ungefär nyss nämnda pris, året om.

Det är fullkomlig skandal att svensk polis är totalt inkompetenta vad gäller modern teknik. Är det inte meningen att de ska befinna sig på plats där brotten begås? Anställ för bövelen ett gäng riktiga säkerhetstekniker och hackers, så ni får bukt med problemen och folk kan känna sig trygga igen!

Har ett annat exempel från i somras som också gjorde mig rasande. En bekant till mig råkade ut för en kille som började förfölja och trakassera henne efter förhållandets avslut. Utan att gå in på några detaljer så kan jag intyga att han gjorde rätt läskiga grejer. Tillräckligt obehagligt för att hon skulle tycka det kändes motiverat att flytta till skyddad adress och byta till hemligt telefonnummer. Trots detta så dröjde det bara någon vecka innan kräket återigen sökt upp henne och började trassla till och sabotera hennes liv på nytt. Dagslånga polisanmälningar ägde rum och poliserna bara kliade sig i huvudet och kunde inte förstå hur han hade kunnat göra saker som han gjort. Givetvis var det ingen på polisstation som frågade ett enda ord om dator och internetvanor. Givetvis hade ingen hört begreppet "remote key logger".

...

Militant cyklist.
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2006/12/14 :  07:54:14  Show Profile Send StefanL a Private Message
drkim: Du har PM.

Jag kan inte lova något, men han känner polismästaren i sin stad, så man vet aldrig.


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/12/14 :  12:29:39  Show Profile Send drkim a Private Message
Tack StefanL!

Tackar för stödet från er alla - känns otroligt skönt, anledningen till att jag postar här är ju givetvis för att varna er att inte gå på samma nit - som sagt otroligt lätt att glömma att bedrägerifaktorn är sanslöst mkt högre utanför Hifimagasinet, hififorum och i viss mån blocket.

Som jag sagt tidigare, att åka ner till Italien i detta läge känns lite skakigt - har ju ingen aning vad detta är för människa, han kan vara stor och stark, kriminell, drogmissbrukare, han kanske sitter i fängelse - han kan ju till och med vara död? Jag vet bara att han inte svarar på mina, eBays eller Paypals telefonsamtal eller e-mail. Oavsett om resan bara kostar nån tusenlapp så kommer den totala kostnaden för resan bli högre, plus att jag tror att det kan vara att leta efter en nål i en höstack - har ju ingen aning om hur han ser ut.

Kunde jag prata Italienska så hade det varit enklare och/eller om jag hade mer information ang. personen - visste jag att han var "hyggligt normal" så vore det kanske idé att åka - men nu är det för osäkert - förstår ni hur jag menar?

Hursom helst tack igen

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/12/14 :  12:31:36  Show Profile Send drkim a Private Message
Han ska förövrigt enligt eBay bo:
quote:
City: Gioiosa Ionica
State: Regio Calbria
Country: Italy


Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/12/15 :  01:49:30  Show Profile Send Stickan a Private Message
Hoppas verkligen att alla dina ansträngningar för att sätta dit bedragaren betalar sig så att säga.
Otroligt att hjälp från myndigheterna inte stått att finna någonstans!
Lycka till!

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

overhang
Member

321 Posts

Posted - 2006/12/15 :  08:49:03  Show Profile Send overhang a Private Message
Efter att ha lagt lite olika bud på E-Bay tidigare i år och även vunnit ett bud så har hag nu helt tröttnat på detta forum att handla. Det bud jag vann var via en hifibutik i england så där kändes det trygt men gud vad många mysko säljare det finns. Vid samtliga de 5 fall där jag inte vann budet fick jag mängder med suspekta erbjudanden om att köpa varan ändå då högsta budgivaren dragit sig ur affären. flera av dessa var skickade direkt till min emailadress och ej till min e-bay pmlåda. detta trots att jag valt att inte läga ut min email adress öppet. Summa sumarium så anser jag det nu allt för stor risk att man kommer att bli blåst på e-bay varför jag i allafall inte kommer att göra några större affärer på e-bay mer.

Hoppas att det löser sig ändå för dig drkim

CA Azure 640c V2 => Xindack FA-1 => Arcam Alpha-10 => Xindack FS-1=> PMC FB1+

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61278

Edited by - overhang on 2006/12/15 09:51:25
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/12/16 :  20:04:07  Show Profile Send drkim a Private Message
Tack för stödet grabbar, ska bli kul att se om StefanL: s kontakter kan hjälpa mig, verkar lovande utan att jag för den skull vågar tro för mycket...

Min redogörelse till polisen (nästan samma som i första inlägget - är på översättning hos min italienskspråkiga bekant, med tanke på hur bra de flesta pratar engelska i Italien, så känns det bäst att få det översatt till deras modersmål här hemma...

Jag återkommer med utveckligen...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2006/12/16 22:38:32
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/12/16 :  20:19:20  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Vi håller tummarna stenhårt
Och tycka vad man vill om Italien så borde det vara ganska lätt att spåra killen. Det handlar ju om en heldel pengar med.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/12/16 :  22:38:59  Show Profile Send drkim a Private Message
Tack...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2006/12/17 :  14:20:12  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Jag har själv bara goda efrarenheter sedan 1999, jag har gjort några hundra köp genom åren, och tycker att ebay är fantastiskt när det gäller att få tag i t.ex skivor som är svåra att hitta i Sverige. Det dyraste jag köpt var en Linn Lingo för ca 6000:- från England och det var inte minsta bekymmer.
Det finns tyvärr personer som försöker utnyttja ebay i syfte att lura andra, men man kan med lite försiktighet komma undan det mesta.
Jag har några tips, säkert inget nytt för de flesta men ändå:

Ha inte för bråttom "don't get carried away"!
Kontrollera statistiken för det du tänkt köpa, var har det gått för tidigare?, Följ gärna andra auktioner på samma/liknande vara och lär dig hur det brukar gå.
Följ upp säljarens feedback, Hur många feedback har säljaren? Hur många negativa? Varför negativa? Följ även upp feeed back som lämnats till den som lämnat feedback till säljaren, (2 steg bakåt).
Har säljaren många återkallade bud på sina auktioner?, i så fall kan man misstänka kompisbud?
Om du köper en dyr vara, ställ en fråga till säljaren och se om han svarar och hur snabbt.
Försök att så långt det är möjligt använda Paypal.
Betala aldrig via det mail du får när du vunnit en auktion.
Sköt all betalning och kommunikation geom att logga på ebay direkt och via Myebay.
Använd aldrig "second chance"
Det har förekommit en hel del "Phishing" där man fått mail med länk, och uppmanats att via länken gå in och uppdatera sina uppgifter.
Ebay och Paypal skickar aldrig ut mail och vill att du skall "uppdatera dina uppgifter, annars blir du avstängd", det är FAKE.
Jag har själv rapporterat ett flertal "Phishing" försök till ebay och Paypal, dessa försök kommer i omgångar.

Jag hoppas att det löser sig för "drkim".

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif

Edited by - Leif Eriksson on 2006/12/17 14:20:49
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/12/17 :  15:49:52  Show Profile Send drkim a Private Message
Goda råd som jag ju i mångt och mycket följt - det är ju det som är lite skrämmande just i detta fallet, fanns i mitt tycke inget, förutom kommunikationsproblemen pga språksvårigheterna, som tydde på en scam.

Men jag är den första att erkänna att jag tog en liten chansning - detta är den första och enda MCD201: a som jag sett till salu begagnad i Europa.

I USA dyker den upp titt som tätt och då till ett pris som bara ligger strax under nypriset. Givetvis gör ju detta det svårt att kolla upp tidigare annonser osv.

Jag har som sagt också handlat mycket i utlandet, aldrig haft ett enda problem tidigare - har dock aldrig handlat via eBay tidigare.

Jag anser att eBay INTE är säkert att handla på, det finns alldeles för många bedragare där - helt omöjligt att kunna skilja dessa från riktiga seriösa annonser - visst finns det uppenbara annonser som är scam, men många är i gråzonen. Med facit i hand så är skyddet för köparen obefintligt oavsett om man handlar enligt reglerna och använder Paypal. Mitt råd är att tänka efter väldigt noga innan man handlar och inte handla för pengar som du inte har råd att förlora.

Ett exempel till: Hade en kompis som bjöd på en Krell i England - samma sak hände där, han förlorade budgivningen, men fick ett mail efter några minuter att köparen hoppat av och att han var näste man på listan... Mailet såg ut att komma från eBay och alla uppgifter stämde - men han bestämde sig ändå för att maila den ursprungliga säljaren via eBays hemsida och fick då svaret att krellen var såld och skulle skickas nästa dag... De följande dagarna välde det in liknade mail om att köpa pga att vinnaren hoppat av - hur går detta till? Var får dom tag i adressen? Hur kan det se ut som dom skickar från eBays sida??

Detta är ju ett jätteproblem som underminerar hela eBays verksamhet anser jag - mig har dom förlorat som kund för alltid i alla fall...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2006/12/17 :  16:12:09  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
quote:
Ett exempel till: Hade en kompis som bjöd på en Krell i England - samma sak hände där, han förlorade budgivningen, men fick ett mail efter några minuter att köparen hoppat av och att han var näste man på listan... Mailet såg ut att komma från eBay och alla uppgifter stämde - men han bestämde sig ändå för att maila den ursprungliga säljaren via eBays hemsida och fick då svaret att krellen var såld och skulle skickas nästa dag... De följande dagarna välde det in liknade mail om att köpa pga att vinnaren hoppat av - hur går detta till? Var får dom tag i adressen? Hur kan det se ut som dom skickar från eBays sida??]


Detta är en typisk "Phishing", sköter man all kommunikation med säljaren via Myebay så slipper man detta.

Det är hur enkelt som hels att få ett email att vid första påseende, se "äkta" ut, men granska man det så syns det oftast, bl.a. ingen "HTTPS/".
men som sagt, logga på och använd Myebay så slipper du det.
Betrakta alla email från Paypal och ebay med största skepsis.

Det är ju inte ebays fel att det finns bedragare, nyligen så utsattes ju Nordeas kunder för en "phising" attack, så räkna med att detta förekommer överallt vid versamhet på internet.

Jag förstår dock din frustruation, det är ju en hel del pengar det handlar om.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif

Edited by - Leif Eriksson on 2006/12/17 16:18:46
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2006/12/17 :  16:30:35  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Köper man för större summor kan man kräva att använda escrow service det kostar lite, men om man som köpare erbjuder sig att ta kostnaden, så bör det accepteras av säljaren om det är en seriös säljare, om inte, backa ur affären.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/12/17 :  17:32:08  Show Profile Send drkim a Private Message
Jo jag är medveten om "Phishing" - men i detta fall liksom i overhang's fall så har de ju bara mailat via Myebay ändå kommer dessa mail - hur står det i så fall till med säkerheten hos eBay??...

quote:
Det är ju inte ebays fel att det finns bedragare, nyligen så utsattes ju Nordeas kunder för en "phising" attack, så räkna med att detta förekommer överallt vid versamhet på internet.


Nej det är inte eBays fel, men för sin egen skull så måste de nog ändå lösa problemet - för bedragare verkar dras till eBay som flugor dras till sopor (eller nått annat passande) - de får helt enkelt höja ribban med registreringen, granskningen av annonser, ta ett större ansvar som part i försäljningen osv - om inte eBay fanns så skulle det ju inte ske några bedrägerier där, eller?

Jag stod liksom du förrut och försvarade eBay och likande ställen och tyckte i mångt och mycket att köparen/säljaren har ett eget ansvar osv - men man får sig en rejäl tankeställare när det händer en själv, när man dessutom tycker att man är en van Internetanvändare, utbildad sytemvetare och har handlat hundratals gånger på nätet tidigare - både i sverige, europa och i övriga världen (USA, Kanada, Asien - mellanöstern) - men att bara acceptera att det är användarens ansvar köper jag inte längre - det går aldrig att vara tillräckligt försiktig, skulle vara att inte handla alls då, men hur kul är det??

Det handlar inte bara om mig och min situation, jag har sedan länge förlikat mig med att jag aldrig får tillbaka pengarna - det viktiga här är ju att återupprätta förtroendet så man kan köpa och sälja sina prylar på ett ärligt och smidigt sätt - där har eBay ett ansvar, tycker i alla fall jag

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2006/12/17 :  20:34:14  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Det var inte menat som ett försvarstal för ebay, men vad jag ville påpeka var att detta med bedrägerier är något som drabbar i stort sett all affärsversamhet på Internet t.o.m. affärsbanker i ankdammen Sverige.
Sverige är numera en del av världen, och även vi som bor här måste inse att det finns skurkar där ute, som är ute efter våra pengar, och detta gäller inte bara ebay, utan, Intenetbanker, blocket, epost i allmänhet, internetshoppar, mm., listan kan göras lång.
Sedan kan jag tycka att ebay/Paypal kunde ha ett bättre system för att ersätta lurade konsumenter. t.ex. kunde Paypals buyerprotection vara obligatorisk, eller möjlig att välja till för köparen om inte säljaren har det.
Men vi som använder ebay måste fortsatt vara vaksamma, och misstänksamma, speciellt vid större belopp, när risken är större.
Jag tänker fortsätta att köpa på ebay, men vara vaksam för bedrägerier.
Låt oss använda forumet för att tipsa varandra om försök till oegentligheter.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/12/17 :  21:22:28  Show Profile Send drkim a Private Message
Jag håller fullständigt med dig och det var inte meningen att anklaga dig på något vis, ledsen om du tog det så...

Tycker att dina tips är mkt värdefulla...

Du har helt rätt, visst ska vi vara vaksamma och visst ska vi även fortsättningsvis handla, tycker bara att det vore bra om eBay tog tag i detta med hårdhandskarna - och det verkar ju du tycka också

Visst har du även rätt att det inte bara är på eBay som man drabbas av detta, även Nordea som du sa, plus en mängd andra stället - men jag tycker ändå att det är en viss skillnad, då Nordea är ganska duktiga på att informera om phishing-mailen, visst finns den informationen även på eBay med varningar osv, dock så drunknar i all övrig information som finns på sidan - eBay verkar tycka att det är viktigare att affärerna går vidare så att säga. Om jag inte har fel så ersätter väl dessutom bankerna förlorade pengar genom bedrägerier så som kontokortsdragningar osv..

Jag tycker t.ex att Blocket är ett föredömme - med sin betalningstjänst, det är givetvis så det borde funka även på eBay, eller som du säger så borde Paypals buyerprotection vara obligatorisk, eller så kan ju eBay utveckla ett eget system ang. detta.

Det är helt enkelt för lätt att bli blåst idag - kul att vi är överens

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2006/12/17 :  21:37:06  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
På den här siten finns en hel del info om attacker, och här framgår även att bl.a. är med och sponsrar kampen mot detta.
http://www.antiphishing.org/
http://www.millersmiles.co.uk/archives.php
När det var som värst med Phishing på ebay och Paypal så fick jag mail från ebay och Paypal som varnade för detta.
Paypal ägs för övrigt av ebay.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif

Edited by - Leif Eriksson on 2006/12/17 21:51:11
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2006/12/18 :  09:36:04  Show Profile Send Roq a Private Message
Bra att du berättar om det här tråkiga. Det tål att upprepas!
Jag visste inte att regeln för att få pengar tillbaka på PayPal var att säljaren faktiskt måste ha pengar kvar på kontot (http://www.paypal.com/cgi-bin/webscr?cmd=p/gen/ua/policy_buyer_complaint-outside).

Frun åkte på en blåsning en gång, mailade PayPal och fick tillbaka pengarna. Jag trodde definitivt att det var PayPal som stod för kulorna då men tydligen inte.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/12/18 :  12:17:05  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
En kompis till mig betalade via paypal, sen blev det diskussion, säljaren hävdade att varan var skickad, han fick den aldrig. Han betalade via sitt kreditkort, och VISA gav honom pengarna tillbaka.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2006/12/19 :  17:42:42  Show Profile Send mabron a Private Message
Har ju dykt upp ett antal Hongkong-säljare på Svenska Ebayanmälda i Sverige(?)
Får mig att fundera betänkligt, man verkar ju göra riktiga fynd men jag undrar jag...

Förresten lycka till i kampen, det behövs nog allt stöd du kan få dessvärre.

Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2006/12/21 :  20:28:09  Show Profile Send magnus1967 a Private Message
Jag har bara positiva erfarenheter av eBay har handlat mycket där!!

Det man ska ha klart för sig själv innan man ger sig in i denna värld av möjligheter är att det är en auktion och man ska vara påläst och man ska som sagt inte vara "god trogen",för där möjligheterna finns kommer dom "fula fiskarna" att simma så är det!!!!!

Detta som jag skriver nu är mina erfarenheter,svara alldrig på mail eller erbjudanden som kommer direkt till den privata mail:en,jag har fått många konstiga erbjudanden och jag har blivit blåst på en mindre summa pengar pga av min dummhet och drömmen om att göra det stora "klippet"!

Men det är som sagt alltid jag som fattar beslutet om jag vill skicka pengar till någon okänd mäniska.


Personligen tycker jag att eBay erbjuder stora möjligheter om man handlar med sunt förnuft!

Jag har haft mycket glädje av eBay om man håller sig till deras regler!!!


http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2006/12/28 :  01:06:51  Show Profile Send McEnroe a Private Message
Ville bara flika in att jag lyckades ro hem en kabel från Ebay efter nästan 2 mån.Kom ifs bara till dispute med paypal.Men därifrån är det rätt lätt stakat.Iaf om man får en diskussion med killen förståss.
Ändra din messenger på ebay till 60 dgr.Sen blir ju mailkontakt oftast ett par dgr senare.Innan det tystnar och säljaren inte besvarar dig mer.Sen klickar man bara in på paypal det som sparats i ebay.
Tjattrar han bara vidare på dispute är du någorlunda hemma(antagande).Får du varan så stänger du bara dispute.Och inget mer med det.I det andra fallet klickar man bara vidare till claim.Där har jag inte varit ännu
Även solen har sina fläckar!

I was talking to myself!

Edited by - McEnroe on 2006/12/28 01:12:21
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2006/12/28 :  14:05:31  Show Profile Send drkim a Private Message
magnus1967 skrev:
quote:
Jag har bara positiva erfarenheter av eBay har handlat mycket där!!

Det man ska ha klart för sig själv innan man ger sig in i denna värld av möjligheter är att det är en auktion och man ska vara påläst och man ska som sagt inte vara "god trogen",för där möjligheterna finns kommer dom "fula fiskarna" att simma så är det!!!!!

Detta som jag skriver nu är mina erfarenheter,svara alldrig på mail eller erbjudanden som kommer direkt till den privata mail:en,jag har fått många konstiga erbjudanden och jag har blivit blåst på en mindre summa pengar pga av min dummhet och drömmen om att göra det stora "klippet"!

Men det är som sagt alltid jag som fattar beslutet om jag vill skicka pengar till någon okänd mäniska.


Personligen tycker jag att eBay erbjuder stora möjligheter om man handlar med sunt förnuft!

Jag har haft mycket glädje av eBay om man håller sig till deras regler!!!

Jag anser att jag inte varit alltför godtrogen och jag har definitivt hållit mig till eBays regler - jag menar (och det har jag skrivit några gånger nu...) att man kan vara hur försiktig man vill (om man nu inte väljer att avstå från handel) och ändå bli duktigt blåst.

Jag menar även att eBay är en kanonsite för att hitta det mest fantastiska och att så länge allt går enligt planen, så funkar det klockrent - men men, skulle nått hända så har dom en väldigt snäv support organisation, jag fick t.ex. inte prata med någon från sverige utan live chattade med nån på Engelska (ok för mig, men hur funkar det för andra som har svårt för engelska språket?).

Jag anser inte att detta kan betecknas som det stora klippet och jag anser mig själv vara ytterst påläst - jag förstår inte varför så många har en "skyll dig själv" attityd, det enda jag vill med denna tråden är att belysa riskerna med att handla på eBay och liknande sidor - jag vet också att det till 98% funkar kanon, men när det inte funkar så hjälper det oftast inte att vara försiktig - är man beredd att handla en vara från utlandet, så tar man en stor risk att bli blåst och när det händer så finns inte någon trygghet att tala om...

Ingen borde ju rimligen ha något emot om det blev en ökad trygghet, att bedragarna försvann från eBay och att det fanns en bättre organisation på eBay när det händer något. Dom enda som tycker att nuvarande system är bra borde ju vara bedragarna själva - otroligt lätt sätt att tjäna pengar på, tämligen riskfritt...

ARCshark!
Ett bra tips, jag snackade ju med eBay först men dom sa till mig att vända mig till Paypal direkt - sen när jag återvände till eBay så hade 60 dagar passerat och de hade inte sparat några loggar på våra mail. De ville inte heller ta emot mina kopior på mail - ja de ville kort sagt inte hjälpa till alls

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2006/12/29 00:42:32
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/01/07 :  20:32:33  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Inte om hifi och inte om ebay, men att det finns ruttna människor. Mina föräldrar köpte en 6mån gammal BMW i Tyskland och skulle ner till Spanien där vi bodde. Den var transportreggad och går då bara att trafikförsäkra. De kör från Hamburg på morgonen och tidig kväll passerar de Lyon och ska ta in på hotell längs med motorvägen. Pappa stannar utanför hotelentren och ska gå in för att kolla om det finns rum. Mamma sitter kvar. En vit Mercedes E-klass tvärnitar framför pappa och ut rusar tre (!!) maskerade män med dragna vapen och skriker åt pappa på ryskbruten engelska, "KEYS"...."GIVE ME THE KEYS"...första tanken från pappa var att kasta nyckeln så långt det gick men tänkte i samma sekund att då kanske han provocerat tillräckligt för att bli skjuten, så han räckte över nyckeln. En annan av männen öppnade passagerardörren och slet ut mamma. Sedan drog de iväg med båda bilarna. All packning fanns kvar i bilen och mamma hade t o m tagit av sig sina ärvda smycken så de åkte också med....
De hade betalt 380 000kr kontant 10 timmar tidigare och fick inte 1 krona på försäkringen
Det var surt och en riktigt tuff ekonomisk smäll, men än värre var chocken som satt i mycket länge. Detta var för några år sedan....

Artphotography
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2007/01/09 :  00:25:39  Show Profile Send drkim a Private Message
Ja fy f*n - vart är världen på väg?
Ska kanske sluta gnälla om mina 22 å fem

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000