HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Akustikhjälp
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2006/12/14 :  08:45:27  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message
Tänkte ropa lite efter hjälp av någon som har lite koll på rumsakustik. Jag har problem med placeringen av mina högtalare. Vänster låter kanon. Höger högtalare däremot har problem med resonanser och klart högre volym än vänsterkanalen. Detta har inget med själva högtalaren eller förstärkaren att göra, jag har testat och bytt och joxat.

Högtalarplacering är långt ifrån optimal men just nu det enda sättet. Frågan är om en vägg hängd absorbent skulle hjälpa eller om det finns några andra knep. Det mest påtagliga problemet är volymen.

Nedan är en mkt proffsig arkitetoriskt utformad ritning av min placering


"Learning by doing"

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/12/14 :  08:51:52  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag hade testat med en fakevägg vid den vänstra talaren först innan jag hade börjat joxa med absobering/diffusering. Om jag inte hade kunnat möblera om dvs

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/12/14 :  09:20:19  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Du får oundvikligen högre nivå av hörnplaceringen och den blir mycket svår att dämpa jämnt över hela registret. Jag ser två naturliga lösningar:

1. Använd balanskontrollen i förstärkaren. Väggabsorbent kompletterar, men räcker inte i sig.

eller

2. Rotera allt ett kvarts varv åt höger.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2006/12/14 :  09:44:38  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message
Jag skall tillägga att det är överlägset mest mellanregistret som är problem. Diskanten är ok, basen lite bumlig men kan nog tyglas.

"Learning by doing"
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2006/12/14 :  10:10:40  Show Profile Send Daniel a Private Message
Du kommer att få problem med den placeringen hur du än gör tyvärr. Speciellt i mellanregistret. En vägghängd bredbandsabsorbent kan hjälpa i vissa register, beroende på hur avståndet till vägg ser ut, men inte så mycket. Försök att möblera om.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000