Author |
Topic  |
|
hanis
Member

163 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 20:32:05
|
Jag undrar om det är någon som har justa idéer om hur man kan bygga bra stativ som inte kostar skjortan..  |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 20:42:36
|
Använd trä!  |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
Frasse
Member

324 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 20:50:41
|
Eller plåt går också fint (tjock) |
MVH - Tony Franzén |
 |
|
zorro
Member

201 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 21:00:12
|
Ingen som sitter och trycker på justa ritningar..?  |
heja sverige! |
 |
|
Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 21:29:32
|
Vee-Eight har byggt ett par stativ av mdfboard och betongkeso (lecablock) som är helt ok. Det går at göra en uppsjö av olika varianter på samma tema, det är bara fantasin som sätter gränserna! Tyvärr har jag ingen bild på skapelserna.
Mvh Pontus |
Klubbmästare för Audiogrupp Väst Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...
Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
|
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 21:54:58
|
Så här byggde jag mina, dock ingen ny idé, ville minimera risk för reflexer i "pelaren" så jag vinklade ytorna så mkt jag kunde bort ifrån lyssningsplatze.
 |
sound pollution |
 |
|
zorro
Member

201 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 22:26:55
|
quote: Originally posted by celef
Så här byggde jag mina, dock ingen ny idé, ville minimera risk för reflexer i "pelaren" så jag vinklade ytorna så mkt jag kunde bort ifrån lyssningsplatze.

I vilket matrial byggde du dem? Jag har också funderat på en sådan konstruktion.. |
heja sverige! |
 |
|
loovet
Member

354 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 22:29:59
|
Tja,
själv använder jag mig av tre stycken plåtrör 60 mm. Vilka är sammanfogade mellan två st rektangulära plåtar om 400 * 320 mm, tjocklek 3 mm. I rören har ett gängat plattjärn svetsats fast vilket sedan möjliggör en snygg montering om hålen i plåtarna försänks. Genom att borra och gänga ett hål brevid det försänkta kan man sedan fylla stativen med sand.
I den undre plåten har spikes från norska SoundCare monterats och mellan den övre plåten och högtalarna har jag dämpfötter från Sonic Design.

Om jag skulle gjort om det idag hade jag använt mig av 4 eller 5 mm tjocka rör.
/loovet |
// det blev en aleph 1.7 // |
 |
|
zorro
Member

201 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 07:59:30
|
quote: Originally posted by loovet

De där stativen var ju riktigt snygga! Inga fler idéer? |
heja sverige! |
 |
|
ud
Member

894 Posts |
|
loovet
Member

354 Posts |
|
Phear
Member

74 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 16:55:10
|
Jag har gjort stativ av tägårdsplattor (typ betong) och sandfyllda papprör. funkar rätt bra och är gjort på nån timme utan finish.
/Per |
Mein hut der hat drei ecken |
 |
|
rejvgudrun
Member

562 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 17:15:46
|

phear>>ditt bygge? jag har också ett par stativ på g, dock med fetare rör. |
 |
|
rejvgudrun
Member

562 Posts |
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 20:52:25
|
Har bara hört negativt om att använda magnetiska material i stativen. Alu eller rostfritt skall det vara....eller KANSKE trä! ;-)
// Pääääääär |
 |
|
zorro
Member

201 Posts |
|
ChaLy
Starting Member
45 Posts |
Posted - 2002/11/25 : 00:50:26
|
Jag byggde ett par stativ ganska nyligen. Tyvärr har jag ingen bild på dom, men om du har autocad 2002 kan jag emaila en ritning (3d) till dig. Basstommen består av ett sömfritt ämnesrör som jag svetsat fast en platta i botten på. Bottenplatta i 4 mm stål har därefter frästs och gängats fast med 2 st M8. Topp-plattan, som är i aluminum, har skruvats fast i en större ring som svetsats fast i toppen på röret. Givetvis har försänkning gjorts på ovansidan av stativen så att skruvarna inte sticker upp. Fötter till hela kitet är tillsvidare svarvad mässningstång som är fäst via skrivar i bottenplattan. För att få fin yta uppåt på alu-plattorna lär jag berarbeta dessa i fräsen med radialstålborste. Blev ganska okej ! Totalkostnad på material blev ca 250 kr. De är stabila som sjutton och går att fylla med sand eller dylikt (jag har ej gjort det än dock).
Kan försöka fixa fram bilder på dom ! |
[size=1]------------------------------------------------ | Är man dum i huvet så får kroppen lida |</font id=size1 |
Edited by - ChaLy on 2002/11/25 13:20:57 |
 |
|
ChaLy
Starting Member
45 Posts |
Posted - 2002/11/28 : 19:33:00
|
Här kommer lite bilder på stativen jag byggde...

Eventuella kommentarar gällande fötterna på stativen undanbedes...  |
[size=1]------------------------------------------------ | Är man dum i huvet så får kroppen lida |</font id=size1 |
 |
|
Ionizer
Member

304 Posts |
Posted - 2002/11/28 : 19:58:00
|
" nähä....går tydligen inte att länka bilden...men här kommer länken iaf www.diyforum.net/blasten/images/stativ.jpg"
Dom var ju riktigt läckra, formmässigt alltså. Proportionerna blir helt rätt med en så smal och djup högtalare, med mindre högtalare skulle dom nog se klumpiga ut, men designen går ju att skala..
Undra vilken finish som skulle passa? Samma träfaner på högtalarna och papprören, och mattsvarta stenplattor kanske?
Hur sitter konstruktionen ihop? lim? genomgående axel? |
Gräset är alltid grönare på den grönare sidan... |
 |
|
ChaLy
Starting Member
45 Posts |
Posted - 2003/01/15 : 22:37:55
|
Ingen som hade kommentarer gällande mitt bygge... ?  |
 |
|
Dorven
Member

78 Posts |
Posted - 2003/01/16 : 00:24:18
|
Någon som har en åsikt om vad som är bästa fyllnadsmatrialet? Är sand bäst eller har det egentligen någon som helst betydelse? |
 |
|
ZAC
Member

671 Posts |
|
|
Topic  |
|