I somras uppdaterade jag min gamla högtalarlådor som jag haft sedan 1973. Jag köpte i vintras två stycken JBL 2446J tillsammans med trictrax-horn. Det är tunga grejer som ska flyttas och monteras så Paradigm hjälpte mig med detta. När vi var så pass klara så att vi kunde börja att mäta in då fick vi några kraftiga knäppar eller smällar i det ena hornet. Men det lät bra ändå när vi spelade lite häftig musik. När jag sedan satt för mig själv och spelade pianomusik då kunde jag höra distorsion ur det hornet som det tidigare så kraftigt knäppt till. Ja det var ju inte så roligt och jag visste inte om det var något av slutstegen som gav distorsionen. Det var inte alls så kul det här och det dröjde innan jag började kolla alla delarna. Det visade sig att det ändå var hornet som var upphovet till missljudet. Nu hade jag en sån tur att jag hade varit hemma hos Matsj och han berättade för mig att han hade en kille som kunde sälja två 2446:or men Matsj behövde bara ett av dessa. Jag ringde Mats och sa att jag köper ett av de två. Sagt och gjort jag fick hem dom och åter igen behövde jag hjälp av en kraftkarl. Den starke och vänlige Paradigm hjälpte mig igen att lyfta ner den ena lådan som väger säkert en bit över hundra kilo. Vi monterade in en ny driver och kalibrerade slutstegen vad beträffar offset spänningen. Paradigm monterade isär den trasiga drivern men vi kunde inte se att det var något fel på membranet. Han lossade membranet från drivern och då visade sig det att det satt lite damm i slitsen där membranets spole ska sitta. Det var alltså inte som vi befarat utan bara ett dammigt skitfel. Hur det lät? Jo jag kollade med sinuston och jag kunde konstatera att distorsionen låg mellan 1-2,5KHz alltså precis där energin ligger i pianomusik. Det var ju för märkligt för då jag spelade annan musik utan piano så lät det klockrent. Jag har just skaffat mig en DrivRack 260 och ska installera den och sedan blir det inmätning under den kommande helgen. Jag säger bara fy fan va bra det låter redan nu trotts att jag just nu använder analoga delningsfilter från Behringer.
Jag har haft JBL horn(LE85:or)sedan 1973 och aldrig råkat utför något sånt löjligt som lite damm. Det är som om en tanks av typ Panter skulle få motorstopp på grund av lite damm i förgasaren.