Har fått ett erbjudande i en bytesaffär om ett par Acoustic Energy högtalare, men jag har igen erfarenhet av dessa högtalare. Är det någon här som har lyssnat på dessa högtalare.
Begagagnat så säljes denna modell för runt 2200 - 2500.- och då är dom tom. ganska lättsålda om dom är i "gott" skick mm. Är en prisvärd högtalare helt enkelt!
Nypriset låg på mellan 5500:_ och upp till 6500:- innan de slutade tillverkas. De sista var i äkta trä faner och hade lite uppdateringar i delningsfilter. Lådan är otroligt välbyggd och totalt stum. Inget lådljud där. Tunga och väldämpade mao. BiWiring. Elementen tror jag specialtillverkade av ...Vifa.. tror jag det var. AE hade ju egentligen aluminium element i sina högtalare men detta var ju lite av en budget modell. Om man skall beskriva ljudet så är det ganska ofärgat med snabb exakt bas. Släpper mycket bra så de har en bra ljudbild. Inte jobbiga att lyssna på men heller inte direkt varma. Om man skal säga något negativt så är det väl att det saknas lite värme i basen men det är väl priset för att få den snabba basen. Man kanske skall påpeka att de kräver en någorlunda bra förstärkare som inte veknar. De kan spela rejält högt om bara förstärkaren orkar med. Ett bra köp helt enkelt och priset bör ligga runt 2500:- eller 3000:- för SE modellen. Väl investerade pengar. Bäst i test i flera tester hos What HiFi. Det fans även stativare som heter AE100 och en större golvare som heter AE120. 6 Ohm 91db 55hz-18khz 180*840*250mm 20kg st
Det var tyvärr inte SE modellen, men jag slog till i alla fall. Nu har jag lyssnat på de i en timme ungefär, och din beskrivning, Lopen, överenstämmer mycket med min upfattning om dessa högtalare. Det enda jag tyckte fatades var "värmen" i det lägra basregistret, men det kan bero på hur jag har placerat högtalarna i rummet jag lyssnade på dem i. I det stora hela låter de mycket bra, och till priset fantastiskt bra. Vet inte om jag kommer att sälje dem igjen. Detta gör att jag blir nyfiken på AE:s nyare sortiment av högtalare också.