HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Råd förstärkar köp
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2002/11/20 :  23:02:22  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message
Jag har hållt på ganska lägne och velat fram och tillbaks vad jag ska köpa för förstärkare. Jag vill ha ganska mycket botten i ljudet och det som ligger mig närmast till hands just nu är Harman Kardons Signature pre och amp eller Arcams FMJ stärkare.

Kan någon säga lägger jag mest pengar på "kraft" om jag köper Harman Kardon och mer kvalite på "ljud" om jag köper Arcam? Jag kommer driva mina Audiovector M3 högtlare med förstärkaren så jag behöver inte så mycket effekt utan är emst ute efter ett djupt, blöt och klart ljud ....

Problmet är att de butiker i mitt område har inte båda dessa modeller så jag kan inte jämnföra ljudet med samma grejer.

Kan någon ge mig lite tips

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/20 :  23:29:06  Show Profile Send yalpa a Private Message
Med Arcam och Audiovector så blir det inte så mycket djup, det kan jag lova...så HK-n är nog vad du ska satsa på om det ska bli bra. hoppas bara att inte HK-n är vass i övre mellanregister som de annars brukar vara, annars köper du Arcam och vrider ner på tonkontrollen eller fixar diskant-elendet med ett motstånd över den. Jag tror nog nästan att det blir bäst.

Sen att Audivector utvecklas med hjälp av Arcam, säger väl inget mer än att Ole Klifoth gillar diskant lite mer än oss andra.

Edited by - yalpa on 2002/11/20 23:30:30
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2002/11/21 :  10:55:09  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Varför inte lyssna på Audio Analogues monoblock och deras Bellini försteg. Har en känsla av att dessa skulle passa bra till dina M3. Kanske en Holfi 88SE, inte helt fel.

Mvh
Audionet

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2002/11/21 :  10:59:15  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
kan varmt rekommendera primare 30.1, finns begade för runt 13-14´
bra med kraft och bra ljud

h
micke
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2002/11/21 :  17:34:44  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
jag tyckte audionet's förslag var mycket bra!

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2002/11/21 :  19:08:02  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message
Jag får tacka för tipsen! Jag har dock ingen återförsäljare i stan på något av de märkena ni rekommendera.

Får man fråga av vilken anledning ni tror mer på Holfi, Primare och Audio Analoge än tex Harman Kardon. Har dom mer "blöt" ljud eller?
Go to Top of Page

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2002/11/21 :  19:18:38  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message
Glömde säga att jag är ute efter att få ett så blöt och djupt ljud som möjligt fast samtidigt med klar diskant. Typ nästa någonting i loudness väg....
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2002/11/21 :  20:23:10  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Glömde säga att jag är ute efter att få ett så blöt och djupt ljud som möjligt fast samtidigt med klar diskant. Typ nästa någonting i loudness väg....

Tror du inte att det blir bättre om ljudidealet skulle svänga lite mot en ljup och torr bas??
Är det verkligen "blöt" bas som du eftersträvar
Är det verkligen rätt högtalare du har....

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2002/11/21 :  20:37:41  Show Profile Send Klenkar a Private Message
quote:
Originally posted by micke76

kan varmt rekommendera primare 30.1, finns begade för runt 13-14´
bra med kraft och bra ljud

h
micke

Du kan få en Ny för 14800 på Esoterisk hifi.
mvhdd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2002/11/21 :  20:41:16  Show Profile Send Klenkar a Private Message
quote:
Originally posted by Creator

Jag har hållt på ganska lägne och velat fram och tillbaks vad jag ska köpa för förstärkare. Jag vill ha ganska mycket botten i ljudet och det som ligger mig närmast till hands just nu är Harman Kardons Signature pre och amp eller Arcams FMJ stärkare.

Kan någon säga lägger jag mest pengar på "kraft" om jag köper Harman Kardon och mer kvalite på "ljud" om jag köper Arcam? Jag kommer driva mina Audiovector M3 högtlare med förstärkaren så jag behöver inte så mycket effekt utan är emst ute efter ett djupt, blöt och klart ljud .... '

Problmet är att de butiker i mitt område har inte båda dessa modeller så jag kan inte jämnföra ljudet med samma grejer.

Kan någon ge mig lite tips

Mitt enda råd är: håll dig borta från H/K!!!!!!
It´s like Herpes once You get it, you can´t get rid of it.
mvh dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...

Edited by - Klenkar on 2002/11/21 20:44:22
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/21 :  20:55:05  Show Profile Send yalpa a Private Message
Du får byta högtalare, Audiovector funkar inte om du vill ha sånt ljud. Köp några infinity, kanske renesaince 90 som fanns till salu förut, den har nog fin diskant och fet bas, borde funka utmärkt...
Go to Top of Page

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2002/11/21 :  21:00:21  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message
quote:
Originally posted by Sanoj

quote:

Tror du inte att det blir bättre om ljudidealet skulle svänga lite mot en ljup och torr bas??
Är det verkligen "blöt" bas som du eftersträvar
Är det verkligen rätt högtalare du har....

Du har rätt, jag menar inte att basen ska vara direkt "blöt" utan mer att hela djudbilden är djup fast ändå rapp. Just basen behöver inte vara så blöt men jag vill ha en ljud som lyfter och inte ett torrt "realistiskt" ljud om ni förstår vad jag menar Lite som det låter i en bilstereo med loudness och bra framsystem
Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2002/11/22 :  08:36:04  Show Profile Send AKA a Private Message
H/K är inte allt nåt herpes smittat märke!
De är riktigt najs.

Sen finns det väl inga tonkontroller på Arcam FMJ.
Go to Top of Page

oxtragon
Member

73 Posts

Posted - 2002/11/22 :  08:54:56  Show Profile Send oxtragon a Private Message
Jo visst finns det tonkontroll på Arcam FMJ. Deras ljudbild stämmer dock inte nåt vidare in på önskad av Creator.
Go to Top of Page

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2002/11/24 :  04:54:59  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message
Tror ni det finns nån förstärkare som ligger nära till hands på min önskade ljudbild? Skulle inte förvåna mig om jag får gå till musikbörsen och handla studio grejer och ratta själv i sluteänden Jag är extremt kinkig när det gäller ljudet jag letar efter
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2002/11/24 :  09:08:26  Show Profile Send JM a Private Message
En Roksan Caspian kanske ? En kanonförstärkare ! Åsså kan du biampa i framtiden...

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/11/24 :  10:04:55  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

Mitt tips skulle då bli Primare 301( inte 30.1, ed som kan gå
beggade för 7-8tusen = ,!!( integrerad, XLR o 180st riktiga Watt i 4 Ohm, ed )

A*nnars är det allra bästa LCAudio**´s The End-Millennium samt ZAPsolute Mk2-4 som
beggade går för löjligt låga priser!!

** http://www.lcaudio.dk/forst.htm

Mvh
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1 sekunder. Snitz Forums 2000