HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Kvalitet?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gart
Starting Member

12 Posts

Posted - 2006/12/19 :  12:28:46  Show Profile Send gart a Private Message
Ni som är High End Freaks, hur ställer ni er till att lyssna på kopierade ("hembrända") CDs? Eller kanske ännu värre, nedläsning av filer från Internet? Är det fortfarande kvalitet?

På gamla vinylens tidevarv var t.ex. Deutsche Grammophon att betrakta som "lite bättre". Vad gäller idag?

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2006/12/19 :  20:15:55  Show Profile Send iroise a Private Message
Jag är inte riktigt glad för hembränt. Det låter bra i mina öron men jag gillar den gedigna känslan av orginalcd/vinyl. Så av cirka 1000 cd är kanske 5-10 brända inte mer. Hurvida de är sämre vet jag inte. Vinylskivorna däremot låter däremot bäst i orginal. Vet inte vad dom gjorde med vinylen i slutet av 70-talet men den blev inte bättre utan sämre i mina öron.
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/12/19 :  23:10:25  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Sämre och sämre....Original-cdskivor är pressade och inte brända (oftast).

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2006/12/20 :  08:19:17  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Jag har många hembrända skivor å jag tycker dom låter minst lika bra som köpta pressade. Man får va lite försiktig i handhavandet bara då dom är känsligare för mekanisk åverkan än pressade.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/12/20 :  08:45:32  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Säg till om du tycker jag snyltar på din tråd alldeles för mycket Tony Tiger så startar jag en ny, men jag har en lite relaterad fråga.
Hur "pressar" man en cd-skiva?
Hur man pressar en vinyl står mig helt klart,men en cd-skiva?
Flå`t en okunnig

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2006/12/20 :  08:51:48  Show Profile Send Passerati a Private Message
Enl vissa är flac nedladdat från nätet minst lika bra som skivor, vet folk som knappt ens köper cdskivor fast de skrivit på forum att de köpt/beställt/skaffat skivorna.

Kan vara ett spel för gallerierna, men får man tro dom ( ingen nämnd ingen glömd ) så är Flac loseless ett helt ok format, tillsammans med ex en squeezebox kopplat till stereon.

( staaavar ju osm eN krata emellanÅt )

Edited by - Passerati on 2006/12/20 08:53:44
Go to Top of Page

gart
Starting Member

12 Posts

Posted - 2006/12/21 :  17:01:42  Show Profile Send gart a Private Message
Ingen fara, reeltoreel! Jag är intresserad av att läsa allt om detta, även relaterade ärenden.

Jag är tillräckligt gammal för att ha varit med om diskussionen "DAT", som före CD var det bästa (?) lagringsmediet för kopierad musik, och då undrade man hur mycket av orginalet som gick förlorat. Jag kommer dock inte ihåg vad man kom fram till, CD var ju redan på ingång så det var väl inte intressant.

Men mina funderingar idag gäller som sagt om kopierings-/nedläsningsprogrammen på PC "skalar av" något från orginalet.

Och om det finns någon rangordning bland CD-producenter.

Och - slutligen - om nedladdad musik på nätet kan mäta sig med köpta CD:s.

När man trots allt lägger ner ett antal tusenlappar på hårdvaran så känns det ju lite sniket att snåla på input.

/TT

Edited by - gart on 2006/12/22 13:23:41
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/12/22 :  15:35:48  Show Profile Send Ayn a Private Message
quote:
Men mina funderingar idag gäller som sagt om kopierings-/nedläsningsprogrammen på PC "skalar av" något från orginalet.

Nej, kopian blir identisk.

Nedladdad musik kan absolut mäta sig med köpta CD:s, om den inte är destruktivt komprimerad. Kom ihåg att musik på CD egentligen ju bara är ett specialfall av digitaliserad musik. Huruvida musikfilerna ligger på en CD, en hårddisk eller något annat spelar mindre roll så länge man kan läsa av informationen lika bra.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2006/12/22 :  19:53:17  Show Profile Send JonasY a Private Message
Fast hårddiskavläsning är ju i teorin bättre än cd-avläsning.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/12/22 :  23:28:37  Show Profile Send Buggsson a Private Message
quote:
Nedladdad musik kan absolut mäta sig med köpta CD:s


Jag är svårligen skeptisk till sådana här uttalanden. I de flesta fall är nedladdad musik svårt komprimerad vilket leder till sämre ljud. Det finns dock, eller är på G okomprimerad nedladdning.

J. Ullberg
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/12/23 :  00:22:40  Show Profile Send B-200 a Private Message
finns ju .flac att nedladdas eller andra loseless format.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000