HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 I2C
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2006/12/25 :  11:28:39  Show Profile Send pix a Private Message
Någon som har erfarenhet att plocka ut I2C istället för att koppla på DACen på AES/EBU eller SPDIF ?
Har en Philips SAA7327 Data reciver (kopplad till 2st parallella BB PCM1792 Dacar).
Skulle vilja använda I2C'n direkt till två parallella TDA1541S2(Doubble crown) -dacar.
Är I2C impedansanpassad (75Ohm) ? (Skulle i så fall innebära att de tidigare PCM1792 orna måste lyftas)
Finns det varianter på I2C, eller kan man lugt räkna med att (SCLK,WCLK samt DATA) är kompatibel med TDA1541 ?
Tacksam för idéer
Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/12/25 :  11:52:57  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Hej pix.
Jag förstår nästan 0 av dessa grejor, men eftersom jag satte ihop en 1543-DAC frågade jag folk såhär:
http://db.audioasylum.com/cgi/m.mpl?forum=pcaudio&n=10350

och bland svaren finns ..kanske något svar på någon av dina funderingar:
http://db.audioasylum.com/cgi/m.mpl?forum=pcaudio&n=10462 :)

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2006/12/25 :  12:20:53  Show Profile Send pix a Private Message
Tack Ronnie
Förlåt, jag kanske var lite "luddig"
Jag vill slippa att ha en data reciver (ex CS8412/14) i min externa dac, eftersom det redan finns en motsv. sådan i CD-spelaren.

I min spelare sitter en SAA7327 Data reciver som stödjer I2C (signalerna mellan denna och dackarna), så jag vill plocka ut just dessa och mata in i min externa dac (rakt in i TDA1541S2 som också stödjer I2C)

Allt för att plocka bort så mycket "onödigt" som möjligt.

Jag hittade lite "matnyttingt" i länken du skickade. Bla att längen på I2C är kritisk (samt att den är impedansampassad till 75 Ohm)
Plockar man I2C från den bef. datarecivern så kanske man bör placera min exteran dac i cd-speleren, eller i vart fall använda lågförlust 75 Ohm koax (video) kabel. I vart fall måste de tidigare dackarna lyftas bort från I2C bussen för att inte ge missanpassning.

Mvh
/Pix


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/12/25 :  12:44:02  Show Profile Send f95toli a Private Message
Är kabel tillräckligt kort så spelar impedansen ingen roll, och om du vill använda längre kabel så måste du se till att både in- och utgångarna också är på 75 ohm annars så är kabelimpedansen det minsta problemet.
I alla fall för utgången så betyder det nog i praktiken att någon form av drivkrets måste användas eftersom få digitiala kretsar klarar 75 ohms last direkt med vettig stigtid.
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2006/12/25 :  20:20:42  Show Profile Send ludo a Private Message
quote:
Är I2C impedansanpassad (75Ohm) ?

Förmodligen inte och om - så är i2c linorna med 99% säkerhet endast serieterminerade och knappast till exakt 75 ohm.
Bild skulle kanske kunna skingra osäkerheten.
quote:
(Skulle i så fall innebära att de tidigare PCM1792 orna måste lyftas)


Om i2c linorna är endast serieterminerade så kan du förmodligen ha pcm1792:orna kvar i kretsen.
Hur det kommer att påverka kretsens prestanda har jag inte en blekaste. Tänker på jitter, ingånskapacitanserna, layout osv...
Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2006/12/26 :  23:49:14  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
Hej

På sidan 18 i databladet för SAA7327 hittar du en tabell med alla format den kan spotta ut. Det du vill komma åt är antagligen I2S. Problemet är att du inte vet vilket format det lämnar ifrån sig nu.
PCM1792/94 är BB's top of the line så jag försår inte riktigt varför du ger dig in på ett sådant projekt. Varför inte testa att bygga ett alternativt ugångsteg istället?
För I2S bör inte kabellängden överstiga 20 cm. Om du vill ha längre har jag sett någon variant på diyaudio där dom buffrar signalerna.

________________________
PRAGA MATER URBIUM
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2006/12/27 :  11:24:41  Show Profile Send pix a Private Message
Hej !
rejvgudrun
quote:
jag försår inte riktigt varför du ger dig in på ett sådant projekt

(Antagligen beror det på "kan själv-nojja" )
PCM1792 är säkert en bra dac, men har lyssnat till ANs DAC5.1 Signature vid ett tillfälle, och efter detta är jag inte lika övertygad att översamplade daccar är rätt väg (min personliga åsikt/mina öron).
Bl.a Torsten loesch och Ryohei Kusunoki har publicerat en hel del material för icke översamplade dacar som är mycket läsvärt.
(är mycket väl medveten om att det inte enbart handlar om "NOS-konceptet", AN har ju en del hyffsade komponenter i övrigt också )
Betr. att ta ut I2S (tack för rättelsen) vet jag inte om det gör någon större hörbar skillnad mot SP/DIF, dock känns det fel att gå via två datarecivers (SP/DIF kräver att jag har en CS8412/14 i den externa dacen).
SAA7327 som jag har i spelaren i dag, är ju även en controller för driven (så den blir jag ju liksom inte av med, även om det finns bättre datarecivers)

Har ej själv hört ev. skillnader med att gå via I2S resp. SP/DIF men i bl.a tester av bl.a japanska Zanden, där det är valbart att nyttja I2S resp, SP/DIF säges det att det första är att föredra.
Ludo, har du testat att gämföra SP/DIF med I2S på din PRO-2M (tror att det är valbart)?
Mvh
Pix




"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2006/12/27 11:31:12
Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2006/12/27 :  11:52:26  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
pix

Om jag hade varit lika övertygad som du hade jag köpt en billig, begagnad cd-spelare som man kunde experentera med. Jag hade ryckt ut allt som var onödigt. Där hade jag också placerat den nya dacen. Byggt nya, separata nätdelar.
När allt var klart hade skulle jag ha två cd-spelare. Varav en oslaktad cd-spelare med pcm1792 som jag kunde jämföra med =)

________________________
PRAGA MATER URBIUM
Go to Top of Page

Michael
Member

110 Posts

Posted - 2006/12/27 :  14:52:40  Show Profile Send Michael a Private Message
Jaha, ni menar I2S

Tänkte väl att det skulle bli svårt att trycka in ljuddata på en I2C bus.

PS. Ibland är det bra att vara noga med stavningen. Kanske en bra ide att ändra rubriken.

//Michael
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2006/12/27 :  17:50:11  Show Profile Send ludo a Private Message
Jo, det är i2s och inte i2c som avses.
http://www.educypedia.be/electronics/I2C.htm
Det är lätt att ta fel på benämningarna.
Särskilt som både i2s o i2c kan användas för att transportera data till pcm1792.
I2C bussen kan användas för att programmera interna register i daccen.
Vidare så är i2s ett hårdvarugränssnitt med tre linor - data, bitklocka och ordklocka.
Ännu mer förvirrande kan vara att man kan välja att transportera data över i2s hårdvaru-gränssnittet på lite olika sätt - som LJ, RJ och även naturligtvis I2S med lite olika bitlängder.
Se sidan 7 i databladet nedan:
http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/df1704.pdf
Så man får verkligen hålla tungan rätt i mun ibland.

Jag har inte sett någon spec som begränsar den fysiska längden på i2s-hårdvarugränssnittet till bara 20cm men det är nog säkert ett bra råd om man är osäker.

En annan sak att tänka på är den att moderna kretsar matas med betydligt lägre matningsspänningar än antika förhistoriska ditos.
Därför är man tvungen att titta på ifall de logiska nivåerna är kompatibla...

Och nej jag har inte jämfört spdif med i2s utan än så länge bara kört analogt ut fr cdpron.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000