HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Pro-Ject RPM4 vs. Perspective (skulle du byta?)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2002/11/21 :  15:26:32  Show Profile Send n/a a Private Message
Tidigare i år letade jag flera månader efter en ny skivspelare på beg.marknaden utan att hitta nåt intressant. Självklart så dyker det nu upp intressanta erbjudanden när jag redan köpt en ny fin spelare.

Jag har idag en Pro-Ject RPM-4 men har fått ett mycket bra pris (5400:-) på en nästan ny Pro-Ject Perspective (med Grado Gold Pickup(!)). Det handlar kanske om 1500-2000:- emellan för min del. Är det ärt att byta eller ska jag istället bara uppgradera min RPM-4 med en Grado-Gold Pickup? Hör man nån skillnad på en RPM-4 och en Perspective med samma pickup?

Man borde inte sova.

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/11/21 :  18:40:01  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag kollade en del skivspelarmodeller när det var dags för mig för ett tag sedan. Jag har inte jämfört dessa två och kan inte säga något direkt om de hörbara skillnaderna mellan dem.
Vad jag har förstått så har RPM4 inte subchassi konstruktion vilket kan göra den mer känslig för vibrationer. Projekt verkar vara en rejälare konstruktion och jag kan tänka mig att den låter litet bättre.
Beror på om du vill ha det litet bättre eller mycket bättre. I det senare verkar en Project RPM9 eller Studio intressantare, eller ännu bättre.
Men kostar inte en Grado Gold ungefär lika mycket som du får ge? Om det är en Grado Gold du vill ha, så verkar det vara ett bra byte.
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2002/11/21 :  22:56:04  Show Profile Send n/a a Private Message
Ujuj. Jag bytte precis min RPM-4:a mot en RPM-9. Där snackar vi skillnad. Men perspektiven ska va bra den med... Men man får tänka på ifall man vill ha flyttande upphängning.

Och ja. Det är grym skillnad. Helt klart...

Men RPM-4:an e en liten killer för pengarna!

//Jonas

Insyltad i branschen via Ljudmakarn
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2002/11/23 :  12:32:28  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
quote:
Originally posted by Stefan007

Tidigare i år letade jag flera månader efter en ny skivspelare på beg.marknaden utan att hitta nåt intressant. Självklart så dyker det nu upp intressanta erbjudanden när jag redan köpt en ny fin spelare.

Jag har idag en Pro-Ject RPM-4 men har fått ett mycket bra pris (5400:-) på en nästan ny Pro-Ject Perspective (med Grado Gold Pickup(!)). Det handlar kanske om 1500-2000:- emellan för min del. Är det ärt att byta eller ska jag istället bara uppgradera min RPM-4 med en Grado-Gold Pickup? Hör man nån skillnad på en RPM-4 och en Perspective med samma pickup?



Hej Stefan 007

Självklart är Perspectiven bättre framförallt om väljer att satsa på en bättre pickup såsmåningom. Grado Gold gör inte Perspectiven rättvisa, du bör åtminstonde ha en Grado Sonata (Signatur). Den kostar dock betydligt mer än golden.
Perspectiven utseende är väl lite i billigaste laget tycker jag, där är din 4 mycket snyggare.
Mvh
Kenth
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000